تاثیر مهد کودک و کودکستان بر رشد اجتماعی کودک

چاپ مقاله

تاثیر مهد کودک و کودکستان بر رشد اجتماعی کودک

 

مهد کودک – کودکستان

امروز ضرورت آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان در قالب مهد کودک یا کودکستان به دلیل افزایش متقاضیان آموزشهای این دوره، نیاز والدین شاغل و ضرورت های آموزشی، فرهنگی و اجتماعی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
هیلگارد و همکاران هدف این دوره ها را تلاش در جهت حمایت عاطفی از کودکان و آموزش مهارتهای اجتماعی، جسمانی میدانند.

نتایج بررسی ها نیز حاکی از تاثیر آموزش و پرورش پیش دبستانی بر عملکرد اجتماعی و رفتاری کودکان بوده است. و البته کودکستان جای خانواده را نمی گیرد، ولی می تواند مکمل آن باشد، مشروط بر آنکه بتواند نقش خود را به عنوان عامل موثر در رشد ذهنی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی کودک ایفا کند وگرنه سپردن کودک به محلی به اسم مهد کودک یا کودکستان و محبوس کردن بیست، سی کودک برای چند ساعت در یک اتاق، در رشد و پرورش کودک تاثیری ندارد و گاه خانواده را مجبور به جبران خسارات کودکستان نیز می کند.
در مجموع کودکستان به عنوان یک محیط اجتماعی می تواند فرصت های زیادی برای یادگیری فراهم کند و رفتارهای کودک را تعدیل یا تقویت کند و حتی رفتارهای نادرست را اصلاح و از بین ببرد.

تاثیر مهد کودک و کودکستان بر رشد اجتماعی کودک

تحقق اهداف این دوره مستلزم رعایت موارد ذیل است. والدین محترم به این نکات توجه نمایند

۱- مهدهای کودک باید براساس برنامه های مشخص و تدوین شده به ویژه کتاب کار فعالیت نمایند. 

۲- والدین فرزندان خود را در مراکزی ثبت نام نمایند که مربیان آن از تخصص و تجربه کافی برخوردار باشند.

۳- جمعیت کلاسها بیش از اندازه شلوغ نباشد.

۴- در محیط فیزیکی مهد فضای کافی برای تحرک و بازی وجود داشته باشد.

۵- در کودکستان علاوه بر مربی، گروه همسالان نقش عمده ای در رشد کودک دارند. کودک از مربی و همسالان به عنوان الگو استفاده کرده و از آنها تقلید می کند.. بهتر است نسبت به همسالان بررسی لازم انجام شود.

۶ – سپردن کودک به مهد به این امید که وظائف والدین کمتر می شود چندان صحیح نمی باشد. شایسته است والدین نسبت به مسائل تربیتی فرزند خود حساس بوده و پس از بازگشت او از مهد توجه ویژه ای به او داشته باشند.