موانع ازدواج و علل تأخیر آن – قسمت سوم

چاپ مقاله

موانع ازدواج و علل تأخیر آن – قسمت سوم

 

۶. آزادیهای غلط و گریز از مسؤولیت

یکی دیگر از دلایل ازدواج نکردن برخی جوانان و بالا رفتن سن ازدواج آنها این است که فکر می کنند | ازدواج نوعی محدودیت است و با ازدواج کردن، آزادیهای خود را از دست می دهند. این گروه، از این طریق از پذیرش مسؤولیت شانه خالی می کنند. گروهی از مردان جوان معتقدند که ازدواج انسان را مقید و محدود می سازد، اگر انسان مجرد باشد، همه جا می تواند برود؛ شب دیر به خانه بیاید، آزاد و رهاست و کسی او را بازخواست نمی کند. دختران جوان نیز آزاد بودن را بهتر از آقابالاسر داشتن می دانند.

مهمترین ملاک ها و معیار ها برای ازدواج موفق - قسمت دومبعضی از خانواده ها، تمام شرایط لازم را برای این افراد اعم از خوراک، پوشاک، حمایت مالی و… فراهم می کنند و از این طریق، به تشدید باور آنها کمک می کنند و شرایطی را برای آنها تأمین می کنند که علاقه و انگیزه ای برای ازدواج آنان باقی نمی ماند و تصور نمی کنند که ازدواج نوعی رفاه، آرامش و آسایش به همراه دارد. این گروه از جوانان باید بدانند که ازدواج صحیح باعث رشد و تکامل انسان می شود. بی قیدی و بی هدفی باعث شکست و تباهی انسان می گردد. ازدواج، انسان را از سرگردانی و بی پناهی و تنهایی نجات می دهد و غریزه نیرومند جنسی را به طور طبیعی ارضا می کند. ازدواج، انسان را از خطر پوچی در زندگی حفظ می کند.

۷. تقدس بیجا و تعصب غلط و وفاداری به شوهر اول

یکی از اموری که سابقه کهن دارد و مشکل آفرین است و باعث شده است که برخی افراد تن به ازدواج ندهند، تقدس بیجا و تعصب غلط است. برخی با این توهم که ازدواج یک نوع کامجویی است و با معنویت و قداست و فضایل اخلاقی سازگار نیست، ازدواج نمی کنند. همچنین بعضی از زنان که قبلا ازدواج کرده اند و شوهرشان را از دست داده اند، شوهر کردن مجرد را خلاف وفاداری به شوهر قبل می دانند. آنها تصور می کنند که اگر ازدواج کنند، روح شوهرشان آزرده خواهد شد.

۸. روابط نامشروع

گسترش فساد و انحرافات جنسی و روابط نامشروع نیز از جمله عوامل ازدواج نکردن برخی از افراد، بویژه پسران به شمار می رود. بدون تردید، یکی از عوامل مهمی که انسان را به سوی ازدواج سوق می دهد، میل و نیاز جنسی است. زمانی که افراد به راحتی بتوانند با جنس مخالف ارتباط برقرار کرده و نیاز جنسی خود را به طور غیر مشروع و غیر قانونی برآورده سازند، دیگر چه نیازی به ازدواج دارند؟

۹. مشکل در انتخاب همسر

بالاخره یکی از موانع و مشکلاتی که بر سر راه ازدواج جوانان وجود دارد، مشکل انتخاب همسر است. یعنی دختر و پسر معیار مشخصی برای ازدواج ندارند و نمی دانند که همسر آینده آنها باید چه صفات و خصوصیاتی داشته باشد. در فصل چهارم مهمترین عوامل و معیارهایی که جوانان باید در ازدواج خود در نظر بگیرند، توضيح داده شد. بدیهی است هر چه این معیارها بیشتر رعایت گردد، میزان توافق، رضایت و خوشبختی در زندگی زناشویی بیشتر خواهد شد و اگر به آنها توجه نشود، احتمال اختلافات خانوادگی و جدایی، بیشتر خواهد شد.