وسواس فکری(OCD) چیست و چگونه درمان میشود؟

چاپ مقاله

اختلال وسواس فکری عملی چیست؟

 

وسواس فکری یک بیماری مزمن روانی است که با وسواسی منجر به رفتار های اجباری شناخته میشود.

افراد معمولا برای اطمینان از اینکه درب ورودی را را قفل کرده اند یا وسیله ای را همراه خود دارند آن را چندین بار چک میکنند.

به عبارتی دیگر آداب و رسوم ساده یا عاداتی که باعث میشود فرد احساس امنیت بیشتری داشته باشد.

 

شخصی که مبتلا به وسواس فکری است مجبور است برخی  اعمال را به طور مکرر انجام دهد.

بعضاً طبیعی است که به عقب برگردید و دوباره بررسی کنید که آیا اتو از پریز برق خارج شده است یا نگران باشید که به میکروب آلوده شوید یا حتی گاهی اوقات فکر ناخوشایند و خشونت آمیز داشته باشید.

 OCDیک اختلال اضطرابی است که با افکار غیرقابل کنترل ، ناخواسته و رفتارهای تکراری و منظمی که شما مجبور به انجام آن هستید همراه است ، احتمالاً می دانید که افکار وسواسی و رفتارهای اجباری شما غیر منطقی است.

برای مثال ، شما می توانید اجاق گاز را 20 بار بررسی کنید تا مطمئن شوید که واقعاً خاموش است زیرا از سوختن خانه خود وحشت دارید و یا از ترس میکروب ، دستان خود را تا زمانی که خام تمیز نشوند ، بشویید. در حالی که شما از انجام این رفتارهای تکراری هیچ لذتی ندارید ، اما ممکن است آنها مقداری آرامش اضطراب ناشی از افکار وسواسی را در شما ایجاد کنند.

ممکن است سعی کنید از شرایطی که علائم شما را تحریک یا بدتر می کنند خودداری کنید.اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای رهایی از افکار ناخواسته و اصرارهای غیرمنطقی و کنترل دوباره افکار و اعمال خود انجام دهید.

بیشتر افراد مبتلا به OCDدر یکی از دسته های زیر قرار می گیرند:

  • واشرها از آلودگی می ترسند. آنها معمولاً اجباری برای نظافت یا شستن دست دارند.
  • چکرها به طور مکرر مواردی را بررسی می کنند (اجاق گاز خاموش ، درب قفل شده و غیره) که آنها را با آسیب یا خطر همراه می کند.
  • شکگران و گناهکاران از این می ترسند که اگر همه چیز عالی نباشد یا درست انجام شود ، اتفاق وحشتناکی رخ دهد ، یا مجازات شوند.
  • پیشخوان ها و تنظیم کننده ها وسواس نظم و تقارن را دارند. آنها ممکن است در مورد تعداد ، رنگ یا ترتیب خاصی خرافاتی داشته باشند.

دست های صابونی زیر شیر آب ، تمیز کردن تمیز

علائم و نشانه هایOCD

صرف اینکه شما افکار وسواسی دارید یا رفتارهای اجباری انجام می دهید به معنای داشتن اختلال وسواس فکری عملی نیست. با OCD ، این افکار و رفتارها باعث پریشانی فوق العاده می شود ، زمان زیادی را صرف می کند (حداقل یک ساعت در روز) و در زندگی و روابط روزمره شما اختلال ایجاد می کند.

بیشتر مبتلایان به وسواس هم وسواس دارند و هم اجبار ، اما بعضی از افراد فقط یکی یا دیگری را تجربه می کنند.

افکار وسواسی رایج در OCD شامل موارد زیر است:

  • ترس از آلوده شدن به میکروب یا کثیفی یا آلودگی دیگران.
  • ترس از دست دادن کنترل و صدمه زدن به خود یا دیگران.
  • افکار و تصاویر صریح و خشونت آمیز سرزده.
  • تمرکز بیش از حد بر عقاید مذهبی یا اخلاقی.
  • ترس از دست دادن یا نداشتن چیزهایی که ممکن است به آنها نیاز داشته باشید.
  • نظم و تقارن: این ایده که همه چیز باید “درست درست” باشد.
  • خرافات؛ توجه بیش از حد به چیزی که خوش شانس یا بدشانس تلقی می شود.

رفتارهای اجباری رایج در OCD شامل موارد زیر است:

  • بررسی بیش از حد مضاعف موارد مانند قفل ، لوازم خانگی و سوئیچ ها.
  • برای اطمینان از ایمنی عزیزان ، مرتباً از آنها بازدید می کنید.
  • شمردن ، ضربه زدن ، تکرار بعضی از کلمات یا انجام کارهای بی معنی دیگر برای کاهش اضطراب.
  • صرف زمان زیادی برای شستن یا تمیز کردن
  • نماز بیش از حد یا درگیر شدن در آیین های ناشی از ترس مذهبی.
  • تجمع “ناخواسته” مانند روزنامه های قدیمی یا ظروف خالی مواد غذایی

عوامل محرک خود را شناسایی کنید

اولین قدم برای کنترل علائم OCD تشخیص عوامل محرکه – افکار یا موقعیت هایی است که وسواس و اجبارهای شما را به وجود می آورد. لیستی از عوامل محرکی که هر روز تجربه می کنید و وسواسی را که تحریک می کنند ضبط کنید. به شدت ترس یا اضطرابی که در هر موقعیت تجربه کرده اید و سپس اجبارها یا استراتژی های ذهنی را که برای کاهش اضطراب استفاده می کنید ، درجه بندی کنید. به عنوان مثال ، اگر ترس از آلوده شدن به میکروب را دارید ، ممکن است با لمس نرده در بازار شدت ترس 3 ایجاد شود ، در حالی که لمس کف دستشویی در بازار ممکن است 10 ایجاد کند و برای راحت تر شدن شما به 15 دقیقه شستن دست نیاز دارد.

اضطراب پیگیری عوامل محرک خود می تواند به شما در پیش بینی خواسته های شما کمک کند. و با پیش بینی اصرارهای اجباری خود قبل از بروز آنها ، می توانید به تخفیف آنها کمک کنید. به عنوان مثال ، اگر رفتار اجباری شما شامل بررسی قفل شدن درها ، بسته بودن پنجره ها یا خاموش بودن وسایل است ، سعی کنید بار اول در را قفل کنید یا دستگاه را خاموش کنید.

  • یک تصویر ذهنی محکم ایجاد کنید و سپس یادداشت ذهنی کنید. به خود بگویید ، “پنجره اکنون بسته است” یا “من می توانم ببینم که اجاق گاز خاموش است.”
  • وقتی بعداً تمایل به بررسی به وجود آمد ، ساده تر می توانید آن را برچسب بزنید “فقط یک فکر وسواس”
  • شناسایی و ثبت عوامل محرک شما نیز ابزاری مهم برای یادگیری مقاومت در برابر اجبارهایOCD شما فراهم می کند

بیاموزید که در برابر اجبارهایOCDمقاومت کنید

شاید پرهیز از موقعیت هایی که افکار وسواسی شما را تحریک می کنند هوشمندانه به نظر برسد ، اما هرچه بیشتر از آنها اجتناب کنید ترس از آنها بیشتر  احساس می شود. برعکس ، با در معرض قرار گرفتن مکرر خود در معرض عوامل محرک OCD ، می توانید بیاموزید که در برابر تمایل به انجام مراسم تشریفاتی خود مقاومت کنید. این به عنوان پیشگیری از مواجهه و پاسخ (ERP) شناخته می شود و اصلی ترین پایه درمان حرفه ای OCD است.

ERP از شما می خواهد که خود را مکرراً در معرض منبع وسواس خود قرار دهید – و سپس از رفتار اجباری که معمولاً برای کاهش اضطراب خود انجام می دهید خودداری کنید. به عنوان مثال ، اگر شما یک واشر دست اجباری هستید ، این به معنای لمس دستگیره در در سرویس بهداشتی عمومی است و سپس به خود اجازه نمی دهید دستان خود را بشویید. وقتی با اضطراب می نشینید ، تمایل به شستن دستان خود به تدریج از بین می رود. به این ترتیب خواهید فهمید که برای رهایی از اضطراب خود نیازی به این مراسم ندارید و تا حدی بر افکار وسواسی و رفتارهای اجباری خود تسلط دارید.

 

افکار وسواسی را به چالش بکشید

 

هر کس گاهی فکر یا نگرانی آزار دهنده ای دارد. اما وسواس فکری باعث می شود که مغز در یک فکر خاص اضطراب آور گیر کند و باعث شود که آن بارها و بارها در ذهن شما بازی کند. هرچه فکر بیشتر ناخوشایند یا ناراحت کننده باشد ، احتمال سرکوب آن بیشتر است. اما سرکوب افکار تقریباً غیرممکن است و تلاش معمولاً نتیجه معکوس دارد و باعث می شود فکر ناخوشایند به طور مکرر دوباره ظاهر شود و آزار دهنده شود.

همانند مقاومت در برابر اجبارها ، شما می توانید با یادگیری تحمل آنها از طریق تمرینات مواجهه و جلوگیری از پاسخ ، بر افکار مزاحم و وسواسی غلبه کنید. همچنین مهم است که به خود یادآوری کنید که فقط به این دلیل که فکر ناخوشایندی دارید ، از شما فرد بدی نمی سازد. افکار شما فقط افکار است. حتی افکار ناخواسته ، سرزده یا خشونت آمیز طبیعی است – فقط اهمیتی است که به آنها قائل هستید که آنها را به وسواس مخرب تبدیل می کند.

استراتژی های زیر می تواند به شما کمک کند تا افکار خود را در مورد آنچه که هستند ، ببینید و احساس کنترل ذهن مضطرب خود را بدست آورید.

1.افکار وسواسی خود را بنویسید. 

یک دفترچه و مداد همراه خود داشته باشید یا روی گوشی هوشمند تایپ کنید. وقتی شروع به وسواس می کنید ، تمام افکار یا اجبارهای خود را یادداشت کنید.

  • با ادامه اصرارهای OCD ، نوشتن را ادامه دهید و هدف آن ثبت دقیقاً همان چیزی است که فکر می کنید ، حتی اگر عبارات مشابه یا اصرارهای مشابه را بارها و بارها تکرار کنید.
  • نوشتن همه این موارد به شما کمک می کند تا ببینید وسواس شما چقدر تکراری است.
  • نوشتن همان عبارت یا اصرار صدها بار به آن کمک می کند تا قدرت خود را از دست بدهد.
  • نوشتن افکار بسیار دشوارتر از ساده اندیشیدن است ، بنابراین افکار وسواسی شما احتمالاً زودتر از بین می روند.

2.یک دوره نگرانی OCD ایجاد کنید.

به جای تلاش برای سرکوب وسواس یا وسواس ، عادت زمانبندی مجدد آنها را ایجاد کنید.

  • هر روز یک یا دو “دوره نگرانی” 10 دقیقه ای انتخاب کنید ، زمانی که می توانید به وسواس اختصاص دهید.
  • در طول دوره نگرانی فقط به افکار یا اصرارهای منفی توجه کنید. سعی نکنید آنها را اصلاح کنید. در پایان دوره نگرانی ، چند نفس آرام بکشید ، افکار وسواسی را رها کنید و به فعالیت های عادی خود برگردید. بقیه روز ، اما بدون وسواس تعیین می شود.
  • وقتی افکار در طول روز به ذهن شما خطور می کند ، آنها را بنویسید و آنها را به دوره نگرانی خود موکول کنید.

3.افکار وسواسی خود را به چالش بکشید .

 با پرسیدن از خود از دوره نگرانی خود برای به چالش کشیدن افکار منفی یا سرزده استفاده کنید:

  • چه شواهدی مبنی بر صحت این فکر وجود دارد؟ این درست نیست؟ آیا من یک فکر را با یک واقعیت اشتباه گرفته ام؟
  • آیا روش مثبت تر و واقعی تری برای بررسی وضعیت وجود دارد؟
  • چه اتفاقی می افتد که از واقعیت می ترسم؟ 
  • آیا فکر مفید است؟ وسواس در مورد آن چگونه به من کمک می کند و چگونه به من آسیب می رساند؟
  • به دوستی که این فکر را داشت چه می گفتم؟

4.نواری از وسواس OCD یا افکار سرزده خود ایجاد کنید.

 روی یک فکر یا وسواس خاص تمرکز کنید و آن را در ضبط صوت یا تلفن هوشمند ضبط کنید.

  • جمله جمله یا داستان وسواسی را دقیقاً همانطور که به ذهن شما خطور می کند بازگو کنید.
  • هر روز بارها و بارها برای مدت زمان 45 دقیقه نوار را برای خود پخش کنید ، تا اینکه دیگر گوش دادن به وسواس باعث احساس ناراحتی شدید نمی شود.
  • با مقابله مداوم با نگرانی یا وسواس خود به تدریج مضطرب می شوید. سپس می توانید برای وسواس دیگری تمرین را تکرار کنید.

 

چگونه به کسی مبتلا بهOCDکمک کنیم؟

 

نحوه واکنش شما در برابر علائم OCD عزیز شما می تواند تأثیر زیادی در چشم انداز و بهبود او داشته باشد. نظرات یا انتقادات منفی می تواند وضعیت را بدتر کند ، در حالی که یک محیط آرام و حمایت کننده می تواند به بهبود نتیجه درمان کمک کند.

از انتقادات شخصی خودداری کنید.

به یاد داشته باشید ، رفتارهای OCD عزیز شما علائمی است نه نقص شخصیت.

 کسی را که مبتلا به اختلال وسواس فکری است ، سرزنش نکنید یا به او نگویید که انجام تشریفات را متوقف کند

آنها نمی توانند رعایت کنند و فشار برای توقف فقط باعث بدتر شدن رفتارها می شود.

تا آنجا که ممکن است مهربان و صبور باشید.

هر مبتلا باید با سرعت خود بر مشکلات غلبه کند. از هر تلاش موفقیت آمیز برای مقاومت در برابر OCD تمجید کنید و توجه را به عناصر مثبت زندگی او معطوف کنید.

از تشریفات عزیز خود حمایت غلط نکنید.

همراهی با “قوانین” OCD عزیز خود یا کمک به اجبارها یا تشریفات آنها فقط باعث تقویت رفتار می شود. از شخص حمایت کنید نه از روی اجبارها.

ارتباطات را مثبت و واضح نگه دارید.

برقراری ارتباط مهم است بنابراین می توانید تعادل بین حمایت از عزیز خود و ایستادن در برابر علائم OCD و ناراحتی بیشتر عزیزتان را پیدا کنید.

شوخ طبعی پیدا کنید.

خندیدن با هم از جنبه خنده دار و پوچی برخی از علائم OCD می تواند به عزیزان شما کمک کند تا از این اختلال جدا شوند. فقط مطمئن شوید که عزیز شما احساس احترام و شوخی می کند.

اجازه ندهید که OCD زندگی خانوادگی را در دست بگیرد.

به عنوان یک خانواده بنشینید و تصمیم بگیرید که چگونه برای مقابله با علائم عزیزتان با هم همکاری خواهید کرد. سعی کنید زندگی خانوادگی را تا حد ممکن عادی نگه دارید و خانه را با یک محیط کم فشار روبرو کنید.

 

 

منبع:https://www.helpguideorg/articles/anxiety/obssessive-compulsive-disorder-ocd.htm