رابطه تعارض زناشویی و اعتیاد به اینترنت دانش آموزان

چاپ مقاله

رابطه تعارض زناشویی و اعتیاد به اینترنت دانش آموزان

 

 

تـعارض زناشویی

تـعارض زناشویی نوعی عدم توافق مداوم و معنادار بین دو همسر است که حداقل توسط یکی از آنها گزارش شود‌. منظور‌ از معنادار، تأثیر این مسئله بر عملکرد همسران و منظور از مداوم اشاره‌ به اختلافاتی اسـت کـه به مرور زمان از بین نمی‌روند. در واقع هر جا عدم توافق، تفاوت يا ناسازگاري بين همسران وجود داشته بـاشد، تـعارض پديد خواهد آمد.

همچنین می‌توان تعارض را به عنوان فرایندی در‌ نظر‌ گرفت‌ که طی این فرایند، یکی از طـرفین پی مـی‌برد که طرف مقابلش مسائل‌ مورد علاقه‌ی او را سرکوب می‌کند
تعارضات زناشویی یکی از مشکلات شایع زوج ها در دنیای امروز است . با اینکه وجود تعارض در رابطه انسان ها به ویژه زوج ها امری شایع است ، اما تـعارضات زناشويي پيش درآمد‌ جدايي زوج‌ هاست و از بگو مگوهاي ساده شروع شده و تا درگيري‌هاي شديد لفـظي، نـزاع و كتك‌ كاري‌ و جدايي گسترش مي‌يابد .

دیلون (2005) معتقد است که تعارض زناشویی زمانی شکل میگیرد که یکي از طرفين یا هـر دو خـودخواه باشند، یکی از زوج‌ها خودخواهانه و بدون ملاحظه ظرفیت‌‌ها، قابلیت‌ها، طرح‌ها و اهداف دیگری خواسته‌ای را مـطرح مـي‌کند و وقتی‌ آن خواسته محقق نشود، شـروع بـه قـضاوت کردن مي‌کند. در ایـن قـضاوت طرف مقابل بد جـلوه داده مـي‌شود و با اهرم‌هاي سکوت، طرد کردن یا بیان رک و مستقیم خشم و نفرت مجازات‌ مي‌شود.

تعارض زناشویی و اعتیاد به اینترنت دانش آموزان

مطالعات پیشین بر تاثیر تعارض زناشویی والدین بر اعتیاد به اینترنت تاکید کرده‌اند. با این حال، تعداد کمی از محققان نقش میانجی دلبستگی بین فرزند والد و پیوند تعارضات زناشویی و اعتیاد به اینترنت را مورد بررسی قرار داده‌اند. برای پر کردن این خلا، این مطالعه به دنبال بررسی این موضوع است که آیا پدر، فرزند ، مادر و هم سن و سالان نقش واسطه‌ای میان تعارض پدر و مادر و اعتیاد به اینترنت ایفا می‌کنند یا خیر . این مطالعه مقطعی شامل ۴۵۰ دانشجوی کالج در دو دانشگاه در چین بود. مدلسازی معادله ساختاری ( SEM ) برای بررسی سوالات تحقیق انجام شد.

 

نتایج

نتایج نشان داد که اعتیاد به اینترنت رابطه مثبتی با مناقشه زناشویی و ارتباط منفی با دلبستگی همسالان دارد.

 

https://drkalantar.com/Farsi/wp-content/uploads/2018/01/etiad_be_internet.jpg

از طرفی ، دلبستگی بین مادر و فرزند و دلبستگی بین پدر و فرزند هر دو میانجی پیوند بین تعارض زناشویی و اعتیاد به اینترن از طریق دلبستگی همسالان بودند.

برای دانش ما، این اولین مطالعه‌ای است که نقش میانجی گری کودک – کودک و پیوند بین تعارض پدر و مادر و اعتیاد به اینترنت را بررسی می‌کند. یافته‌های ما حاکی از آن است که کارکنان آموزشی باید توجه بیشتری به توسعه فرزند والد و دلبستگی همسالان خود داشته باشند زیرا دلبستگی نقش مهم و اساسی در در اعتیاد به اینترنت دارد.

علاوه بر این ، یافته‌های ما تاکید می‌کند که پدر و مادر هر دو از افراد مهم در زمینه ارتقاء دلبستگی جوانان هستند که ممکن است به نوبه خود بر ایجاد و رشد و افزایش اعتیاد به اینترنت جوانان تاثیر داشته باشد.

 

لینک مقاله اصلی