راه کارهایی برای اصلاح کودک مضطرب شما : قسمت دوم

چاپ مقاله

راه کارهایی برای اصلاح کودک مضطرب شما | قسمت دوم

 

قسمت قبلی مقاله رو حتما مطالعه کنید

راه کارهایی برای اصلاح کودک مضطرب شما : قسمت اول

۷. فرزندتان باید دلیلی برای عذرخواهی داشته باشد.

بسیاری از کودکان مضطرب، بیش از اندازه عذرخواهی می کنند. آنها برای کاری که انجام نداده اند. مدام عذرخواهی می کنند یا فکر می کنند که در قبال اشتباهشان نمی توانند به اندازه کافی معذرت خواهی کنند!) به کودکانتان کمک کنید تا عذرخواهی کردن را کاهش دهند. از آنها برای معذرت خواهی شان تشکر کنید. برایشان توضیح دهید که یک بار عذرخواهی کردن کافی است و آنها در حال کسب تجربه های جدید هستند. 

اگر آنها احساس می کنند که به دلیل فشار نگرانی هایشان مجبور به عذرخواهی هستند، می توانند از کلمات احمقانه ای مانند اسفناج» یا «بروکلی» به جای عرض پوزش استفاده کنند؛ برای مثال: «مامان من واقعا برای فراموش کردن کتابم اسفناج هستم!» 

8.به فرزندانتان بیاموزید چه چیزهایی را می توان تغییر داد و چه چیزهایی را نه.

کودکان مضطرب، مدام ناراحت هستند؛ زیرا در تصور آنها، هرگاه که کار اشتباهی انجام دهند، مردم به چشم فردی دیوانه به آنها نگاه خواهند کرد و اوضاع هیچ وقت بهتر نخواهد شد. تفکری در ذهن آنها می گوید: «در حال حاضر، تو فرد بدی هستی یا اطرافیان، دیگر به هیچ وجه به تو اعتماد نخواهند کرد!» با این تفکر مقابله کنید.

برای این کار، یک نمودار رسم کنید. در این نمودار تمام روزهایی را نشان دهید که با رفتار آنها خوشحال بوده اند و بالای هر کدام از آن روزها یک نقطه بگذارید؛ سپس برای یک یا دو روزی که در آن اشتباهی مرتکب شدهاند در پایین نمودار نقطه بگذارید. به فرزندتان کمک کنید تا دریابد أن نقطه ها در پایین نمودار، یک استثناء و اتفاق هستند؛ نه رویدادی معمول که همیشه وجود خواهد داشت. در نهایت، به آنها بگویید که مردم بر اساس روند همیشگی رفتار آنها را پیش بینی می کنند نه بر اساس استثنائات.

 

9.جبران به جای پیامد منفی. کمک کنید تا فرزندانتان یاد بگیرند که اشتباهات را می توان جبران کرد.

به جای گوشزد کردن مداوم عواقب عملی اشتباه، به فرزند خود این فرصت را بدهید که بتواند اشتباهش را جبران کرده و مسئله را حل کند. این کار تأثیر متقابلی روی تمام کارهای او می گذارد.شاید شما بخواهید کاری به فرزند خود محول کنید؛ برای مثال، کمک کردن برای جمع و جور کردن کشوها؛ اما در ابتدا، بهتر است که از خود او بپرسید: «امروز چه کاری را می توانی برای من انجام دهی.» حتی اگر آن کار مشکل بود، باز هم اجازه دهید که آن را انتخاب کند.

 

۱۰. سطح انتظارات خود را بالا نگه دارید.

والدین مقتدر انتظارات بالایی از رفتار فرزندان خود دارند؛ اما به هیچ وجه هدف آنها حس ترس را به کودکانشان منتقل نمی کند. هدف این والدین آن است که سیستم آزمون و خطا را در کودک خود درونی کنند؛ بنابراین کودکان می دانند که در مرتبه بعدی بهتر عمل خواهند کرد و درباره انتخاب های بعدی خود حس خوبی خواهند داشت. طرز رفتار این والدین بیش از عوامل دیگر در افزایش اعتماد به نفس فرزندانشان مؤثر خواهد بود. داشتن انتظارات بالا به مسئولیت پذیری و صمیمیت آنها کمک می کند؛ همچنین به آنها اجازه خودمختاری می دهد.

باور داشته باشید که فرزندتان قادر است انتخاب های خوبی داشته باشد؛ اما در صورتی که او نتوانست چنین کاری را انجام دهد با رفتاری گرم و انعطاف پذیر با او برخورد کنید و بگویید: «می فهمم که متوجه اشتباه خودت شده ای و اکنون می دانی که چگونه باید آن را حل کنی.» دفعه بعد که فرزند مضطربتان اشتباهی مرتکب شد، یک نفس عمیق بکشید و او را به انجام دادن کارهای گفته شده تشویق کنید. با او صحبت کنید و این هدیه را به او بدهید؛ تا ببیند که زندگی روی دیگر خود را به او نشان خواهد داد. شما بهترین شخص برای انجام دادن این کار هستید و حتی اگر فرزندتان از شما تشکر نکرد، همین که می بینید اضطراب و ترس او کاهش یافته، بهترین تشکر برای شما خواهد بود.