راه کارهایی برای اصلاح کودک مضطرب شما : قسمت اول

چاپ مقاله

راه کارهایی برای اصلاح کودک مضطرب شما

کودکان مضطرب

از دست دادن و به دست آوردن، کودکان مضطرب را می ترساند و آنها را دچار مشکل می کند. ذهن آنها دائما با افکاری مشغول است که می تواند هر کسی را دیوانه کنند. آنها تمام روز در باره این ترسها استرس دارند و شب ها کابوس می بینند؛ بنابراین بهتر است که یاد بگیرند با ترس های خود مقابله کنند؛ ترس هایی که شاید چندان هم بد و وحشتناک نباشند. توصیه می کنیم که این کودکان مبارزه با ترس هایشان را از خانه خود شروع کنند؛ جایی که دیگران آنها را دوست دارند و بیشترین ارزش را برایشان قائل هستند.

راه کارهایی برای اصلاح کودک مضطرب شما : قسمت اول

 

واقع بینی، امنیت و عکس العمل

والدین بهترین کسانی هستند که می توانند واقع بینی، امنیت و عکس العمل درست در برابر اشتباهات را به فرزندان مضطربشان یاد دهند. شاید کودکان مخفیانه در رخت خوابشان از تبلت خود استفاده کنند، به جای انجام دادن تکالیف با کامپیوتر بازی کنند یا خواهر و برادر کوچکشان را اذیت کنند؛ اما این قبیل مسائل مربوط به کودکان عادی است.

در حالی که کودکان مضطرب مدام فکر می کنند اشتباهی هرچند ساده می تواند نظر دیگران را در باره آنها تغییر دهد و آنها را | از دانش آموزی نمونه به آدمی مشکل ساز تبدیل کند. این سوءتفاهم به تنهایی آنها را مضطرب تر می کند؛ حتی زمانی که هیچ اتفاق بدی نیفتاده باشد. این قبیل کودکان از این که مورد اصلاح قرار بگیرند مضطرب می شوند؛ بنابراین باید والدین به فرزند خود این شانس را بدهند که او با اضطرابش روبه رو شود و بداند که با اصلاح آن هم می تواند به زندگی خود ادامه دهد.

چند ایده برای شروع

1.عدم ایجاد احساس دوسوگرایی در کودکتان

شاید اهداف والدانه شما باعث ایجاد احساس دوسوگرایی در کودکتان شود؛ زیرا بر اساس تصور فرزندتان، انضباط به معنای این است که شما باید عصبانی شوید و صدای خود را بالا ببرید. به همین دلیل، آنها احساس می کنند که این مسئله پیامدهای سنگینی برایشان خواهد داشت؛ در حالی که این طور نیست و هدف، تنها آماده سازی، آموزش برای یادگیری، رشد و بهتر شدن عملکرد آنهاست؛ نه قضاوت، شرمساری یا تحقیر کردنشان شما باید به دنبال آموزش باشید. آموزش راه حل هایی که به کودکان شما کمک کند تا در انتخاب هایشان هوشمندانه تر عمل کنند. بدون شک شما نمی خواهید که کودکتان را از این راهنمایی و فرصت محروم کنید، درست است؟

 

۲. مراقب لحن و بلندی صدای خود باشید.

کودکان مضطرب به تن صدا بسیار حساس اند و به راحتی تحت تأثیر قرار می گیرند. هرچه میزان اضطراب آنها بیشتر باشد، توان کمتری برای ادامه مکالمه خواهند داشت؛ بنابراین شما می توانید با حفظ آرامش در صدا و تن صحبت کردنتان از میزان اضطراب آنها بکاهید.

3. اجازه دهید که کودکتان به شما بگوید چه کاری را اشتباه انجام داده است

در ابتدا، اجازه دهید که کودکتان به شما بگوید چه کاری را اشتباه انجام داده است و بهترین راه اصلاح آن چیست. با این روش، کودکان قادرند که خود را اصلاح کنند و حتی تشخیص دهند که کدام کار را اشتباه انجام داده اند؛ بنابراین به جای این که سعی کنید تنها با حرف زدن راه را به کودکان خود نشان دهید فقط از او سؤال بپرسید: الان فکر میکنی که من می خواهم چه چیزی را به تو بگویم؟» یا آیا می توانی از مهارت ذهن خوانی استفاده کنی و حدس بزنی که من درباره چه چیزی فکر می کنم؟»

در این شیوه، شما می توانید به جای اصلاح کودکتان به او اجازه دهید درباره کار اشتباهش با شما صحبت کند. در مقابل، شما نیز می توانید به این دلیل که کودکتان درباره مشکل خود آگاهی دارد او را تأیید کنید؛ سپس درباره چگونگی رخ دادن آن اتفاق و کارهایی که باید در این باره انجام شود با یکدیگر صحبت کنید.

راه کارهایی برای اصلاح کودک مضطرب شما : قسمت اول

4.از به کار بردن زبان سرزنش آمیز خودداری کنید

از به کار بردن زبان سرزنش آمیز خودداری کنید: هرگز نگویید: «باید این کار را انجام دهی یا تقصیر تو بوده است.» به جای این کار، بر روی رفتار او تمرکز کنید. درباره اتفاقی که رخ داده صحبت کنید و از کودکتان بپرسید که درباره این مسئله چگونه فکر می کند و دفعه بعد چه کاری باید انجام دهد. به آنها نگویید: «این کار تو باعث میشود که آدم بدی باشی.» بلکه روی این نکته تمرکز کنید که چرا انتخاب آنها بهترین انتخاب نبوده است. 

 

استفاده از «سبک ساندویچی»

با استفاده از «سبک ساندویچی» به آنها بازخورد دهید! اگر می خواهید رفتار آنها را اصلاح کنید، با ملایمت ساندویچ همدلی را به آنها تحویل دهید. ابتدا نان: «من میدانم ناراحت هستی و نمی خواستی این اتفاق بیفتد.» بعد گوشت را اضافه کنید: «برای مثال، بگویید: “امروز کار جدیدی یاد گرفتی. اگر دفعه دیگر خواستی از تفنگ چسب استفاده کنی، میدانی که باید اول از من سؤال کنی و در پایان، جملات همدلانه دیگری را به کار ببرید: “من میدانم که در بیشتر مواقع، تصمیمات خوبی می گیری و این بار هم یک نکته جدید دیگر یاد گرفتی»

 

6.به فرزندانتان آموزش دهید تا درستی ناراحتی خود را بررسی کنند

به فرزندانتان آموزش دهید تا درستی ناراحتی خود را بررسی کنند. به طور معمول، کودکان مضطرب درک درستی از علت خطرات ندارند. آنها همیشه از وارسی شدن یا رفتن به دفتر مدیر مدرسه نگران هستند و نمی خواهند هرگز این کار را انجام دهند؛ حتی گاهی فکر می کنند شما از آنان متنفر هستید یا به هیچ وجه دوستان ندارید.

ادامه ی این مقاله را از اینجا بخوانید