خصوصیات افراد مهرطلب چگونه شکل می گیرد؟

چاپ مقاله

يكي از خصيصه هاي تيپ مهرطلب، افرادي با نگرش، احساس و رفتار منفي ( من خوب نيستم ـ تو خوب هستي) داشتن «مهر و كين» با هم است. اين افراد در عين رابطه ي طولاني مدت با افراد به خاطر يك رفتار مثلاً: دعوت نشدن به يك مهماني از طرف مقابل، دشمني را پيشه ي خود مي كنند و برهم زننده ي آن رابطه مي شوند.
ريشه ي اين نوع خصيصه را بايد در والدين و مربياني جستجو كرد كه در سال هاي نخست اين دو گانگي را در درون كودك نهادينه مي كنند. والديني كه به فراواني به كودك محبت مي كنند اما به هنگام سر زدن خطايي توسط كودك به يك باره كين را در درون خود شعله ور مي كنند و با او قهر مي كنند! به او مي گويند دوستت نداريم! بد هستي! بي ادبي! و …!!! اين والدين به جاي اين كه خطا را محكوم كنند و اين اطمينان را به كودك بدهند كه او را دوست دارند اما از رفتار نادرست او ناراحت شدند، با اين نوع رفتار ها در واقع بذر اين خصيصه را در درون كودك مي كارند.

یكي دیگر از خصيصه هاي تيپ مهرطلب،اين است كه از مطالبه ي حق خود رنج و خجالت مي كشند! از تقاضاي پس گرفتن پولي كه قرض دادند! امانتي كه بايد در موعدي مشخص تحويل داده مي شده و … ناراحت هستند!
ريشه ي اين خصيصه را بايد در والدين و مربياني جستجو كرد كه در سال هاي نخست، به زمان مخصوص، مالكيت خاص و مكان اختصاصي كودك احترام نگذاشته اند!
زمانی که كودك احساس می کند چیزهایی دارد که فقط متعلق به خودش است، احساس اهمیت و قدرت می کند. او شروع به تشخیص نیازهای شخصی اش می کند و ویژگی های منحصر به فردش را توسعه می دهد.
پس:
1. نسبت به بدن فرزندتان و قسمت های محرمانه اش، محترمانه و خردمندانه برخورد کنید. 
2. هرگز اشیای متعلق به فرزندتان را، بدون رضایت او نفروشید یا دور نریزید. حتی اگر خودتان آن ها را خریده اید، چرا که آن ها متعلق به فرزندتان است.
3. به دارائیهای فرزندتان احترام بگذارید و قبل از این که چیزی از آن بردارید، از او اجازه بگیرید و آن را سر موعد و سالم به او برگردانید.
4. اطمینان حاصل کنید که فرزندتان تعدادی کتاب متعلق با خودش دارد. اسم او را روی آن ها بنویسید یا این که بر چسب شخصی روی آن بچسبانید. 
5. برای فرزندتان در خانه، اتاقی یا مکانی خصوصی در نظر بگیرید تا مأوایی امن برای او باشد. 
6. قبل از وارد شدن به اتاق فرزندتان در بزنید. 
7. برای کودکان پیش دبستانی به صورت هفتگی پول توجیبی بدهید. در مورد زمان، تلاش، مهارت یا دانش استفاده از پول به او آگاهی بدهید. به او کارهایی را پیشنهاد کنید که می تواند با پول اضافه اش انجام دهد.
فرهنگ

به نقل از محمود حکیمی