علت فحش دادن در بین مردم چیست؟

چاپ مقاله

علت فحش دادن در بین مردم چیست؟

 

این روزها بحث ناسزاگویی بحث داغی شده است و داستان هم از آنجا شروع شد که تقریبا هر اتفاق مهمی که افتاد، در فضاهای مجازی ذیل مطالب مربوط به آن جاروجنجال به پا شد و مردم شروع کردند به بدوبیراه گفتن به همدیگرو به مسئولان آن اتفاق و نیزبه زمین و زمان و دنیاو ….

علت فحش دادن در بین مردم چیست؟

در بیشتر موارد هم مردم درباره هرکدام از این وقایع موضع گیری می کردند و دو دسته و چند دسته می شدند و هرگروه، گروه دیگر را به باد توهین می گرفت و بحث های عریض و طویل و نه چندان خوشایندی زیرصفحه های مربوطه پدید می آمد که در خیلی از موارد منجربه تعطیل شدن آن صفحه می شد. ناگفته نماند که بسیاری از افرادی که به این احزاب می پیوستند اصلا خبر نداشتند ماجرا چه بوده و همین که می دیدند قضیه یارکشی است، براساس پیش داوری ها و تعصبات قبلی وارد میدان می شدند و د بزن! مدت ها وضع همین طور بود تا اینکه بعضی ها متوجه این وضعیت ناجور شدند و شروع به هشدار دادن کردند.

چالش های «فحش ندهیم» و «توهین نکنیم»

این شد که چالش های «فحش ندهیم» و «توهین نکنیم» و… شکل گرفت که احتمالا جدیدترین آن همین چالش «بیایید همگی فحش دهندگان را بلاک کنیم» است. این نوع حرکت ها بسیار مفید است، نه تنها از این نظر که با نوعی کنترل اجتماعی و مردمی جلوی توهین و ناسزا گرفته می شود، بلکه از این جهت که دست کم مردم عادی متوجه این وضعیت بد میشوند و حواسشان جمع است که خودشان توی این دام گرفتار نشوند. با این حال، به نظر می رسد خیلی ها هنوز هم دست بردار نیستند و پای گوشی و تبلت و رایانه شان گوش به زنگ نشسته اند تا خبری شود و بروند صاحب خبر را بیچاره کنند. چرا این طور است؟ چرا مردم مثل باروت آماده انفجار هستند؟ و اصلا چرا مردم فحش می دهند و ناسزا می گویند؟

 

 

مردم اعصاب ندارند !

شاید شنیدنش زیاد به مذاق مان خوش نیاید، اما آزمایشاتی وجود دارد که نشان می دهند فحش دادن باعث تخلیه بخشی از فشار روانی می شود و فرد پس از آن احساس می کند آرامتر شده است، مثل زمانی که می خواهید خودکارتان را از زیر میز بردارید و سرتان را به لبه میز میکوبید (حتما می خواهید بگویید این که نیاز به آزمایش علمی نداشت!). پس می توانیم بگوییم فحش دادن کار درستی است و برای این که کار به جاهای باریک ترنکشداقلا فحش تان را بدهید؟ نمیدانم .

دانشمندان در این زمینه حرف خاصی نزده اند. ولی برای اینکه خودمان بهتر بتوانیم تصمیم گیری کنیم بد نیست سری به یکی از این صفحه های فحش باران شده بزنید و پیام ها را بخوانید. احتمالا با خواندن هر پیام احساس می کنید حالتان دارد عوض می شود. و طولی نمی کشد که به نقطه ای می رسید که ناخودآگاه دست به کار می شوید تایک جواب دندان شکن به بعضی از این صاحب نظران ۱۰۰۰۰۰ بدهید ایستا می بینید که حتی اگرفرض کنیم فحش دادن دل شخص فحش دهنده را خالی می کند، در عوض توپ چندین و چند نفر خواننده را پر می کند و وقتی آنها هم دلشان را خالی میکنند، تعداد بیشتری تویشان پرمیشود و …

این چرخه معیوب آن قدر پیش می رود تا صفحه تعطیل شود، اما این پایان ماجرا نیست: تاثیر این فضای متشنج روی ذهن مردم باقی می ماند و ناگهان می بینی جامعه تبدیل به یک میدان مین شده که هرکس ممکن است با کوچکترین قدم اشتباه ، منفجر شود. دیگر قضاوت با خودتان است.

 

ادامه ی این مطلب را میتوانید در قسمت بعدی بخوانید.