شرایط فیزیکی اتاق مشاوره (2)

چاپ مقاله

شرایط فیزیکی اتاق مشاوره (2)

معمولا مردم مایل نیستند که در ساختمان واحد دانشجویی عمیق ترین نگرانی ها و رازهای خود را حداقل برای کسی که به تازگی او را دیده اند، آشکار کنند. حریم خصوصی و آرامش برای مصاحبهٔ خوب موضوعی اساسی است.

از طرفی دیگر وقتی تلاش می کنید خود را از لحاظ شخصیتی معرفی کنید، لازم نیست که پشت یک میز چوبی بزرگ با پرده های مخملی پشت صحنه و قاب نمایشگر مدارک تخصصی پنهان شوید. همانطور که موقع انتخاب اتاق، توجه به متغیرهای متنوع مربوط به مصاحبه لازم است، این هم مفید است که بین رسمیت ناشی از تخصص و آرامش حاصل از خودمانی بودن موازنه ای برقرار شود.

 

هدف اصلی مصاحبه اولیه

در مصاحبهٔ اولیه، هدف اصلی شما این است که امید. و اعتماد را در مراجع خود ایجاد کنید، رابطهٔ دوستانه برقرار نمائید و به مراجع کمک کنید. آزادانه صحبت کند. انتخاب اتاق باید این مقصود را منعکس کند کنترل، موضوعی محوری در تنظیم و طراحی فضایی است که مصاحبه در آن انجام می شود . مراجع هم میتواند اندکی حق انتخاب داشته باشد مثلاً انتخاب صندلی : اما روی هم رفته کنترل عوامل محیط باید در دست مصاحبه گر باشد.

عوامل متعددی مصاحبهٔ بالینی را از دیگر برخوردهای اجتماعی متمایز می کند. یک تمایز این است که زمان مصاحبه کاملاً و منحصراً برای مصاحبه است. اگرچه در یک حرفه یا برخورد اجتماعی ایجاد وقفه ممکن است مجاز باشد و حتی تشویق شود اما این امر در مشاوره و روان درمانی صحیح نیست. به نظر ما ایجاد وقفه تقریباً غیرقابل تحمل است. در کلینیک ما، هر کس از دربان گرفته تا استاد ناظر، میدانند که وقتی مصاحبه گر در جلسه است حق ایجاد مزاحمت ندارند. منشی هرگز خیال قطع جلسه را در سر هم نمی پروراند و در واقع از وقت مراجع و دانشجو با وفاداری شدیدی به هر دوی آنها، مراقبت میکند.

شرایط فیزیکی اتاق مشاوره

مزاحمت های محیط بیرونی

بنجامین (۱۹۸۱) پس از ترک چادرش، در مورد اختلال ها اینگونه ” .اظهارنظر کرده است:

مزاحمت های محیط بیرونی باعث تأخیر در کار می شوند. صدای تلفن، ضربه های روی در، مردمی که تنها می خواهند «یک کلمه» با شما صحبت کنند، منشی هایی که می خواهند شما کاغذی را «فوراً امضا کنید، ممکن است به راحتی و طی چند ثانیه او با چیزی را که شما و مصاحبه شونده به سختی تلاش کرده اید تا در طول مدت زمان زیادی ایجاد کنید، از بین ببرند. این جمله، حتی اگر دکتر بنجامین دربارهٔ مصاحبه هایی که در چادرش به وقوع می پیوست هم صحبت کند، درست است.

 

زمان و مکان مصاحبه بالینی

زمان و مکانی که برای مصاحبه بالینی در نظر گرفته می شوند باید حتما اختصاصی باشد. در صورتی که برای شما مقدور نباشد که اتاق اختصاصی داشته باشید، باید یادداشتی به صورت و مزاحم نشوید» یا «زمان کاری جلسه» روی در بچسبانید تا احتمال ایجاد مزاحمت کمتر شود. صدای زنگ تلفن و دستگاه های پاسخگو باید کم شوند تا وقتی مراجع شروع به گفتن چیزی کاملاً شخصی کرده است، صدایی مانند «سلام، شما…» ایجاد مزاحمت نکند.

لازم است که برای احتیاط هشداری بدهیم. اگرچه مصاحبه گر باید هر محاسبهٔ معقولی را برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت در نظر آورد، اما ما قفل کردن در اتاق را توصیه نمی کنیم. برای این امر دلایل زیادی وجود دارد. مثلاً اگر شما با کسی مصاحبه می کنید که کنترل تکانهای ضعیفی دارد و ممکن است در مصاحبه عصبانی شود، بسیار خوب است که در خروجی کاملاً مستقیمی وجود داشته باشد.

ما امیدواریم که شما هرگز از این در خروجی استفاده نکنید. اما از اینکه وجود داشته باشد، احساس بهتری خواهید داشت. همچنین در قفل شده ممکن است نوعی صمیمیت را برساند که ممکن . است باعث شود بعضی از افراد از این صمیمیت برداشت اشتباهی بکنند.

 

خلاصه

به طور خلاصه: اتاق آرام، راحت، حفاظت شده بلی، قفل شده، نه. گاهی علی رغم تلاش های بسیار، مزاحمت هایی ایجاد می شود. به خصوص سه نوع وقفه ممکن است رخ دهد. اولا ممکن است وقفه های مختصر غیرعمدی رخ دهد. مثلا یک مدیر داخلی تازه کار یا عضوی تعلیم نادیده از کارمندان ممکن است در بزنند یا بدون اینکه اهمیت حریم خصوصی را بدانند وارد اتاق شوند. در چنین مواردی .)مصاحبه گر باید به آرامی به فرد مزاحم یادآور شود که جلسه خصوصی است دوم، مزاحمت یا اختلال های مُجازی هستند که ممکن است چند دقیقه طول  بکشد تا رفع شوند. مثلاً منشی مدرسهٔ دختر هفت سالهٔ شما به دفتر تان زنگ میزند و می شوید کودک شما مریض است و باید کسی او را ببرد.