نظر سنجی : هدف از مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

چاپ مقاله

نظر سنجی : هدف از مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

به نظر شما هدف از مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

ضمن تشکر از همراهانی که در رأی دادن مشارکت داشتند.

قصد داریم پاسخ این پرسش را به لحاظ علمی بررسی کنیم.درصد رأی دهندگان به هر پاسخ در عکس زیر مشخص است.

عزیزانی هم ما را با پاسخ های مشروح یاری دادند. از جمله : “برجسته سازی تفاوت ها و شباهت های طرفین با گفتگو بر روی تفاوت ها بعلاوه اعلام ریسک های ازدواج با شناسه سوم شخص مجهول.”

ازدواج و طلاق:

همان طور که مطلع هستید نیمی از ازدواج ها در کشور ما به طلاق ختم می شوند.

آن نیمه باقی مانده که در ازدواج خود می مانند تنها 50% از آنها از زندگی خود راضی و خوشحال هستند (برگرفته از سایت خبرگزاری مهر).

متاسفانه بسیاری از دختر و پسرهایی که با هم آشنا می شوند، سریع تصمیم به ازدواج می گیرند و هیچ توجهی به این ارقام و آمار نمی کنند. حقیقت این است که اگر نخواهید  این حقایق را در نظر بگیرید و فقط از روی شانس و اقبال انتظار داشته باشید که ازدواج موفقی در پیش روی داشته باشید، باید بدانید که احتمال آن بسیار کم است. یکی از مهم ترین عواملی که می تواند به افراد در انتخاب همسر مناسب و در نتیجه رسیدن به یک ازدواج موفق و پایدار کمک کند مشاوره پیش از ازدواج است ، شاید الان در ذهن شما این سوال ایجاد شده باشد که مشاوره پیش ازدواج چیست ؟

هدف از مشاوره پیش از ازدواج:

هدف اصلی مشاوره پیش از ازدواج، کمک به افراد برای انتخاب زوج مناسب است.

مشاوره پیش از ازدواج جنبه پیشگیری دارد و در صورت هدایت صحیح، موجب تأمین بهداشت روانی خانواده می شود.

مشاور در مشاوره پیش از ازدواج توانایی سنجش و شناخت تفاوت های زیر بنایی شخصیت را دارد و نظر زوجین را نسبت به این تفاوت ها جلب می کند؛ موارد دیگری نیز مانند آرزوها، تمایلات، توقعات، خط قرمزها، رمز و رازهای زوجین بررسی می شود. مشاور سعی می کند روحیات و خود واقعی را به طرفین معرفی کند برای این امر از روش های متعددی مانند گفت گو ، مشاهده روابط آنها با یکدیگر و  آزمون های مختلف شخصیت بهره می برد و همچنین در این فرآیند مشاور از طریق سوالاتی که در پرسشنامه ها و تست ها وجود دارد سعی می کند به ویژگی های شخصیتی آنها پی ببرد . مشاور هیچ گاه به زوجین نمی گوید که چه کاری انجام بدهند و چه کاری انجام ندهند، بلکه وظیفه او آگاه کردن است. مشاور پیش از ازدواج تلاش می کند دیدگاه ها و اهداف زوجین را در زندگی مورد بررسی قرار دهد و آنها را با این دیدگاه ها و اهداف آشنا کند. او به عنوان یک نفر سوم آگاه کمک خواهد کرد که زوج  نسبت به مسائل پیرامون خود آگاهی پیدا کنند و با اطلاع رسانی مناسب و بیان دید گاه های خود زوج، آنها را در امر انتخاب و تصمیم گیری مناسب کمک خواهد کرد اما هرگز راه را برای آنها معین و مشخص نخواهد کرد و زوج خود باید به عنوان یک فرد آگاه و مطلع دست به انتخاب بزنند.

نویسنده: زینب پندار، کارشناس ارشد روان شناسی، دانشجوی دکتری مشاوره.

[irp posts=”9066″ name=”همسرگزینی سنتی و غیرسنتی (تحلیل نظرسنجی 1)”]