عشق مادر فیزیك مغز كودك را برای حافظه و یادگیری بهتر تغییر می دهد

چاپ مقاله

محبت ورزی به کودک در اوان زندگی ممکن است به او کمک نمايد تا هیپوکامپ، منطقه ای مهم در مغز درگیر با یادگیری، حافظه و واکنش در برابر فشارهای عصبی، بزرگتر شود، این نتیجه گیری یك پژوهش تازه است.

پژوهش های حیوانی در گذشته نشان داد که پشتیبانی مادرانه در رشد هیپوکامپ، تولید سلول های مغزی، و توانایی مقابله با فشارها تاثیر مثبتی بر موش های جوان دارد. از طرف دیگر، مطالعه ها در مورد كودكان انسان ارتباطی میان تجربه های اوان كودكی و حجم آمیگدالا، كه به تنظیم پردازش و ثبت واكنش های احساسی كمك می كند، یافت. مطالعه های پر شماری نیز نشان داد كودكانی كه در یك محیط محبت آمیز پرورش می یابند از نظر آموزشی و احساسی، در مقایسه با دوستانشان كه در محیط بی محبتی زندگی می كنند،‌ عموما عملكرد بهتری دارند.

تصویربرداری های مغزی اكنون فاش ساخت كه عشق مادر حجم فیزیكی هیپوكامپ فرزند را تغییر می دهد. در این مطالعه، حجم هیپوكامپ كودكان مادران محبت ورز، در مقایسه با كودكانی كه مادران آنها كمتر محبت می كردند، 10 درصد بزرگتر بود. پ‍ژوهش ها چنین القا كرده است كه میان هیپوكامپ بزرگتر و حافظه بهتر پیوندی وجود دارد.

دكتر جان لوبی، پژوهشگر اصلی این مطالعه و یك روانپزشك در دانشكده پزشكی دانشگاه واشینگتن در سنت لوییس، میسوری، گفت:‌ “ما اكنون می توانیم با اطمینان بگوییم كه محیط روانی-اجتماعی تاثیر مادی (ملموسی) بر چگونگی رشد مغز انسان دارد. این یافته توان حركتی تازه ای به نظری می دهد كه می گوید پرورش محبت ورزانه كودكان در دوران ابتدایی زندگی آنها تاثیر مثبتی بر رشدشان دارد.”