خیانت: تحلیل نظرسنجی 5

چاپ مقاله

خیانت: تحلیل نظرسنجی 5

خیانت؛ اطلاع از آن یا بی اطلاعی از آن؟

شما ترجیح می دهید بدانید یا نه؟!

اساساً واژه خیانت زناشوئی که طیفی از انواع خیانت عاطفی تا جنسی را در بر می گیرد، نگران کننده و ترسناک است. پیکره وجودی یک انسان به هنگام شنیدن این واژه چه بسا که به لرزه افتد. از اینروی سؤال فوق الذکر نیز بسیار سخت و دردناک  است. شاید فکر کنیم دانستن آن یک درد است، ندانستن آن دردی دیگر. به هر روی، هر دو بغرنج است.

حدود 80 نفر در این نظرسنجی شرکت کردند. درصد پاسخ رأی دهندگان در شکل زیر مشخص است. ترجیح اکثریت به دانستن مسئله است.

خیانت: تحلیل نظرسنجی 5

نظر همراهان کانال

همچنین دو نفر از همراهان عزیز پاسخی مشروح برای سؤال بالا فرستادند:

«دو حالت دارد؛ یکی اینکه قبل از رابطه با من وارد رابطه دیگری شده. یکی اینکه همزمان با رابطه با من وارد رابطه دوم شده.

در اولین حالت اگر از اون فرد طلاق عاطفی گرفته، من مایل نیستم بدانم. اما در دومین حالت، حتماً خلأیی در رابطه ما هست، که منجر به این خیانت شده. پس بهتر است بدانم.»

«من معتقدم حتی اگه مردی بدون اطلاع همسرش قصد تجدید فراش یا صیغه کند، به عشق شون خیانت کرده. چه رسد به انجام کاری غیر اخلاقی.

اتفاقاً من در این باره با همسرم صحبت کرده ام قبلاً. به ایشون گفتم اگه روزی حس کردی من اون کسی نیستم که بتونه خوشبختت کنه و تصمیم به ازدواج یا هر رابطه دیگه ای گرفتی از قبل بهم بگو. چون در اینصورت تصمیم گیری چه برای موندن یا رفتن برام آسون میشه. چون دوست ندارم از احساس، وجود و وقتم سوء استفاده بشه. چون واقعاً از اینکه زندگیم برای کسی باشه درصورتیکه او اصلا درگیرم نیست و رابطش با من اصالت نداره آزار می بینم.

اصلاً جزئیات رابطه برام مهم نیست فقط اطلاع داشتن کافیه برام.»

[irp posts=”9278″ name=”انتخاب و کنش در مواجهه با خیانت: تحلیل نظرسنجی 4″]

چرا خیانت؟

در زمینه علل خیانت، تحقیق های زیادی انجام شده است. در مجموع می توان به دو دسته عوامل اشاره کرد: عوامل فردی از جمله ویژگی های شخصیتی، مسئولیت پذیری و تعهد. همچنین عوامل اجتماعی نظیر جنسیت، خانواده، اعتقادات، سبک زندگی و معضلات اجتماعی.

در این بین توجه به یک علت یا دلیل امری علمی و مطلوب نیست؛ چه آنکه در تحقق یک پدیده از جمله خیانت لازم است به مجموعه ای از دلایل نظر انداخت.خیانت: تحلیل نظرسنجی 5

بازگشت به زندگی

نظر به علل و دلایل خیانت، می توان این احتمال را که خیانت یکی از زوجین ریشه در مشکلات طرفین دارد، به شدت تقویت نمود.

از اینروی بازسازی رابطه و رفع مشکلات روانشناختی در حوزه های مختلف از جمله رفتاری و عاطفی حائز اهمیت است. چه بسا همین مسئله توجیه کننده فرد از آگاهی یافتن از خیانت همسر باشد. یعنی فرد می خواهد از خیانت همسر مطلع شود، تا بتواند رابطه شان را بازسازی کند. مشکلات را رفع کند.

غافل از اینکه هر نوع آگاهی و اطلاعی الزاماً ختم به خیر نخواهد شد.

بی شک هر یک از ما انسان هستیم و در نتیجه دارای محدودیت هایی می باشیم. اگر گنجایش و ظرفیت یک آگاهی را نداشته باشیم آن آگاهی چنان ویروسی خواهد بود که تار و پود زندگی ما را نابود خواهد کرد.

چه بسیار گزارش هائی که گویای آن بوده است که فرد خائن به دلیل و به توجیه خیانت پیشین همسرش اکنون در ورطه خیانت افتاده است.

بر این اساس، اطلاع دادن به همسر در خصوص خیانت ممکن است ضربه نهائی برای زوال یک زندگی مشترک باشد.

اساساً اطلاع دادن به همسر در مورد چنین رفتار شومی، نه تنها حریم زوج را در هم می شکند، بلکه شاید یکی از راه هائی باشد که مقصد آن جدائی است. اما راه حل خروج از این ورطه دهشتناک چیست؟

خیانت: تحلیل نظرسنجی 5

مشاوره و روان درمانی خیانت

خیانت از نظر ما یک مشکل حاد روانشناختی است که نیازمند به جلسات روان درمانی است.

پیشنهاد ما این است که در صورت ابتلای خودتان به چنین مشکلی و یا آگاهی احتمالی از بروز چنین مشکلی برای همسرتان، در اولین قدم با مشاور خودتان صحبت کنید.

چنین مشکل روانشناختی حادی بدون اخذ کمک حرفه ای از متخصصان نه تنها قابل حل نخواهد بود، بلکه شرایط را بغرنج تر می کند.

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که به وفور در جلسات مشاوره و روان درمانی شاهد آن بوده ایم که فرد مطلع شده از خیانت همسر آرزو می کند که ای کاش هیچگاه از خیانت همسرش آگاه نمی شد. بلکه بتواند زندگی مشترک خود را پس از روان درمانی و حل آن مشکل حاد با خاطری آسوده پیش ببرد.

[irp posts=”9255″ name=”خیانت در روابط زناشویی در ایران ؛ نتایج پژوهش”]