موارد متفاوت تجربه عشق

چاپ مقاله

موارد متفاوت تجربه عشق

 

شیوه های تجربه ی عشق

اشتباه است اگر چنین فکر کنیم که همه انسانها عشق را به یک شیوه تجربه می کنند. برخی عشق را به عنوان پدیده ای سریعا متغیر و پر راز و رمز و عده ای دیگر نیز، آن را به عنوان چیزی ظریف و عقلانی با تجربه می کنند (دیون، ۱۹۸۳). افرادی که معتقدند اختيار سرنوشتشان در دست خودشان است، یعنی، کسانی که از منبع درونی کنترل برخوردارند، کمتر احتمال می رود که خودشان را به عنوان کسی در نظر بگیرند که «به دام» عشق افتاده است و یا آنکه عشق را به مثابه چیزی متغیر و پر راز و رمز ببینند.

در این میان تفاوتهای جنسی نیز وجود دارد. روبین (۲۰۰۱) گزارش کرد که مردان ساده تر از زنان عاشق می شوند و زنها ساده تر از مردان فارغ، همچنین مردان در مقایسه با زنان در مقیاسهای عشق احساساتی نمرات بالاتر می آورند و زنان در جفت گزینی خود بیشتر از مردان احتیاط به خرج می دهند. علاوه بر این، تفاوتهای فرهنگی نیز در مورد مفهوم عشق وجود دارد. با اینکه امریکاییها علاقه مندی و دغدغه خاطر را بخش بسیار با اهمیتی از عشق محسوب می کنند، اما مردان سایر کشورها اهمیت کمتری برای آن قائل اند.

 موارد متفاوت تجربه عشق - قسمت اول

در یونان و هند، جذابیت جنسی به مراتب مهمتر از آن چیزی است که در امریکا برای عشق تصور می شود. کلی (۱۹۹۳) گزارش کرد که معنای عشق از یک دوره تاریخی به دوره ای دیگر تفاوت دارد. تعهد: در نظر بسیاری از انسانها جزء ذاتی و لاینفک عشق محسوب می شود. تعهد – که ملاک آن طول مدت رابطه است . به عقیده بسیاری از کارشناسان یکی از راههایی است که می توان با استفاده از آن، میان روابط ناشی از عشق و روابط ناشی از علاقه جنسی فرق قایل شد. اما، برخی اظهار داشته اند که می توان عشق را از تعهد متمایز ساخت، زیرا ممکن است افرادی در غیاب عشق، باز هم متعهد به حفظ رابطه خود باشند، (مثلا «به خاطر بچه ها»)، لذا، شاید آدمیان بتوانند صادقانه به عشق خود اعتراف کنند بدون آنکه تعهدی در قبال طرف مقابل داشته باشند.

کژ فهمی درباره تعهد

کژ فهمی درباره تعهد می تواند به ناامیدی و دلسردی عمیق فرد منجر شود. به نظر لی (۱۹۸۷) یونانیها بین سنخهای مختلف عشق فرق قائل بوده اند؛ به نظر آنها چندین نوع عشق وجود دارد: عشق شهوانی، براساس جاذبه جسمانی بوده و ویژگی آن اشتیاق شدید به خود فاش سازی سریع و صمیمیت جنسی است. عشق دوستانه، به آهستگی و در اثر دوستیهای قبلی ایجاد می شود. | عشق بازیگر و دمدمی، ویژگی افرادی است که می توانند به سادگی از یک رابطه به سراغ رابطه ای دیگر بروند، یا همزمان در بیش از یک رابطه وارد شوند (طبیعتا حداقل تعهد را می توان در این رابطه مشاهده کرد).

 

خودباختگی

خودباختگی، نوعی عشق خودباخته، ایثارگر و عمیقا و دلسوزانه است. با این که طبقات اختصاصی ارائه شده توسط «لی»، ذهنی و براساس حدس و گمان بنا نهاده شده اند نه براساس پژوهشهای کنونی، اما در عین حال قابل قبول بوده و مدرک کافی و بسنده ای در مورد این نکته هستند که، چرا واژه عشق برای افراد مختلف از معانی متفاوتی برخوردار است. وانگهی، راههای بسیار متفاوتی برای عاشق شدن وجود دارد. آدمیان از لحاظ سرعت عاشق شدن و کاری که برای آن می کنند، بسیار متفاوتند. برخی، از یک آشنایی تصادفی شروع کرده و بدون فکر کردن به ازدواج ختم می شوند. عده ای نیز، یک دوره طولانی و دراز مدت از عشق و عاشقی را طی می کنند. برخی افراد، در همان دیدار اول شدیدا جذب یکدیگر می شوند، و عده ای نیز، صرفا پس از گذشت یک دوره طولانی از آشنایی به عشق می رسند.

«آیا من عاشق شده ام؟»، «آیا این عشق واقعی است؟» هیچ کس نمی تواند به این سؤالها پاسخ دهد. هر یک از ما درباره اینکه معنای عشق چیست و اینکه آیا آن را تجربه می کنیم یا نه، متخصص هستیم. دو نفر که عشق خود را به یکدیگر ابراز داشته اند، باید برای اجتناب از لطمه خوردن از سوی دیگر، اظهار دارند که منظورشان از عشق چیست. مخصوصا شاید لازم باشد که معنای تعهد روشن شود.