علت فحش دادن در بین مردم چیست؟ قسمت دوم

چاپ مقاله

علت فحش دادن در بین مردم چیست؟ قسمت دوم

به فحش دادن عادت کرده ایم

یکی دیگر از علت های فحش دادن این است که به آن عادت کرده ایم. اینکه اولین فحش را چه کسی داد و دلیلش چه بود معلوم نیست، اما هر چه بود این عادت در بین مردم رواج پیدا کرد و به یکی از راه های رایج برای دفاع از خود تبدیل شد. به عبارت دیگر، ما به آن اندازه که فحش دادن را یاد گرفته ایم و در آن خبره شده ایم، مهارت های ارتباط موثر و برخورد قاطعانه را ندیده ایم و یاد نگرفته ایم و دنبالش هم نرفته ایم.

علت فحش دادن در بین مردم چیست؟

اکثرما زمانی به ناسزا و بد و بیراه متوسل می شویم که راه دیگری برایمان نمانده و به آخر خط رسیده ایم؛ ولی ما معمولا خیلی زود به آخر خط میرسیم، چون راه های دیگر را اصلا بلد نیستیم! فحش دادن یکی از شیوه های ارتباطی مخرب است که عموما نمی تواند ما را به نتیجه دلخواه برساند و در مواردی هم که بتوانیم با این روش راه به جایی ببریم ، معمولا پیامدهای منفی آن خیلی بیشتر است. فحش دادن ، خراب کردن پل های پشت سر در روابط است.

فحش دادن به ما قدرت می دهد

کلمات، قدرت دارند. کلمات منفی و ناسزاها، قدرت بیشتری دارند. یک کودک در دوسه سالگی هوشمندانه متوجه می شود که کلمات بد چنان قدرتی دارند که به زبان آوردن آن ها میتواند یک جمعیت بزرگسال و محکم را مبهوت کند یا به واکنش وادارد. این یک واقعیت است. و بعضی از کسانی که از این کلمات استفاده می کنند از قدرت آنها سوء استفاده میکنند. گفتیم که فحش دادن یکی از راه های دفاع از خود است، و زمانی به کار گرفته میشود که فرد چاره دیگری نمی بیند، حتما حدس می زنید که در پشت این سبک قدرت نمایی، ترس و ناامنی و احساس ضعف پنهان شده است.

علاوه بر این، افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند و در اعماق وجودشان احساس بی ارزشی می کنند، با کوبیدن طرف مقابل و خوار کردن او به ویژه در مقابل دیگران، احساس بزرگی و مهم بودن پیدا می کنند. شاید در همین فضاهای مجازی دیده باشید بسیاری از کسانی که پیامهای کوبنده و تحقیرآمیز میگذارند، خودشان را دانشمند، متمدن، کتاب خوان ، استاد دانشگاه، ایرانی اصیل، تاریخ دان و خیلی چیزهای دیگر معرفی می کنند و به تمام دیگران نسبت تادان و ابله می دهند. این روش کسانی است که راه بهتری برای اثبات خود ندارند و برای کسب هویت دست و پا میزنند.

 

راه های جلوگیری از فحش دادن

1.روی اعتماد به نفس خود کار کنید.

کار چندان سختی نیست و قطعا ارزشش را دارد. کمبود اعتماد به نفس ریشه بسیاری از اختلالات رفتاری و شخصیتی است. هرچه شما به خودتان مطمئن تر و از درون، پرتر باشید، تاثیرحرفهای نادرست دیگران روی شما کمتر می شود و آسان تر می توانید خودتان را از این وادی ها دور نگه دارید.

2.خشم خود را مدیریت کنید.

خشم قدرت خارق العاده ای دارد، مثل انرژی هسته ای، که می تواند جهانی را به نابودی بکشاند یا برعکس، آن را آباد کند. هرگاه جوشش خشم را در درون خود احساس کردید بلافاصله روی آن متمرکز شوید و ببینید چه پیامی برای شما دارد. بعد، این نیرو را به قدرت تبدیل کنید و اقدامی موثر برای رسیدن به آن هدف انجام دهید.

3.بحث نکنید.

پاسخ دادن شما به پیام های توهین آمیز، هیزم ریختن در آتش است. خیلی از افراد ناخواسته خودشان هم درگیر این جریان می شوند و یک پیام درمیان، می نویسند چرا فحش می دهید؟! و …. هرچند فکر کنید پیام شما تاثیرگذار و انسانی است، ولی باعث می شود آتش خشم این افراد دامن شما را هم بگیرد.

4. مهارت های ارتباط موثر را یاد بگیرید.

برای اینکه حرفتان را به گوش دیگران برسانید و کارتان را پیش ببرید، روش های بسیار موثر و قدرتمند و بسیار بهتر و متمدنانه تراز ناسزاگویی وجود دارد. این مهارت ها را یاد بگیرید و به فرزندانتان هم باد بدهید.

 

5.مثبت باشید و مثبت بمانید!

عقب ماندن از اخبار مرگ ومیر، قتل، غارت ، زلزله و طوفان دورترین نقاط دنیا هیچ ضرری به شما نمی رساند. رسانه ها از اخبار و شایعات منفی استقبال می کنند، چون این مطالب مخاطبین بیشتری را جذب می کند (یادتان باشد که منفی ها قدرت بیشتری دارند). فیلم هاپراز صحنه های خشونت و درگیری و اتفاقات بد است. ولی شما مجبور نیستید خودتان را دربست به دست آنها بسپرید تا فاجعه آمیزترین اخبار و وقایع راست و دروغ دنیا را به زور به خوردتان بدهند یا دید شما را نسبت به زندگی مشترک با موضوعات دیگر سیاه کنند. صفحات و رسانه های مثبت را دنبال کنید و نگذارید آرامش، امنیت و نگاه زیبای شما به زندگی به دست دیگران خراب شود.