همسرگزینی سنتی و غیرسنتی (تحلیل نظرسنجی 1)

چاپ مقاله

همسرگزینی سنتی و غیرسنتی (تحلیل نظرسنجی 1)

تحلیل نظرسنجی در باب مسیر همسرگزینی

به نظر شما مناسب ترین مسیر برای برقراری رابطه هدفمند (نامزدی/ ازدواج) چیست؟

ضمن تشکر از همراهانی که در رأی دادن مشارکت داشتند، قصد داریم پاسخ این پرسش را به لحاظ علمی بررسی کنیم. کدام شیوه همسرگزینی آینده بهتری را نوید می دهد؟

در این نظرسنجی حدود 90 نفر شرکت کردند. درصد رأی دهندگان به هر پاسخ در عکس زیر مشخص است.

همسرگزینی سنتی و غیرسنتی

عزیزانی هم ما را با پاسخ های مشروح یاری دادند. از جمله: «ارتباط متعهدانه طی چند ماه با معرفی و آشنایی اولیه از طریق خانواده ها به شیوه سنتی روش مناسب تری است.» و یا «من نظرم اینه که ازدواج در صورتی باید سنتی و از طریق خانواده ها باشد که خانواده ها روشن فکر باشند و اجازه ارتباط تلفنی یا حضوری رو به دو طرف بدن نه اینکه دیدارها فقط به رفت و آمد خانوادگی محدود باشه. که دوطرف بتونن همدیگرو رو بشناسن و در عین حال خیلی هم وارد فاز عاشقانه یا روابط فراتر نشن.» راستی شما چه پاسخی دادید؟

نتایج نظرسنجی

همانطور که نتایج نظرسنجی نشان می دهد، اغلب ما (76%) بر این باوریم که بهترین مسیر همسرگزینی، شیوه غیرسنتی است. احتمالاً یکی از دلایل آن این است که دختر و پسر، همدیگر را در موقعیت های مختلف مشاهده می کنند. با رفتارهای یکدیگر به خوبی آشنا می شوند. مجزا از مسئله ازدواج، یکدیگر را محک می زنند. و در نهایت خودشان با شناخت و مشاهدات مناسب، همدیگر را انتخاب می کنند.

همسرگزینی سنتی و غیرسنتی

در مجموع می توان از نظر سنجی ای که شما عزیزان شرکت داشته اید، این نتیجه را گرفت: سبک سنتی همسرگزینی از مقبولیت کمتری برخوردار است. در سبک سنتی، والدین فردی را بعنوان همسر آینده به فرزند خود معرفی کنند. این نظر سنجی با همه محدودیت هایش نشان می دهد برای افراد داشتن روابط قبل از ازدواج مهم است. افراد به داشتن روابط و تعاملات پیش از ازدواج به منظور آشنائی برای ازدواج اهمیت به سزائی قائل هستند.

در ادامه توجه شما را به مواردی جلب می کنیم.

نقش فرهنگ در همسرگزینی

  • در فرهنگ ایرانی نه فقط افراد بلکه خانواده ها با هم ازدواج می کنند. انتخابی که مورد قبول خانواده شما باشد مهم است. پس اگر عروس/داماد در خانواده تان پذیرفته نشود، مشکلاتی در زندگی مشترکتان به بار خواهد آورد.
  • در فرهنگ شما، آشنائی ها و روابط پیش از شروع زندگی مشترک چگونه است؟ بسته به شرایط، فرهنگ و ارزش های خانواده شما و طرف مقابل (خانواده های مبدا) این مرزها تغییر می کند. این مسئله درخور توجه است.

نقش خانواده در همسرگزینی

  • بعضی از خانواده ها خود را مسئول انتخاب همسری شایسته برای فرزندشان می دانند. معمولاً در ابتدا طرفین طبق سبک مورد نظرشان یکدیگر را انتخاب می کنند. سپس اعلام نظر و تائید خانواده مبدأ لازم است. در این صورت مشکلاتی به وجود خواهد آمد. حتی نزاع و درگیری های متعددی میان شما و خانواده تان ممکن است رخ دهد. از اینروی توصیه می شود پیش از هر گونه تصمیم قطعی در مورد ازدواج حتماً با مراجعه به مشاور متخصص در حوزه ازدواج و خانواده از تصمیم شایسته مطمئن شوید.همسرگزینی سنتی و غیرسنتی
  • خانواده هائی هستند که والدین نقش انتخاب همسر را به فرزند خویش واگذار کرده اند. بگونه ای که انتخاب فرزندشان را از آن جهت که انتخاب فرزندشان است، تائید می کنند. در این بین مشکلات دیگری ممکن است مورد توجه واقع شود. از آن جمله انتخاب های مبتنی بر احساس و هیجانِ صرف است. بگونه ای که طرفین در انتخاب خود پس از شروع زندگی مشترک دچار تردید می شوند. از اینروی باز هم مشاوره با فردی متخصص در حوزه مشاوره ازدواج و خانواده می تواند شما را به تصمیم مناسب تری برساند.

انتخاب همسر توسط والدین

  •  اما در خانواده هائی والدین، خود مستقیماً اقدام به انتخاب همسر برای فرزند خویش می کنند. در این حالت شناخت طرفین از یکدیگر بسی مهم است. طوری که بی توجهی به آن چه بسا منتهی به طلاق گردد. امروزه شاید دو نفر از یک محله و یا یک شهر و یا حتی گویی یک فرهنگ دست به ازدواج بزنند. صرفاً چون مورد تائید دو خانواده بوده است. این یک مسئله پرخطر است. در واقع آشنائی و تعامل پیش از ازدواج از مهمترین مسائل است. و صرفاً با چند روز رفت و آمد نمی توان به نتیجه رسید. بعلاوه، ممکن است شما طرف مقابل را در نقش مثلاً پسرعمو/ پسرخاله، دخترعمو/ دخترخاله و یا … بشناسید. اما شناخت در نقش همسر امر دیگری است. نمی توان به شناخت های سطحی و چند روزه بسنده نمود. همین نکته در مورد ازدواج های غیر سنتی نیز مطرح است. افراد قطعاً با ارتباط کوتاه و چند روزه نمی توانند شناخت در حد نقش همسری را تجربه کنند.

اما همه موارد فوق در مورد مسیر انتخاب همسر است. ممکن است این پرسش را جویا شوید: آیا تحقیقی در زمینه مقایسه میزان رضایت از زندگی مشترک به دو روش سنتی و غیر سنتی انجام گرفته است؟

همسرگزینی سنتی و غیرسنتی

[irp posts=”8697″ name=”زندگی مشترک و حد و مرزهایش: چه انتخاب هایی عشق را زنده می کنند و کدام ها می کُشند؟”]

رضایت زناشویی در زوجین با همسرگزینی سنتی و غیر سنتی

در پژوهشی که در سال 1393 صورت گرفت، این مسئله بررسی شد. عنوان این پژوهش، مقایسه رضایت زناشویی در زوجین با همسرگزینی سنتی و غیر سنتی شهر تهران است. 150 نفر (83 نفر زن و 67 نفر مرد)ساکن تهران، پرسشنامه رضایت زناشویی را پر کردند. مقایسه های (کمّی) میان این پرسشنامه ها بر حسب شیوه همسر گزینی، انجام شد. نتایج حاصل، حاکی از این بود که میان زوجین با همسر گزینی سنتی و غیر سنتی، تفاوت معناداری در میزان رضایت شان از زندگی زناشویی وجود ندارد.

نتایج به همین جا منتهی نشد. جالب تر این که، در این پژوهش، مقایسه ای کیفی نیز انجام گرفت. یعنی با 12 نفر مصاحبه انجام شد. و این مقایسه با عمق و جزئیات بیشتری بررسی شد. نتیجه نشان داد که زوجینی که به صورت سنتی ازدواج کرده اند، رضایت بیشتری از زندگی زناشویی دارند؛ نسبت به زوجینی که به صورت غیر سنتی ازدواج کرده اند. افرادی که به طور سنتی ازدواج کرده اند در ویژگی های زیر، بهتر از افراد با ازدواج غیرسنتی عمل می کنند:

نقش پذیری، دین داری و دلبستگی ایمن.

مواردی نیز وجود دارد که افراد با ازدواج غیر سنتی، بهتر عمل می کنند؛ از جمله گشودگی احساسی. یعنی پاسخ دهی عاطفی در زنان با ازدواج غیر سنتی بالاتر بود.

همسرگزینی سنتی و غیرسنتی

تأثیر شیوه همسر گزینی بر موفقیت ازدواج

ویژگی های نام برده شده (نقش پذیری، دین داری، دلبستگی ایمن، گشودگی احساسی)، تأثیر بسزایی در ایجاد رضایت زناشویی دارند. چند مورد در افراد با ازدواج سنتی بهتر بود و موردی نیز در افراد با ازدواج غیر سنتی. در مجموع، وضعیت رضایت زناشویی در افراد با ازدواج سنتی بالاتر بود.

با توجه به نتایج این تحقیق، می توان گفت شیوه همسرگزینی بر میزان رضایت از زندگی زناشویی تأثیرگذار است. اما چگونه تأثیرگذار است؟ جزئیات بیشتر را می توانید در این مقاله مطالعه بفرمایید.

البته این نتایج به دست آمده از شهر تهران است. چه بسا در دیگر شهرها و دیگر فرهنگ های ایرانی، به نتایج دیگری دست یافت. هرچند تحقیق دیگری که در همین زمینه در جامعه ایرانی انجام گرفت، نتایج مشابهی را گزارش کرده است. یعنی زنان با ازدواج غیر سنتی نارضایتی بیشتری را اعلام کرده اند.

انتخاب شما چیست؟

مسلماً نتایج گزارش شده، پاسخی قطعی برای شیوه همسر گزینی ارائه نمی کند. بلکه تفاوتی در احتمال میزان رضایت را نشان می دهد.

توجه به ویژگی های ذکر شده در بالا و بهره بردن از مشاورین ازدواج و خانواده می تواند رضایت هر چه بیشتری را برای زندگی مشترک شما به ارمغان آورد.

در واقع این انتخاب های لحظه لحظه زندگی ماست که می تواند مسیرهای متفاوتی را پیش پای ما بگذارد. انسان مسئول هر تصمیم و انتخاب خویش است. حتی اگر انتخاب کند که دیگری برای او انتخاب کند.

 [irp posts=”8251″ name=”6 سبک عشق ؛ آشنایی با انواع عشق”]