مهمترین ملاک ها و معیار ها برای ازدواج موفق – قسمت پنجم

چاپ مقاله

مهمترین ملاک ها و معیار ها برای ازدواج موفق – قسمت پنجم

 

در 4 قسمت قبلی این مقاله ، در باره ی انواع ملاک ها و معیار ها صحبت کردیم. اگر تا به حال این ملاک ها را مطالعه نکردید ، میتوانید از این لینک به آنها دسترسی پیدا کنید.

12. همخوانی از نظر زبان و ملیت

در مورد زبان و ملیت، توصیه کلی این است که اگر دو نفر هم زبان و هم مليت باشند، خیلی بیشتر با آداب و رسوم و زبان مشترکی که دارند می توانند در میزان درک و فهمیدن یکدیگر مؤثر باشند. چون معمولا خلق و خوی افراد، با توجه به نوع آب و هوا، جغرافیا و زبانی که دارند، شکل می گیرد. مردم مناطق گرمسیری دارای طبیعتی گرم هستند، چون گرمی را از خورشید گرفته اند، رشد جسمی شان سریعتر صورت می گیرد و بلوغشان هم، نسبت به همسالانشان در مناطق سردسیر، زودتر می رسد. مردمانی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند، کمتر حرف می زنند و بیشتر در خودشان هستند. شاید کمی بد اخلاق و عصبانیتر از بقیه به نظر می رسند، چون با سردی طبیعت خو گرفته اند.

اما معمولا تابستانها کمی آرامتر هستند و به قول معروف، یخ بسته شان آب شده است. مردمی که در کنار دریا با جغرافیای مدیترانه ای زندگی می کنند، به قول خودشان «دریادل هستند، معتدلند و آرامش را دوست دارند.» اما مردم نقاط کویری، بسیار خشک و سختگیر هستند، کم و به موقع می خندند، چهره شان برای برخورد با طوفان شن سخت و خشک است و این احساس را در شما به وجود می آورد که همیشه آماده مبارزه هستند، چون هر لحظه باید با طوفان شن مقابله کنند. با شرح مختصر و ناقصی که در مورد جغرافیای طبیعت گفته شد، حال به نظر شما خواننده محترم، آیا دو نفر که از دو منطقه آب و هوایی کاملا متفاوتی هستند می توانند به راحتی با یکدیگر زندگی کنند؟ یا یکی از آنان باید خود را فدای دیگری کند تا به زندگی آرامش بخشد؟

شاید بهتر باشد که بگوییم افرادی که در طول و عرض جغرافیایی یکسان زندگی می کنند، با توجه به این که از نظر فرهنگی و آداب و رسوم، همسنگ هستند، با درک بیشتر همدیگر، از زندگی لذت بیشتری خواهند برد و البته اگر چنانچه بین آنها تفاهم برقرار باشد، می توانند یک زندگی ایده آل برای خود فراهم کنند و با سفر به شهرهای یکدیگر و آشنایی با جغرافيا، فرهنگ، زبان، ملیت و آثار قدیمی آنها، روزگار خوشی را در کنار هم داشته باشند.

 

13. طرز تفکر یکسان درباره امور جنسی

اگر چه زناشویی سعادتمندانه فقط تا اندازه ای به طرز تلقی مشابه و درست زن و شوهر از روابط جنسی وابسته است، ولی این عامل، یکی از مهمترین نشانه های خوشبختی در زندگی زناشویی است، زیرا اگر در این روابط، یکی از زوجین احساس نارضایتی کند، یا زن و شوهر در این باره به نتیجه واحدی نرسیده باشند، احساس محرومیت و ناکامی یا ناامنی خواهند کرد.

مهمترین ملاک ها و معیار ها برای ازدواج موفق - قسمت پنجم

14- مستقل بودن

یکی از علائم بارز رشد عاطفی و اجتماعی، میزان استقلال جوان از اولیای خویش است. شخصی که رشد واقعی کرده باشد، علایق و عواطف خود را از اولیاء کم می کند و به زن و فرزندان خود انتقال می دهد. بدین معنی که او دیگر از لحاظ عاطفی و اجتماعی متکی به کمکهای پدر و مادر نیست، بلکه آنها را دوستان خود می داند. او آنها را دوست دارد، ولی به آنها اجازه دخالت در زندگی خود را نمی دهد.

بنابراین، جوانانی که قصد ازدواج دارند، باید به این گونه روابط اولیای خود توجه کنند. دختری که به پدر و مادر خود بسیار علاقه مند است و اصرار می کند که باید بعد از ازدواج نیز با آنان زندگی کند، نمی تواند همسر خوبی باشد و یا پسری که هنوز «نابالغ» است و باید از مادرش دستورهای زندگی را دریافت کند، شوهر مستقل و خود مختار و مفیدی نخواهد بود.