مهمترین ملاک ها و معیار ها برای ازدواج موفق – قسمت دوم

چاپ مقاله

مهمترین ملاک ها و معیار ها برای ازدواج موفق – قسمت دوم

در قسمت اول این مقاله خواندیم :

مهمترین ملاک ها و معیار ها برای ازدواج موفق – قسمت اول

۴. سن

برای انتخاب همسر، لازم است که از نظر سنی بین زوجها همخوانی وجود داشته باشد. البته سن مناسب به تنهایی نمی تواند عامل موفقیت در ازدواج باشد، بلکه لازم است که این خصوصیت را با مجموعه ای از صفات دیگر بررسی کرد. هستند پسران و یا دخترانی که دارای سن کم هستند، ولی نسبت به بسیاری از افراد دیگر که سن بالایی دارند، از بسیاری جهات عاقلانه تر عمل می کنند. در مورد اختلاف سن نیز نمی توان با قاطعیت نظر داد. ولی برای زنان بهتر است که با توجه به اینکه زایمان می کنند و چاق و لاغر می شوند و این وضعیت در چهره شان مؤثر واقع شده و از نظر ظاهر زودتر از مردان شکسته می گردند، کم سن تر از همسرانشان باشند.

چون اگر چنانچه سن زن از شوهرش بیشتر باشد، به نظر خیلی پیرتر از او می آید و گاهی همین مسأله سبب می گردد که مرد فکر کند که دارای زن پیری می باشد. پس به سود هر دو طرف است که زن بین سه تا شش سال از همسر خود جوانتر باشد تا تعادل بهتری در خانواده برقرار گردد. از نقطه نظر دیگر، سن در ازدواج از دو نظر دارای اهمیت است: یکی از نظر روانی و دیگری فیزیولوژیکی.

از نظر روانی؛ انسان در فرایند رشد در سنین مختلف دارای ویژگیهای متفاوت می باشد. روان شناسی کودک با روان شناسی نوجوان، جوان و پیر متفاوت است. خصوصیات روانی یک نوجوان با ویژگیهای روانی یک فرد سالخورده در اکثر زمینه ها قابل مقایسه نیست. بنابراین ازدواج یک مرد پنجاه ساله با یک دختر ۲۰ ساله به دلیل تفاوت فاز روانی به سعادت و خوشبختی نمی انجامد. دیر یا زود به علت عدم ارضای نیازهای روانی، این عروس جوان با دل مردگی به انتظار مرگ شوهر کهنسال خود روزشماری می نماید یا خواهان طلاق می شود.

از سوی دیگر، این مرد کهنسال برای ارضای نیازهای همسر جوانش مجبور به تظاهر به جوانی و رفتارهای نامناسب با سن خود می شود و در نتیجه او نیز از مسیر طبیعی زندگی خارج شده و از نظر اجتماعی زبانزد خاص و عام می شود و در مجالس و محافل ممکن است همسرش را با فرزندش اشتباه بگیرند و همه جا مجبور است وضعیت خود را توجیه کند. او برای آن که همسرش را راضی سازد، چنانچه ثروتمند باشد به خریدن جواهرات و لباسهای گران قیمت و خانه و اتومبیل متوسل می شود و چنانچه عالم باشد کتابها و آثار خود را به او تقدیم می کند. ولی هیچ یک از اینها او را ارضا نمی نماید. عکس این حالت، یعنی ازدواج زن پیر با مرد جوان نیز همین وضع را خواهد داشت.

مهمترین ملاک ها و معیار ها برای ازدواج موفق - قسمت دوم

بنابراین کسانی که قصد ازدواج دارند نباید تحت تأثیر پول، مقام اجتماعی، مقام علمی و سایر امتیازهای ارزشمند، سن همسر آینده خود را نادیده بگیرند. علاوه بر جنبه های روانی، ارضای غرایز جنسی، خود مسأله مهمی است. پیرمردی که توانایی عمل جنسی او کاهش یافته و هدفش از گرفتن همسر جوان بیشتر جنبه های صحبت و رهایی از تنهایی است، قادر نیست به غرایز جنسی همسر خود پاسخ دهد. تفاوت سن دختر و پسر با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و عوامل فرهنگی متفاوت است. یکی از فرمولهایی که در این مورد پس از آمارگیریهای سن ازدواج پیشنهاد شده است آن است که در سالهای اولیه ازدواج نصف سن پسر به اضافه ۷ سال، سن مناسبی برای دختر خواهد بود. ولی به هیچ وجه فرمول قطعی و یا استاندارد محاسبه شده ای نمی باشد. آنچه در این مورد می توان به طور قطعی پیشنهاد نمود آن است که، باید بین سن زوجین تناسب منطقی و قابل توجیه وجود داشته باشد. البته باید این نکته را هم یادآوری کرد که بسیاری از زنان و مردان بوده اند که با اختلاف سنی زیاد (حتی گاهی زنان بزرگتر از مردان با یکدیگر ازدواج کرده اند و سالهای سال با کمال آرامش در کنار یکدیگر زندگی کرده، و هیچ گونه مشکلی هم نداشته اند.

فرمولهایی که در این مورد پس از آمارگیریهای سن ازدواج پیشنهاد شده است آن است که در سالهای اولیه ازدواج نصف سن پسر به اضافه ۷ سال، سن مناسبی برای دختر خواهد بود. ولی به هیچ وجه فرمول قطعی و یا استاندارد محاسبه شده ای نمی باشد. آنچه در این مورد می توان به طور قطعی پیشنهاد نمود آن است که، باید بین سن زوجین تناسب منطقی و قابل توجیه وجود داشته باشد. البته باید این نکته را هم یادآوری کرد که بسیاری از زنان و مردان بوده اند که با اختلاف سنی زیاد (حتی گاهی زنان بزرگتر از مردان با یکدیگر ازدواج کرده اند و سالهای سال با کمال آرامش در کنار یکدیگر زندگی کرده، و هیچ گونه مشکلی هم نداشته اند.

۵. ایمان و دین داری

پایبندی به اصول آیین اسلام. یکی از عوامل خوشبختی خانواده است. دختر و پسری که دیندار واقعی باشند از انجام بسیاری از اعمال خلاف خودداری می کنند، زیرا پایبندی به دین آنان را از انجام اعمال حرام و خلاف باز می دارد. این عامل درونی است که همیشه همراه افراد است و آنان را از ارتکاب اعمال خلاف انسانی باز می دارد. به همین مناسبت وقتی از پیشوایان دینی سؤال می شد که با چه گروهی باید ازدواج کرد؟ در پاسخ می فرمودند: بر تو باد ازدواج با افراد متدین. یعنی سعی کن با همسری ازدواج کنی که دیندار باشد، زیرا دینداری عامل قوی و استواری است که در بسیاری از موارد انسانها را از لغزشها و ارتکاب اعمال خلاف باز می دارد.

۶. همخوانی از نظر زیبایی

یکی دیگر از ملاکهای مهم در ازدواج، تناسب و همخوانی دو زوج از نظر زیبایی و قد و اندام می باشد. البته زیبایی امری نسبی است و بیشتر به افکار، خاطرات، تجربیات و آنچه که در ذهن افراد است بستگی دارد تا آنچه که در واقعیت است. به همین دلیل، ممکن است فردی را که یک نفر خیلی زیبا می داند فرد دیگری معمولی بداند. عده ای عقیده دارند که لیلی دختر چندان زیبایی نبوده، ولی از نظر مجنون آن چنان زیبا بود که به خاطر او چیزی را کم نگذاشت.

اگر فردی قیافه ظاهری، صورت و اندام همسر خود را نپسندد، زندگی برای هر دو نفرشان بسیار تلخ و ناگوار خواهد بود. البته زیبایی به عنوان یک رکن اساسی و معیار مستقل در زندگی زناشویی مطرح | نیست، بلکه با صفات دیگری به کمال می رسد. بسیاری از زوجهایی که فقط براساس عنصر زیبایی و بدون توجه به آنکه چه در پشت این زیبایی به لحاظ فکری و روحی می گذرد، ازدواج کرده اند، چندان موفقیتی در زندگی نصیب آنان نشده است. رغبت و تمایل جنون آمیز نسبت به زیبایی، این اجازه را از عقل سلب می کند که به زندگی واقعی توجه داشته باشد.

توجه به زیبایی و عدم توجه به سایر مسائل اخلاقی، سبب نابودی زندگی زن و مرد می گردد. اگر چنانچه مرد یا زن زیبا، دارای اخلاق و تربیت سالم و مناسب باشند، می توانند صاحب یک زندگی بسیار ایده آل باشند و از زندگی لذت کافی را ببرند. باید توجه داشت که زیبایی همراه با جمال و کمال ادب، نعمتی است که مورد نظر خداوند می | باشد. زیرا خداوند خود زیباست و زیبایی را دوست دارد. از پیامبر اکرم (ص) پرسیده شده که بهترین زنان کدامند. ایشان در جواب فرمودند: «بهترین زنان، کسانی هستند که از نظر چهره زیباتر و از نظر اخلاق بالاتر و از نظر مهریه، مناسب باشند، هنگامی که خیر را دنبال می کنید، نزد زیبارویان بروید، زیرا آن که زیباتر است، رفتارش نیکوتر است» .

اگر چنانچه زن و شوهر از نظر زیبایی تناسب نداشته باشند، ممکن است طرفی که از زیبایی مناسب برخوردار نیست، مرتب حسرت بخورد و یا اضطراب داشته باشد که شاید همسرش زندگی با او را تا به آخر ادامه ندهد، و همین مسأله ممکن است مانند خوره وجودش را فرسایش دهد و در نتیجه چه زندگی تلخ و مصیبت باری خواهند داشت. پس بهتر است که تناسبی بین زیبایی طرفین وجود داشته باشد تا از زندگی لذت واقعی را ببرند.