تفسیر روانشناسی از نقاشی ها

چاپ مقاله

تفسیر روانشناسی از نقاشی ها می تواند منبع ارزشمندی از اطلاعات در مورد ویژگی های شخصی افراد مانند هوش، هماهنگی حرکتی، توانایی‌های یادگیری و سطح رشد شناختی باشد. انتقادات مربوط به این تکنیک ها همیشه زیاد بوده و بی دلیل نبوده است و علیرغم اینکه ابزار مفیدی هستند، مهم است که در نظر داشته باشید که آنها فقط یک گزینه در کنار سایر فنون ارزیابی روانشناختی هستند.


در تفسیر یک نقاشی به موارد زیر توجه می شود:

1. اندازه نقاشی

اندازه نقاشی نشان دهنده نحوه ارتباط فرد با محیط پیرامونی است. اندازه نقاشی می تواند گویای سطح عزت نفس، انرژی و نیز تمایل به ارتباط / کناره گیری فرد باشد. اگر نقاشی تقریباً 50 درصد کاغذ را اشغال می کند، نشان دهنده تعادل خاصی بین برون گرایی و درون گرایی است. اگر نقاشی تمام سطح طراحی را اشغال کند، از عزت نفس بیش از حد و حتی پرخاشگری خاصی صحبت می کند.

اگر نقاشی کمتر از 20 درصد کاغذ را اشغال کند، می تواند نشانه ای از عدم امنیت و مهار تکانه باشد. .

2. طرح ریزی و محل طراحی

اگر نقاشی به سمت چپ قرار گیرد، نشانه درونگرایی است. اگر در سمت راست قرار گیرد، نشان دهنده برون گرایی است. نقاشی هایی که در بالای صفحه قرار دارند نشان دهنده تمایل به دنبال کردن دنیای فانتزی است، به این معنی که سازگاری با واقعیت برای این افراد دشوار است.

در کودکی معمولاً با استفاده از این فضای برتر شروع به طراحی می کنیم و با رشد، کم کم شروع به متمرکز کردن آن می کنیم. اگر فردی بزرگسال است که از این بخش از صفحه استفاده می کند، می توان گفت فرد تمایل دارد به دنبال رضایت های دور از واقعیت باشد.

برای تنظیم وقت مشاوره حرفه ای خود با دکتر کلانتر اینجا کلیک کنید.



۳. خطوط نقاشی

خطوط نقاشی می تواند منبع مهم دیگری از اطلاعات باشد. خصوص پررنگ با افراد عجول و البته رک مطابقت دارد. ردپای ضعیف نشانه خجالتی بودن و سطح انرژی پایین است. خطوط مستقیم ممکن است نشان دهنده فقدان کنترل عاطفی باشد و خطوط منحنی نشان دهنده احساسات هستند. سایه ها و لکه های روی نقاشی ممکن است نشان دهنده اضطراب و عدم قطعیت بیش از حد باشد.

۴. عدم تقارن

جنبه جالب دیگر، عدم تقارن است که به طور کلی از ناامنی در روابط و زندگی عاطفی صحبت می کند.

۵. آزمون نقاشی خانواده

این یک آزمون بسیار محبوب است، به خصوص در مورد کودکان. این أزمون به شما امکان می‌دهد از روابطی که فرد با سایر اعضای خانواده خود دارد مطلع شوید.

۱-شخص اول چه کسی را ترسیم می کند.

۲-اندازه و نسبت های نقاشی و شخصی که در مرکز نقاشی قرار دارد.

۳-فاصله بین شکل ها مقیاسی است که به درجه فاصله عاطفی فرد با بقیه افراد نشان داده شده در نقاشی اشاره دارد. هر چه دورتر باشد، فاصله عاطفی بیشتر است. به طور مشابه، تعداد افراد همراه با قد متفاوت می تواند نشانه ای از مشکلات ارتباطی باشد.

۶. آزمون ترسیم شکل انسان

ما می توانیم اطلاعات زیادی را با تجزیه و تحلیل ظاهر عکس یک انسان جمع آوری کنیم. نه تنها این، بلکه جنبه های اضافی مانند اندام های بدن و تکه های لباس تأثیر زیادی روی آن می گذارند.

متخصصان سلامت روان این تست را برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان اعمال می کنند. با این حال، اثربخشی آن تأیید نشده است.

سر: هر چه بزرگ‌تر باشد، ناامیدی‌های فکری بیشتری را نشان می‌دهد.

چهره: به نیازهای اجتماعی مربوط می‌شود. هنگامی که حذف می شود، به تمایلات گریزان در روابط سوژه اشاره دارد. اگر بیش از حد بر آن تاکید کنند تا جایی که اغراق شده باشد، به معنای تمایلات مسلط و تهاجمی است.

چشم ها: آنها نشان دهنده ارتباطات اجتماعی هستند. اگر آنها بسیار کوچک باشند، می توانند نشانگر احساس گناه باشند. اگر آنها خیلی بزرگ باشند، می توانند تمایلات غالب و تهاجمی را پنهان کنند. چشمان بسته بیانگر تمایل به انزوا است. به همین ترتیب، چشم های کم عمق (مانند حالت خالی) نشان دهنده خود محوری است.

بینی: اگر سایه دار، حذف شده یا به طور غیر طبیعی بزرگ به نظر برسد، ممکن است نماد نوعی درگیری جنسی باشد.

مو: این جنبه نشان دهنده انرژی حیاتی است. با حجم و قدرت ضربات اندازه‌گیری می‌شود.

لباس: ترسیم دکمه‌ها می‌توان به معنای جستجو برای محبت و محافظت باشد. جیب های بزرگ شاخصی از درگیری های داخلی است. در نهایت، کراوات و کلاه معمولاً نقش جنسی فرد را تقویت می‌کنند.

آزمون درخت:

این یکی از تکنیک های فرافکنی است که به ارزیابی رشد فرد و همچنین ناتوانی های شناختی، آسیب های احتمالی و ناخودآگاه آنها کمک می کند.

ریشه‌ها: اینها محتوای غریزی و ناخودآگاه را نشان می‌دهند.

تنه: منظور شخصیت (خود) است.

ساقه: این خود زندگی ذهنی است. شکل آن را تحلیل می کنیم. اگر بزرگ باشد، به معنای امنیت و جاه طلبی است. اگر کوچک باشد، نشانگر فقدان اراده است. اگر به سمت چپ باشد، نشان دهنده درونگرایی است. تمایل به سمت راست نشان دهنده اعتماد به نفس است.

عناصر دیگر: هر جنبه اضافی نیز ارزش تحلیل دارد. برگ ها، میوه ها، گل ها و شاخه ها.

۷. کشیدن خانه

وقتی خانه ای می کشیم، به نوعی روابط خانوادگی خود را شکل می دهیم.

دودکش ها:

نماد تماس اجتماعی هستند.

اگر دود از آن خارج می شود، می توان گفت که فرد کاملاً مؤثر است. اگر مسیری وجود داشته باشد که به ورودی خانه منتهی می شود، نمادی از نیاز به نزدیک شدن به دیگران است. اگر حصاری در اطراف آن وجود داشته باشد، از نگرانی فرد در مورد محافظت از حریم خصوصی خود صحبت می کند.

جهت دسترسی به منبع مقاله اینجا کلیک کنید.

جهت تعیین وقت مشاوره خود با دکتر کلانتر اینجا کلیک کنید.