ترس از بزرگ شدن همان ترس از تنهایی است

چاپ مقاله

ترس از بزرگ شدن همان ترس از تنهایی است!

 

بزرگ شدن

به نظر شما بزرگ شدن ترسناکه! منظور از بزرگ شدن چیست؟ آیا از نظر جسمی  بزرگ شدن ترسناکه یا از نظر سنی؟ترس از بزرگ شدن همان ترس از تنهایی است

 

خوب مسلماً منظور از بزرگ شدن از نظر جسمی یا سن و سال نمی باشد؛ بلکه منظور مستقل شدن است. فرقی نمی کند چه سن وسالی داشته باشید و یا از نظر جسمی چقدر رشد کرده باشید مهم این است از نظر فکری و روانی یک فرد مستقلی باشید. شاید بهتر باشد اینگونه بگویم که بزرگ شدن همان به خود رسیدن است. این نوع بزرگ شدن جرأت و شجاعت می خواهد. فرآیند رشد و بزرگ شدن، فرآیند جدا شدن و بدل شدن به موجودی جداگانه است. رسیدن به رشد و استقلال و انسجام شخصی امری است طولانی و نیازمند تقلا و کوشش و هزینه ای که باید برای این تقلا و کوشش هایمان برای رشد کردن و بزرگ شدن بپردازیم؛ همان تنهایی ست.

[irp posts=”8880″ name=”تحلیل روانشناختی فیلم قوی سیاه (black swan)”]

تنهایی

پرداخت هزینه تنهایی به چه معناست؟ منظور چه نوع تنهایی است؟ آیا تنهایی یعنی ارتباط با دیگران نداشتن است؟

سه شکل متفاوت از تنهایی وجود دارد: بین فردی، درون فردی و اگزیستانسیال.

_ تنهایی بین فردی:

معمولاً به صورت جداافتادگی و بی کسی تجربه می شود، به معنای دور افتادن از دیگران است.

_ تنهایی درون فردی:

فرآیندی که در آن، اجزای مختلف وجود فرد از هم فاصله می گیرند. به این معناست که فرد احساسات یا خواسته هایش را خفه می کند، بایدها و اجبارها را به جای آرزوهایش می پذیرد. به قضاوت خود بی اعتماد می شود یا استعدادهای خود را به بوته ی فراموشی می سپارد. کارل راجرز در این باره میگوید: ” در کودکی کاملاً فارغ از نظرات دیگران بود، ولی حالا دیگر کاملاً به افکار دیگران وابسته است. دیگر اصلاً نمی داند خودش چه احساسی داردیا نظرش چیست. این تنهایی ترین وضعیت ممکن است.”

_ تنهایی اگزیستانسیال:

تنهایی ای که به رغم رضایت بخش ترین روابط با دیگران و به رغم خودشناسی و انسجام درونی تمام عیار، همچنان باقی است. تنهایی اگزیستانسیال یعنی جدایی میان فرد و دنیا.

سه نوع تنهایی اگزیستانسیال(وجودی): مرگ و تنهایی وجودی، آزادی و تنهایی وجودی، رشد و تنهایی وجودی. زمانی که این نوع تنهایی را بپذیریم، ارتباط معنای بهتری پیدا می کند.

احتمالاً تا الان با خواندن این متن کوتاه در مورد توضیح تک جمله ای “ترس از بزرگ شدن همان ترس از تنهایی است” متوجه کلمات کلیدی “بزرگ شدن” و “تنهایی” شده اید. در نوشته های بعدی درباره ی تنهایی وجودی و ارتباط توضیح خواهم داد.

[irp posts=”9523″ name=”تنها راه حل احساس تنهایی در آغوش گرفتن آن است.”]