رابطه سبک دلبستگی نوجوان با مادر با شریک جنسی و روابط عاطفی

چاپ مقاله

رابطه سبک دلبستگی نوجوان با مادر با شریک جنسی و روابط عاطفی

 

 

 

 

سبک دلبستگی چیست؟

جوّ هیجانی که بر روابط کودک با مراقبش حاکم است را سبک دلبستگی می گویند. کلیه ی حالات هیجانی مراقب کودک که معمولا مادر او می باشد، بر این جو عاطفی و هیجانی تاثیر می گذارد. این سبک دلبستگی سبک ارتباطی فرد را در زندگی شکل می دهد.

 

سبک های دلبستگی:

به زبان ساده ، 3 سبک دلبستگی را بیان میکنیم:

بر اساس سبک های دلبستگی که بالبی عنوان کرده، می توان گفت سه نوع سبک دلبستگی اولیه وجود دارد که ما می توانیم نسبت به سایرین داشته باشیم:

رابطه سبک دلبستگی نوجوان با مادر با شریک جنسی و روابط عاطفی

 

سبک دلبستگی ایمن:

اولین سبک دلبستگی، دلبستگی ایمن است. سبک دلبستگی که ایده آل است و کم اتفاق می افتد. زمانی که سبک دلبستگی شما ایمن باشد، اگر مسئله ای به وجود آید، آن را حل خواهید کرد. شما با فهمیدن نقص های شریک خود وحشت زده نخواهید شد. اگر شریک زندگی شما کمی ناراحت، پریشیان یا تا حدودی مزاحم باشد، واکنش شما شدید نخواهد بود. چرا که اگرچه او نمی تواند نسبت به شما برخورد درستی داشته باشد اما شما می توانید از خود مراقبت کرده و یا حتی برخی از نیازهای او را نیز برآورده سازید.

رابطه سبک دلبستگی نوجوان با مادر با شریک جنسی و روابط عاطفی

 

سبک دلبستگی اضطرابی:

سبک دیگر دلبستگی، دلبستگی اضطرابی می باشد که با چسبندگی بیش از حد مشخص می شود. تماس گرفتن های پی در پی، فرستادن پیغام های پشت سر هم، و فهمیدن اینکه دیگران در حال انجام چه کاری هستند و داشتن این نگرانی همیشگی که مبادا شریک شما، شما یا شهر را ترک گفته باشد. افراد با سبک دلبستگی اضطرابی همواره نیازمند ارتباط با دیگران بوده و تنها به نیازهای خود توجه می کنند.

 

سبک دلبستگی اجتنابی:

دلبستگی اجتنابی به این معناست که فرد به جای اینکه سعی در حل مشکل داشته، عصبانی شود و یا حتی به شخصی دیگر نزدیک شود، فرار کرده و یا صرف نظر می کند. زمانی که مشکلی رخ می دهد و در مورد آن صحبت نمی کنید، به طور غریزی فکر می کنید به دیگران نیاز ندارید، مخصوصاً اگر تنها باشید.

رابطه سبک دلبستگی نوجوان با مادر با شریک جنسی و روابط عاطفی

 

مثالی از سبک دلبستگی:

کودکان دارای دلبستگی از نوع ایمن، در صورتی که در مکانی مانند یک فروشگاه قرار گیرند می توانند بدون اضطراب و ناراحتی، کمی از والدین خود (تا جایی که در دیدرس باشند) فاصله بگیرند و هرگاه فاصله زیاد شود به دنبال آنان بگردند. اما کودکان دارای سبک دلبستگی آشفته یا نا ایمن، ممکن است به لحاظ عدم اعتماد به محیط و احساس تهدید و دشمنی از جانب آن، هرگز از والدین خود حتی هنگامی که در دیدرس آنان هستند دور نشوند. کودکان دارای سبک دلبستگی اجتنابی نیز ممکن است بی توجه به مقدار فاصله، آن قدر دور شوند که یافتنشان دشوار باشد . (1)

 

 

رابطه سبک دلبستگی نوجوان با مادر با شریک جنسی و روابط عاطفی

 

همانطور که ذکر شد ، از آنجاییکه مادران به عنوان یک پایگاه امن در سراسر دوره ی نوجوانی همراه نوجوان هستند ، مطالعه ی حاضر ، نقش منحصر به فرد سبک دلبستگی نوجوانان با مادر خودشان را مورد بررسی قرار داده است.
در این پژوهش ، از 44 نوجوان ( بین سنین 17 تا 19 سال ) خواسته شد تا با شریک عاطفی یا شریک جنسی خود ، درباره ی 2 مشکل بزرگی که در رابطه دارند ، صحبت کنند. حین صحبت کردن از آنها فیلمبرداری شد. همچنین آنها سبک دلبستگی اضطرابی و اجتنابی با مادر خود را به صورت خودگزارشی ، ارائه دادند.
علاوه بر این ، آنها وابستگی به شریک عاطفی یا جنسی و یا دوست نزدیک خود را ( که با وی درباره ی مشکلات زندگی صحبت میکردند ) ، ارائه دادذند.

طبق بررسی های صورت گرفته روی گزارشات نوجوانان ، موارد مشاهده شده از طریق ویدئو و … در یک شاخص ترکیب شدند.

 

نتایج

نتایج نشان داد که نوجوانان احساس منفی بیشتری نسبت به شریک عاطفی خود داشتند تا به دوستشان.
نوجوانانی که سبک دلبستگی اضطرابی بیشتری با مادرشان داشتند ، روابط منفی کمتری نسبت به شریک عاطفی خود داشتند. بودند تا دوست. نوجوانان در اضطراب دلبستگی به مادر نسبت به شریک عشقی خود کم‌تر منفی بودند. علاوه بر این ، هنگامی که تغییرپذیری مربوط به سبک دلبستگی با مادر کنترل می‌شد، رابطه نوجوانان با دلبستگی اجتنابی بیشتر ، با شریک خود منفی تر بود ؛ دختران منفی تر از پسران !

نتیجه گیری:

یافته‌ها ، از نقش مستمر سبک دلبستگی با مادر، و اضطراب دلبستگی، در تنظیم احساسات نوجوانان با همتایان نزدیک، به خصوص شریک‌های رمانتیک ، پشتیبانی می‌کنند.

 

 

لینک مقاله اصلی

 

  1. روانشناسی رشد1، دکتر منیژه کرباسی، صص 197-196 انتشارت دانشگاه پیام نور