رفتارهای مذهبی همسر : تحلیل نظرسنجی 3

چاپ مقاله

رفتارهای مذهبی همسر : تحلیل نظرسنجی 3

 

رفتارهای مذهبی و ازدواج

زمانی که همسرتان را می خواستید انتخاب کنید به یاد آورید. چقدر در مورد پایبندی او به رفتارهای مذهبی حساس بودید؟

یا شاید هنوز ازدواج نکرده اید. چقدر حساس هستید که همسر آینده تان رفتارهای مذهبی انجام دهد؟

شاید هم پس از چند سال زندگی مشترک نظرتان نسبت به ابتدای ازدواج، تغییر کرده باشد.

به راستی رفتارهای مذهبی همسرتان (نماز و …) تا چه حد می تواند به شما مربوط باشد؟

نتایج نظرسنجی در مورد رفتارهای مذهبی همسر

جالب است که پاسخ عزیزان شرکت کننده در این نظرسنجی کاملاً متفاوت است. می توان طیف وسیعی برای جواب ها در نظر گرفت. 60 نفر در این نظرسنجی مشارکت کردند. چند نفر از همراهان نیز پاسخ های مشروح جالبی فرستادند. از جمله:

  • «به نظر من رفتارهای مذهبی هر فرد، مربوط به خود آن فرد می شود. کاملاً شخصی است. البته این در صورتی است که رفتارهای او باعث ایجاد مزاحمت و ناراحتی برای فرد مقابل نشود. و شامل رفتارهای افراطی، پوچ و بی معنی ای که در جامعه ما زیاد شده نباشد. وقتی دو نفر ازدواج می کنند، باید به عقاید هم احترام بگذارند. حتی اگر عقاید مذهبی شان در مقابل هم باشد. البته چنین چیزی تا حدودی محال است. زیرا در اکثر موارد منجر به از هم پاشیدگی زندگی می شود. برای آن دسته از افراد که خواهان بچه دار شدن هستند، باید گزینه «زیاد» را زد. چون در تربیت فرزند تاثیر خواهد داشت.»
  • «درمورد ارتباط رفتار مذهبی همسرم به من، به مقدار زیاد به توافق همسران با هم مربوط می شود. همین که زوجین همدیگر را در هر مذهب و آیینی که هستند بپذیرند، کافیست. تا اندازه ای که رابطه زناشویی دچار خدشه نشود. معمولاً اغلب اختلافات زناشویی ریشه در اختلافات مذهبی و اعمال دینی افراد دارد.»

در شکل زیر می توانید درصد مشارکت افراد در این نظرسنجی را ببینید.

رفتارهای مذهبی همسر: تحلیل نظرسنجی 3

[irp posts=”9066″ name=”همسرگزینی سنتی و غیرسنتی (تحلیل نظرسنجی 1)”]

تحلیل نتایج نظرسنجی حاضر

رفتارهای مذهبی همسر می تواند بر رابطه مشترک تأثیر گذارد. و در نتیجه بر همسر نیز تأثیر خواهد گذاشت. این مسئله در ادامه شرح داده می شود. با این حال برخی از ما معتقد هستیم که رفتارهای مذهبی همسرمان به ما ربطی ندارد.

در واقع پرسش اصلی این نظر سنجی در مورد افرادی است که اکنون در زندگی مشترک به سر می برند. و بنابر دلایلی اکنون در مورد رفتارهای مذهبی دچار چالش هستند. دلایلی از جمله عدم توجه به تناسب دینی و مذهبی به هنگام ازدواج. و یا تغییر خود یا همسرشان پس از ازدواج.

بنابراین، افرادی که اکنون می خواهند دست به انتخاب فردی بعنوان همسر آینده خویش بزنند، لازم است به سنخیت دینی و مذهبی خود و طرف مقابل بطور جدی توجه داشته باشند. چرا که یکی از دلایل اصلی سرد شدن در زندگی مشترک و یا حتی جدائی و طلاق، همین تفاوت ها و چالش های برآمده از رفتارهای مذهبی است. از اینروی موضوع جلسات مشاوره پیش از ازدواج از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

اما در مورد کسانی که اکنون در پیمان زناشوئی به سرمی برند؛ کسانی که رفتارهای مذهبی خود یا طرف مقابلشان بعنوان چالش اصلی زندگی مشترک شان تلقی می شود؛ در ادامه نکاتی مطرح خواهیم کرد.

رفتارهای مذهبی همسر: تحلیل نظرسنجی 3

رفتارهای مذهبی به عنوان چالشی برای همسران

بی شک رفتارهای مذهبی (از جمله روزه، نماز و مواردی از این دست) دارای یک رکن اصلی به نام نیّت است. این به آن معناست که اگر فرد بدون داشتن نیت دینی رفتاری مذهبی از خود نشان دهد، آن رفتار مذهبی هیچ ارج و قربی نخواهد داشت. و فقط فرد خود را دچار یک زحمت بیهوده نموده است.

از اینروی به طور جدی پیشنهاد می شود: اگر همسر شما از رفتارهای مذهبی ای که حتی ابتدای زندگی مشترک به آن پایبند بوده ولی اکنون از آن فاصله گرفته است، نسبت به او واکنش های سرسختانه و متعصبانه نشان ندهید. چرا که نه تنها پاسخ شایسته ای دریافت نمی کنید، بلکه ممکن است هدفی را که به دنبال آن بوده اید کاملاً از دست بدهید. بخصوص آنکه شرط اول یک رفتار مذهبی، نه نمایشی و نشان دادنی، که نیت است. لذا اجبار و اصرارهای شما می تواند رفتارهای منافقانه و غیر صادقانه ای را در همسر شما بروز داده و حتی تشدید کند. و در نهایت اثر مخربی را حتی بر تربیت فرزندتان بگذارد. پیشنهاد ما این است که چون فاصله گرفتن از رفتارهای مذهبی می تواند دلایلی نه مذهبی، که روانشناسانه داشته باشد، حتماً با مشاور و رواندرمانگر خود این موضوع را درمیان بگذارید.

از سوی دیگر ممکن است همسر شما بطور نامتعارف و غیر معمولی به سمت رفتارهای مذهبی برود. بگونه ای که حتی شما را نسبت به رفتارهای مذهبی متداول حساس کند. در چنین صورتی نیز مراجعه به مشاور و رواندرمانگر بطور جدی توصیه می شود.

رفتارهای مذهبی همسر: تحلیل نظرسنجی 3

رفتارهایی به ظاهر مذهبی ولی با دلایلی روانشناسانه

ما معتقدیم بسیاری از رفتارها، تبیین، ریشه و یا حتی دلایلی روانشناسانه دارد؛ که در ظاهر رفتار، خود را نشان نمی دهد. فرآیند جلسات مشاوره و رواندرمانی می تواند آن تبیین ها، ریشه و یا دلایل را به دست آورد. و زندگی مشترک شما را به سمت خشنودی بیشتری سوق دهد. 

در عین حال دوباره یادآور می شویم که رفتارهای مذهبی هر فرد کاملاً شخصی است. و افراد مجاز به ورود به حوزه شخصی همسر خود نیستند. هرچند که مواردی از جمله دعا برای همسر بجای بازخواست و تفتیش او می تواند تاثیرات به سزائی داشته باشد. گزارش این مسئله در ادامه همین متن می آید.

[irp posts=”9159″ name=”نوروز فرصتی برای نو شدن: تحلیل نظرسنجی 2″]

نقش رفتارهای مذهبی در زندگی مشترک

تحقیقات مختلفی در زمینه تأثیر رفتارهای مذهبی زوجین در زندگی مشترک شان انجام شده است. در اینجا به برخی اشاره می کنیم.

رفتارهای مذهبی همسر: تحلیل نظرسنجی 3

«کنت پارگامنت» در کتاب «روان درمانی آمیخته با معنویت» از دیدگاه بسیار جالبی به این پرسش می پردازد. پارگامنت در مورد تأثیر دعا و نیایش در زندگی زوجین صحبت می کند. او در مورد پژوهشی می گوید که سه روان درمانگر متخصص (باتلر، گاردنر و برد) انجام داده اند (1998). آن ها در مورد استفاده نیایش در زمان های تعارض، در میان بیست و شش زن و شوهر به یافته های جالبی رسیدند.

یافته هایی در مورد نیایش در زندگی مشترک

نیایش و دعا برخی اهداف مهم را فراهم می کند. نیایش (که نماز هم جزئی از آن است) به برخی از زوج ها کمک می کند فراتر از دید شخصی خودشان حرکت کنند. و مشکلات شان را از دید کامل تر و با تفکر بیشتر، نگاه کنند.

نیایش (نماز و …) همچنین برای ملایم کردن زوج ها در احساس خصومت، تحقیر و نفرت نسبت به همدیگر به کار برده می شود. برای مثال یک زن می گوید: «شما نمی توانید از طرفی عصبانیت خود را به همراه داشته باشید و از طرف دیگر نیایشی را از عمق قلب تجربه کنید…»

به علاوه نیایش به زوج ها کمک می کند تا تعارضاتشان را در محتوایی از تعهدات معنوی قرار دهند. و نسبت به چیزهای فراتر از خودشان، پاسخگو باشند. شوهری می گوید: «زمانی که شما در تعارضات احساس بدی می کنید، از طریق نیایش، خداوند تعهدتان را به یادتان می آورد… چنین کاری خُلق روحی تان را تعدیل می کند.»

رفتارهای مذهبی همسر: تحلیل نظرسنجی 3

برخی دیگر از زوج ها، بر نقش واقعی نیایش به عنوان مربی تأکید کرده اند. نیایش به عنوان مربی گام به گام در خصوص آنچه که باید بگویند یا انجام دهند تا روابطشان بهبود یابد. همسری می گفت: «از طریق نیایش روح ما چالاک می شود. و اندیشه هایی به ذهن می آید که در وضعیت های خاص کمک کننده خواهند بود.»

باتلر و همکارانش (1998)، تأکید کرده اند که درمانگران، نیایش را به کارشان با زوج های متدین دارای تعارض جدی وارد نمایند.

مواردی دیگر از تأثیر رفتارهای مذهبی بر رابطه زوج ها

مواردی که گفته شد، تنها مثال های معدودی هستند. مثالهایی که نشان می دهد نیایش می تواند برای بهبود رابطه زوج ها به کار برده شود. نیایش کارکردهای بیشتری دارد. مواردی همچون آسودگی، سپاسگزاری، بخشش، نگهداری، راهنمایی، مهربانی، ارتباط، معنی، حمایت، تحمل درد، پاداش و انتقال که می تواند در مورد بسیاری از افراد و بسیاری از مشکلات به کار برده شود.

همچنین در این زمینه پژوهش هایی در ایران انجام شده است. برای مثال از پژوهشی با عنوان «ارتباط همسرآزاری با محتوی مذهبیت در مردان مرتکب همسرآزاری» یاد می کنیم. این پژوهش در سال 1387-1388، بر روی 139 مرد مرتکب خشونت فیزیکی علیه همسر، ساکن ارومیه انجام شده. محققان این مقاله دریافتند که بین همسرآزاری و محتوی مذهبیت رابطه معکوس وجود دارد.

رفتارهای مذهبی همسر: تحلیل نظرسنجی 3