۱۵ راه برای افزایش شادی

چاپ مقاله

زندگی بسیار شلوغ، پر از هیجان و چالش است. همچنین فرصت های بی شماری برای غنی سازی شخصی، رضایت، دوستی، عشق، یافتن هدف و انجام کارهای خوب برای دیگران وجود دارد. با این حال، در حالی که میل به شادی و جستجوی آن گاهی اوقات زودگذر به نظر می رسد، راه های موثری برای افزایش شادی شما وجود دارد. 

جهت تنظیم وقت مشاوره با دکتر کلانتر اینجا کلیک کنید.

۱. شادی را در چیزهای کوچک بیابید

 برای اکثر مردم، زندگی تشکیل شده است از لحظات کوچک. البته رویدادهای مهمی در زندگی یک فرد رخ می دهد که می تواند باعث یک تغییر چشمگیر، تغییر جهت و شروع یک مسیر جدید شود. با این حال، زندگی روزمره که پر از لحظات کوچک و به ظاهر بی اهمیت است ادامه دارد. در چیزهای کوچک می توانید شادی خود را بیابید و احساس شادی را تقویت کنید. وقتی به خود اجازه می دهید شاد باشید، راحت تر می توانید شادی را پیدا کنید. اگرچه ممکن است آنقدر خوب به نظر برسد که درست بودن آن دور از باور هست، اما کار می کند. لذت شیرجه زدن در آب خنک در دریاچه در یک روز گرم را احساس کنید. عطر وطعم یک غذای مورد علاقه را بچشید و از حضور خانواده دوست داشتنی لذت ببرید. اینها چیزهای کوچکی هستند که اغلب بدیهی تلقی می شوند، با این حال آنها کمک بزرگی به شادی می کنند

۲.هر روز را با لبخند شروع کنید

 این بیشتر از یک پیشنهاد ساده است و پشتوانه علمی دارد. با توجه به منابع معتبر علمی وقتی لبخند می‌زنید، نه تنها باعث تحریک عضلات لبخند در دیگران می‌شوید، بلکه از آن سود می‌برید. لبخند زدن مدارهای عصبی مغز مرتبط با رفاه و شادی را فعال می کند. همچنین لبخند زدن احساس خوبی دارد، به خصوص زمانی که آن را به طور منظم انجام می دهید. 

آیا احساس نیاز به یک مشاوره حرفه ای دارید؟ برای تعیین زمان مشاوره خود با دکتر کلانتر اینجا کلیک کنید.

۳. با دیگران ارتباط برقرار کنید

قدرت ارتباط اجتماعی برای افزایش شادی و رفاه، حوزه دیگری است که توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته است. برای مثال، ساختار زمان، افراد را بیشتر تشویق به بودن در کنار خانواده و دوستان میکند تا کار کردن – رفتارهایی که با شادی بیشتر همراه است. منابع مورد اعتماد دیگر تحقیقاتی دریافتند که شادی یک “پدیده جمعی” است، که شادی افراد به شادی کسانی که با آنها ارتباط دارند بستگی دارد. 

۴.کاری را انجام دهید که بیشتر به آن علاقه دارید

اگر در کاری که برای امرار معاش انجام می‌دهید غرق می‌شوید، به سختی متوجه گذر زمان می‌شوید، یا نمی‌توانید منتظر بمانید تا به شغل و کار خود برسید یا کارهایی را با فرزندانتان انجام دهید یا در فعالیتی با دوستان خود شرکت کنید، درگیر کاری هستید که به نظر شما پرشورترین است. 

دنبال کردن علایقتان به افزایش شادی کمک می کند و بر خلاف تصور اشتباهی که می گوید انجام این کار خودخواهانه است، وقتی کاری را انجام می دهید که بیشتر به آن علاقه دارید، به توسعه پتانسیل خود کمک می کنید، افق دید خود را گسترش می دهید، و نیز عزت نفس خود را ارتقا می دهید. 

۵. به نعمت های خود فکر کنید و شکرگزار باشید

 هر کس در زندگی خود چیزی برای شکرگزاری دارد. بسیاری از ما نعمت های بسیار زیادی داریم. یک مراسم ساده تفکر روزانه برای تمرکز بر آنها کافی است و به ما این امکان را می دهد که چند لحظه برای ابراز قدردانی شخصی برای تمام چیزهایی که در زندگی به ما داده شده است، وقت بگذاریم. سلامتی، خانواده دوست داشتنی، روابط رضایت بخش، شغلی لذت بخش – این فهرست بی پایان و بسیار شخصی است. همچنین یک مبنای علمی برای این ادعا وجود دارد که قدردانی به افزایش شادی کمک می‌کند و از شما در برابر منفی‌گرایی، استرس، افسردگی و اضطراب محافظت می‌کند. 

۶.مثبت بودن را انتخاب کنید و در هر موقعیتی بهترین ها و مثبت ترین ها را ببینید 

نگرش مثبت از نظر علمی برای افزایش شادی و رفاه ثابت شده است. چگونه می توانید یک نگرش مثبت ایجاد کنید و یاد بگیرید که در همه چیز بهترین ها را ببینید؟

 برای رویارویی با ترس‌هایتان و دفع کردن قدرت آنها در کنترل شما، تمرین و تمایل لازم است. اگر همیشه نیمه خالی لیوان را در زندگی تان می دیدید، این فرض را برگردانید و سعی کنید نیمه پر لیوان را ببینید. تحقیقات دیگر نشان داده‌اند که احساسات مثبت حتی می‌توانند با اثرات ناملایمات مقابله کنند.

۷.برای غنی سازی زندگی خود قدم بردارید

 جست‌وجوی دانش، کاوش در زمینه‌های ناشناخته، تحت فشار قرار دادن خود برای فراتر رفتن از مجموعه مهارت‌ها یا تجربیات فعلی‌تان، تلاش برای یادگیری چیزهای جدید – اینها گام‌هایی هستند که هر یک از ما می‌توانیم نه تنها برای غنی‌تر کردن زندگی‌مان، بلکه به حداکثر رساندن لذت و شادی شخصی انجام دهیم.

جهت تنظیم وقت مشاوره حرفه ای خود با دکتر کلانتر اینجا اینجا کلیک کنید.

 ۸.برای رسیدن به آنچه که بیشتر می خواهید و اهدافتان برنامه ریزی کنید

اگر انتظار دارید یا می‌خواهید به استاندارد معینی از زندگی دست یابید، آرزوی کسب مدرک دانشگاهی، دریافت ترفیع، خرید خانه، ازدواج و بچه‌دار شدن یا هر هدف دیگری که معنادار و هدفمند است دارید، باید ابتدا هدف را شناسایی کنید و سپس برنامه های عملی ایجاد کنید تا به شما کمک کند به آنچه می خواهید برسید.

۹.در لحظه زندگی کنید

نگرانی در مورد گذشته یا نگرانی در مورد آینده هم نتیجه معکوس دارد و هم باعث اتلاف وقت می شود. در عوض، برای افزودن به ضریب شادی خود، طرز فکر خود را تغییر دهید تا در زمان حال زندگی کنید. 

یکی دیگر از راه‌های بیان این موضوع، حضور است. وقتی روی اکنون و این لحظه تمرکز می کنید، از محیط اطراف خود، نفس خود، احساس خود، آنچه که با عزیزانتان، خانواده، دوستان، همکاران، سایر رانندگان و همه چیز در محیط نزدیکتان می گذرد، آگاه تر می شوید. شما زنده هستید و کاملاً از آن آگاه هستید. حضور و بودن در حال یک راه فعال برای افزایش شادی شما است و کاری است که هر کسی می تواند انجام دهد. 

۱۰.با خودتان خوب باشید

پرخوری، نوشیدن بیش از حد، تمام ساعت بیدار ماندن و سایر عادات بد از نظر جسمی یا ذهنی برای شما خوب نیستند. درعوض، سبک زندگی‌ای را انتخاب کنید که شامل رفتارهای سالم است: خوردن غذاهای مغذی ، خواب کافی و آرام، آبرسانی به بدن، ورزش منظم و استراحت‌های مکرر به طوری که به خودتان زمان تنفس بین کارها را اختصاص دهید. به دلیل اینکه با خودتان خوب هستید، سالم‌تر و شادتر خواهید بود.

۱۱.درخواست کمک کنید هرزمان که به آن نیاز دارید

 مواقعی وجود دارد که می دانید غرق شده اید و نمی توانید کاری را که شروع کرده اید به پایان برسانید. علاوه بر این، ممکن است در حین انجام یک کار یا دنبال کردن یک هدف، با مشکلات غیرمنتظره ای مواجه شوید و ندانید که برای رفع آن چه کاری انجام دهید. وقتی به کمک نیاز دارید، هیچ شرمی وجود ندارد، در واقع، این نشانه ای از سلامت روان و نگرش مثبت است که شما در انجام این کار (درخواست کمک از دیگران) راحت هستید. شخص دیگری ممکن است پیشنهادی داشته باشد که کارساز باشد یا بحث در مورد آنچه شما را گیج می کند ممکن است راه حلی را به ذهن شما بیاورد که قبلاً متوجه آن نبودید. 

به طور مشابه، اگر گرفتار مشکلات مالی هستید، درخواست کمک برای غلبه بر آنها، به شما کمک می کند راهی برای عبور از این مشکل پیدا کنید. درخواست کمک به شما این امکان را می دهد که در مشکلات گیر نکنید و به سمت اهداف خود پیش بروید.

 ۱۲.غم و اندوه و ناامیدی را کنار بگذارید

 چرا خود را با این افکار عذاب می دهید که چقدر غمگین هستید یا چقدر احساس ناامیدی می کنید چون در یک کار یا هدف موفق نبوده اید، دوست یا عزیزی را از دست داده اید، نمی توانید صورت حساب های خود را بپردازید یا راه روشنی برای آینده خودتان نمی بینید؟ غم و اندوه و ناامیدی تنها باعث از بین رفتن بیشتر احساس ارزشمندی شما می شود و عزت نفس شما را از بین می برد، نه اینکه باعث کاهش شادی شما شود. این احساسات سمی را رها کنید. اگر مشکل بدتر شد یا بعد از دو هفته از بین نرفت، به دنبال مشاوره حرفه ای باشید. به یاد داشته باشید، شما شایسته شاد بودن هستید. برای رسیدن به آن، احساسات منفی را کنار بگذارید و آن‌ها را با احساسات نشاط‌ب خش‌تر جایگزین کنید.

جهت تنظیم وقت مشاوره حرفه ای خود با دکتر کلانتر اینجا کلیک کنید.

 ۱۳. ذهن آگاهی را تمرین کنید

انواع مختلفی از تمرکز حواس و مراقبه وجود دارد که گاهی اوقات مراقبه ذهن آگاهی نامیده می شود. هر سبکی را که ترجیح می دهید وقتی پیدا کردید و مناسب بود، به طور منظم از آن استفاده کنید. یک مثال، مراقبه مهربانی دوست داشتنی است که منبع مورد اعتماد برای باز کردن قلب به سمت احساسات مثبت هست.

تحقیقات نشان می دهد که ذهن آگاهی نه تنها احساسات مثبت را افزایش می دهد، بلکه منابع شخصی و بهزیستی را نیز افزایش می دهد.   

۱۴.در طبیعت قدم بزنید

 مزایای بیرون رفتن و پیاده روی در طبیعت مدت‌هاست که به عنوان راه‌های آسان و راحت برای افزایش شادی ثبت شده است. ورزش باعث آزاد شدن اندورفین در مغز شما می شود که خلق و خوی را بالا می برد و باعث می شود احساس بهتری داشته باشید. پیاده روی در طبیعت همچنین جنبه های دیگر زندگی شاد را برجسته می کند، مانند درک بیشتر زیبایی طبیعی، شکرگزاری از اینکه به اندازه کافی زنده و سالم هستید تا فعال بودن از نظر بدنی و تقویت بدن و بهبود عملکردهای قلبی عروقی، ریه و سایر عملکردهای حیاتی بدن . 

۱۵.بخندید و برای بازی وقت بگذارید

تقریبا غیرممکن است که دیگران بخندند و تحت تأثیر قرار نگیرید. در واقع، خنده نه تنها مسری است، بلکه بخش بزرگی از بازی را نیز تشکیل می دهد. 

بازی چیست؟ بازی، انجام کاری است که به شما لذت می‌دهد، درگیر شدن در اکتشاف، اجازه می‌دهد خلاقیت شما جریان یابد. خنده می تواند سطح استرس و التهاب را کاهش دهد و به عملکرد قلب کمک کند.

 

جهت تنظیم وقت مشاوره خود با دکتر کلانتر اینجا کلیک کنید.

جهت مشاهده منبع مقاله اینجا کلیک کنید.