فنون راهنمایی و مشاوره برای رشد عزت نفس – قسمت دوم

چاپ مقاله

فنون راهنمایی و مشاوره برای رشد عزت نفس – قسمت دوم

 

پرهیز از کمال گرایی

(ح) پرهیز از کمال گرایی، برخی از والدین و معلمان میچ اشتباهی را نه از خودشان و نه از کودک نمی پذیرند. به عبارتی همیشه آنها طالب نهایت هر چیزی هستند. فکر می کنند با انسان نباید کاری را انجام دهد یا اگر انجام می دهد. باید خویش را انجام دهد به وضوح این نحوه تفکر غیر منطقی است زیرا همیشه امکان انجام كامل کارما و وظایف امکان پذیر نیست، چنین والدین یا معلمانی با داشتن انتظارات غير منطقی، کودک را با شکست مواجه می کنند. شکست و موفقیت در دوره کودکی با ارزشمندی کودکان پیوند خورده است.

فنون راهنمایی و مشاوره برای رشد عزت نفس - قسمت دوم

مشارکت دادن و دادن مسئولیت

(خ) مشارکت دادن و دادن مسئولیت. زمانی که کودکان در خانه یا مدرسه مسئولیتی دارند که متناسب با سن آنهاست و در انجام برخی از کارهای مشارکت داده می شوند احساس به درد خوری با مفید بودن می کنند. همان گونه که در تعریف عزت نفس ذکر شده هسته اصلی عزت نفس احساس ارزشمندی است

 

دیدن نکات مثبت

(ر) دیدن نکات مثبت. قانونی در روانشناسی رفتاری وجود دارد و آن هم این است اتوجه به هر چیزی آن را افزایش می دهد؛ بنابراین معلمان و والدین برای افزایش عزت نفس کودکان باید به جنبه های مثبت وجودی آنها توجه کنند. به عنوان مثال، زمانی که کودک یک تکلیف را ناقص انجام داده است، معلم با والد می تواند به جای گفتن «چرا تكلیفت را درست انجام ندادی، بگوید شما نیمی از تکلیف را به درستی انجام دادید. همچنین، توجه به ویژگی های مثبت کودک مانند همکاری کردن، مهربانی، وقت شناس بودن، دلسوز بودن، منصف بودن و امثالهم به شکل گیری دید مثبت به خود در کودک منجر می شود.

 

افزایش مهارتهای اجتماعی

(ز) افزایش مهارتهای اجتماعی. برقراری ارتباط صحیح با دیگران موجب جلب نظر آنها می شود. همچنین، کودکانی که در این زمینه خوب هستند، دوستان بیشتری دارند. دوستان می توانند از کودک حمایت کنند؛ همچنین، پذیرفته شدن در بین همسالان میتواند ایجاد احساس ارزشمندی کند.