فرزند من در حال بزرگ شدن است: انتقاد گری نوجوان

چاپ مقاله

فرزند من در حال بزرگ شدن است: منتقد می شوند! | انتقاد گری نوجوان

 

یکی از خصوصیاتی که در مورد دوران نوجوانی بدان اشاره شد انتقاد گری نوجوانان است. این انتقادگری که بیشتر اوقات نسبت به مراجع قدرت صورت میگیرد (و اولیا مهمترین مرجع قدرت نوجوانان هستند) گاهی اوقات در قالب سوال مطرح می شود. در اکثر موارد اولیا و دیگر افراد بزرگسالی که با نوجوان مواجه هستند برخوردهای غلطی مانند رد یا تایید کامل صحبت های وی یا سرکوب کلام را از خود نشان می دهند. اما این برخوردها تبعاتی به همراه دارد:

  1. نوجوان حساسیت های شما را تشخیص می دهد و بیشتر روی آن مانور می دهد
  2. در عوض بیان انتقادات و مسائل با رفتارش به شما سعی میکند انتقاد و منظورش را بفهماند. (مقابله به مثل)

فرزند من در حال بزرگ شدن است: عدم وجود نشانه های رشد

در مقابل چنین رفتارهایی باید چه کار کرد؟

  1. به نوجوان باید فهماند که حرف او را شنیده اید، بدون اینکه عکس العملی از خودتان نشان دهید.
  2. حرف را عوض کنید.
  3. مستقیم بگویید که نمیخواهید در مورد این مورد صحبت کنید.
  4. از تکنیک صفحه خش دار استفاده کنید.

 

ذکر مثال از انتقادگری نوجوان

شاید لازم باشد که با یک مثال این فرایند را توضیح دهیم: فرزند شما از غذاخوردن شما انتقاد می کند. در مقابل این اتفاق اولین رفتاری که شما باید از خودتان نشان دهید این است که بدون عکس العمل هیجانی بگویید که فکر کنم در مورد غذاخوردن من نظری/انتقادی داری. سپس بحث را به موضوعی دیگر بکشانید و در فرصتی دیگر حتما در مورد این انتقاد با اون صحبت کنید. به طور معمول نوجوانان به هنگام عوض کردن حرف مچ گیری می کنند. در این حالت به طور مستقیم به او بگویید که در حال حاضر تمایل ندارید در مورد انتقادش صحبت کنید و در فرصتی دیگر گفتگویی خواهید داشت (و چه بهتر که زمان این گفتگو را همانجا تعیین کنید). در مواردی نیز نوجوانان با وجود طی شدن مسیر باز هم از انتقادگری و به اصطلاح تیکه انداختن دست نمی کشند. در چنین حالتی توصیه می شود که از تکنیک سی دی خش دار استفاده شود.

 

تکنیک سی دی خَش دار چیست؟

احتمالا شما هم با سی دی های خش دار سروکار داشته اید. گاهی اوقات که موزیک یا ویدئویی را از سی دی های خش دار مشاهده می کنیم با رسیدن به خش سی دی، آن موزیک یا فیلم در ثانیه هایی گیر کرده و مدام آن را تکرار می کند. تکنیک صفحه خش دار نیز برگرفته از این اتفاق است و بدین صورت انجام می شود که شما همانند یک سی دی خش دار که منطقی را برنمی تابد و با زبان بدنی قاطع جمله ای را تکرار می کنید و صحبت را ادامه نمی دهید.

نکته مهم اینکه اگر انتقاد نوجوان به حق باشد باز هم صحبت در مورد آن را به زمانی دیگر موکول کنید تا هم شما و هم وی در حالتی باشید که بر هیجانات و احساسات خود کنترل دارید تا یک گفتگوی مفید را تجربه کنید؛ اما حتما در این مورد صحبت کنید تا اعتماد نوجوان خود را از دست ندهید.