روزمرگی ثمره مرگ خلاقیت است

چاپ مقاله

روزمرگی ثمره مرگ خلاقیت است

روزمرگی:

آیا تا به حال به معنی روزمرگی اندیشیده اید؟آیا احساس روزمرگی را تجربه کرده اید؟دلیل ایجاد روزمرگی چیست؟

روزمرگی یعنی تکرار کارهای روزمرّه به صورت یک نواخت و کسل کننده بدون هیچگونه تغییر.معادل آن به زبان انگلیسی واژه routineness است.به قول پابلو نرودا روزمرگی یعنی به آرامی آغاز به مردن میکنی.

هایدگر معتقد بود در دنیا دو وجه اساسی برای هستی وجود دارد:1-مرتبه ی فراموشی هستی،2-مرتبه ی اندیشیدن به هستی.

هایدگر در مرتبۀ فراموشی هستی فرد را مبتلا به روزمرگی می دانست.او این مرتبه را غیر اصیل و ناموثق می نامد.یالوم می گوید:در این مرتبه فرد از انتخاب پرهیز می کند تا بار مسئولیت را بر دوش نکشد.

[irp posts=”3963″ name=”همین یک روز را زندگی کن”]

 

روزمرگی ثمره مرگ خلاقیت است.

اصیل و غیر اصیل بودن از نگاه هایدگر:

اصالت داشتن یعنی دغدغه داشتن.بنا به تصمیم خویش زیستن و متوجه هستی خود بودن است.به تعبیری ساده از آن خود بودن است.اصالت یک راه و روش زیستن است.در اصالت مسئله کنش و عمل اصیل است.اصالت یعنی آگاهی از متناهی بودن خویش است.اصالت نوعی مصمم بودگی دازاین است یعنی نحوه ی بودن ما در عالم هستی.

غیر اصیل بودن یعنی همان فراموشی هستی.یعنی مقایسه مدام خود با دیگران.یعنی گرفتار شدن در روزمرگی و هم سطح شدن.غیر اصیل بودن تابع حکم هرکس بودن است.کنش غیر اصیل و برای هرکس است.به نوعی بی نام و نشان است.

[irp posts=”8719″ name=”وجود اصیل در فلسفه ی وجودی”]

مرگ خلاقیت برابر با روزمرگی:

انسان گرفتار روزمرگی با مرگ خلاقیت مواجه است.خلاقیت پادزهر نیرومند احساس پوچی و بی معنایی است.خلاقیت آفرینش چیزی نو،چیزی که پژواک تازگی یا زیبایی و هماهنگی است.رویکرد خلاق به هر فعالیتی، چیزی ارزشمند به زندگی می افزاید. رولو می خلاقیت را هدف غایی همۀ مردمان می داند.صرفاً آن دسته از افرادی که از قدیم خلاق خوانده می شوند نمی داند.او خلاق بودن را با بهزیستی و میل به اینکه جهان را جایی بهتر سازیم،پیوند می دهد.

[irp posts=”6593″ name=” زندگي بهتر در سايه خلاقيت”]