مداخله خانواده مبدأ مسیر طلاق است.

چاپ مقاله

مداخله خانواده مبدأ مسیر طلاق است

 

تعریف خانواده:

همیشه شنیده ایم که خانواده مهم است! اما تا کجا خانواده اهمیت دارد؟ سیستم خانواده چگونه است؟ خانواده مبدأ چیست؟ 

اگر بتوانیم تعریف درست خانوده را پیدا کنیم بهتر خواهیم فهمید که خانواده قرار است چه نقشی در زندگی ما داشته باشد.

سازمان ملل متحد (۱۹۹۴) ، خانواده را چنین تعریف می‌کند:

«خانواده یا خانوار به گروه دو یا چند نفره‌ای اطلاق می‌شود که با هم زندگی می‌کنند؛  درآمد مشترک برای غذا و دیگر ضروریات زندگی دارند و از طریق خون، فرزندخواندگی یا ازدواج، با هم نسبت دارند.  در یک خانواده ممکن است یک یا چند خانواده زندگی کنند، تمام خانوارها، هم خانواده نیستند.»

 

خانواده یک نظام اجتماعی و طبیعی است که ویژگی های خاص خود را دارد.

مهمترین ویژگی خانواده مامن آرامش و جایگاه به شکوفا رساندن استعدادهاست.

مسلما شکوفایی افراد خانواده، متاثر از عملکرد درونی خانواده است.

افراد در درون خانواده هم تاثیر می پذیرند و هم تاثیر می گذارند. عملکرد خانواده در اصل اشاره به ویژگی های سیستمی خانواده دارد.

برای دستیابی به عملکرد مطلوب در سیستم خانواده باید:

نقش ها، وظایف، تکالیف، همدلی، رهبری، ابراز محبت و علاقه و مسئولیت پذیری شخصی در بین همه اعضای خانواده به طور نظامند و هماهنگ، سازمان داده شود.

[irp posts=”8395″ name=”خانواده به مثابه یک سیستم”]

مداخله خانواده مبدأ مسیر طلاق است.

علت طلاق:

بزرگترین نقص در یک سیستم خانواده شکل گیری احساس وابستگی افراطی اعضا به یکدیگر است. این خانواده ها به بهانه حمایت کردن از هم، مانع رشد و مستقل شدن از هم می شوند. در این نوع از روابط، فرزندان توانایی تشکیل یک زندگی مستقل را نخواهند داشت. گاهی حمایت افراطی و عدم واگذاری مسئولیت به فرزندان، باعث بروز مشکلاتی در زندگی مشترکشان می شود. فرزند ازدواج می کند در حالیکه هنوز مهارت های اجتماعی و فردی لازم را فرانگرفته است.

گاهی اوقات بزگترها (والدین) اعتقاد دارند که تجربیاتشان در مورد همه امور زندگی بیشتر از افراد جوانتر در خانواده است. به همین خاطر برای صلاح فرزندان خود شروع به انتخاب و تصمیم گیری برای آنان می کنند. همین امر فرصت تجربه کردن را از فرد جوان می گیرد و مانع از مستقل شدن او می شود. این افراد در زندگی مشترکشان قدرت تصمیم گیری و انتخاب کردن را ندارند. توانایی حل مساله را ندارند و همواره شکست می خورند.

[irp posts=”8840″ name=”طلاق و اثرات روحی و روانی آن”]