تاثیر بیکاری شوهر بر روابط زناشویی و خانوادگی در خانواده ی کارگران

چاپ مقاله

تاثیر بیکاری شوهر بر روابط زناشویی و خانوادگی در خانواده ی کارگران

 

بیکاری چیست؟

ابتدا معنی بیکار را با هم مرور میکنیم. بیکار در اقتصاد به فردی گفته می‌شود که در سن کار (۱۵ تا ۶۵ سال) و جویای کار باشد اما شغل یا منبع درآمدی پیدا نکند. کودکان و افراد مسن از آن جهت که قادر به انجام کار نیستند، جزو جمعیت فعال به حساب نمی‌آیند. زنان خانه‌دار و دانشجویان اگر جویای کار نباشند، و حتی کسانیکه با وجود منبع در آمد کافی مشغول به انجام کاری نیستند نیز، جزو جمعیت فعال شمرده نمی‌شوند. 

تاثیر بیکاری شوهر بر روابط زناشویی و خانوادگی در خانواده ی کارگران

 

مطالعات راجع به بیکاری

در مطالعه ی حاضر ( لینک اصلی مقاله در انتهای مطلب قرار داده شده است ) مشخص شد مطالعات پیشین ، تاثیر بیکاری بر کارگران مرد یقه آبی ( کارگران ) و خانواده‌های آن‌ها کاهش اعتماد به نفس، کاهش سازگاری زناشویی، و کاهش رضایت خانوادگی را نشان داده‌اند.
کثر این مطالعات پس از مدت کوتاهی پس از رکود بزرگ انجام شدند و به پیچیدگی روش شناسی محدود شدند.
این مطالعه به بررسی تاثیر بیکاری بر اعتماد به نفس زن و شوهر، سازگاری زناشویی و ارتباط و رضایت و هماهنگی در روابط خانوادگی می‌پردازد. به علاوه، تاثیر گرایش سنتی در برابر انتظارات زناشویی مورد بررسی قرار گرفت.

 

نتایج

داده‌های جمع‌آوری‌شده از ۴۱ زوج بی‌کار و ۴۰ زوج شاغل نشان دادند که افراد بیکار اعتماد به نفسشان ( به صورت قابل توجه ) کم نیست ، اما به میزان قابل‌توجهی سازگاری زناشویی، ارتباط زناشویی، رضایت زناشویی و هماهنگی در روابط خانوادگی کمتری را گزارش دادند.انتظارات سنتی زناشویی بر زندگی زناشویی و خانوادگی تاثیر منفی ای داشت. تغییرات در گسترش الگوهای بین افراد بی‌کار مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌است . در انتها نیز نتایج یافته‌های تحقیق بررسی شده‌است.

 

 

لینک مقاله اصلی