بهینه سازی تفکر ، نوآوری و حل مشکلات

چاپ مقاله

بهینه سازی تفکر ، نوآوری و حل مشکلات

 

طی انقلاب صنعتی در ایالات متحده آمریکا شاهد بودیم که چگونه چرخ دنده ها جایگزین دستهای کارگران شدند. در آن زمان کسب وکارهای مختلف به این نتیجه رسیده بودند که باید هرچه زودتر بسیاری از کارهایی را که به صورت دستی انجام می شدند ماشینی کنند. اکنون نیز موقعیتی مشابه پیش آمده است. هجوم فناوری به تدریج چرخ دنده ها را به عقب میراند و کسب و کارها نیز باعجله درحال تلاش هستند تا نیروی انسانی فعال در خطوط تولید را با سامانه های خودکار جایگزین کنند، در حال حاضر هوش مصنوعی فاصله چندانی با ما ندارد و انتظار می رود روند کاهش حضور نیروی انسانی در فعالیت های حوزه کسب وکار همچنان تداوم داشته باشد.

کاملا منطقی است که حوزه کسب وکارئيزهم جهت با این تغییرات به تدریج متحول شود. مدل های کسب و کار عمل محور کم کم در حال تبدیل شدن به مدل های کسب وکار تفکرمحور هستند.

هرچه حضور فناوری در انجام کارها و فعالیت های حوزه کسب و کار بیشتر می شود. مهارتهای ذهنی نیز اهمیت بیشتری می یابند. اگر می خواهیم آینده خودمان و کسب وکارمان را تضمین کنیم باید بتوانیم درباره فرایندهای فعلی تفکر و بازتفکر کنیم و حتی آنها را از فکرو ذهنمان خارج کنیم. «دن گرگوری» و «کاریان فلاناگان»، دو استراتژیست رفتاری، در کتاب جدیدشان با عنوان «خودخواه وحشت زده و احمق» به ما یاد می دهند متفکرو نوآور بهتری باشیم و در حل مشکلات بهتر عمل کنیم. در ادامه با مختصری از مفیدترین راهنمایی های مطرح در این کتاب که ماهیچه های ذهنی تان را تقویت میکنند، آشنا می شوید. 

ایده ها بازی با اعداد هستند

1)ایده ها بازی با اعداد هستند: در جلسات توفان مغزی اعداد و ارقام باید پشتیبان ایده هاینان باشند. رمز موفقیت خلاق ترین افراد این کره خاکی که همیشه به بهترین شکل ممکن از عهده حل مشکلات و مسائل پیش می آیند هم دقیقا همین است. باید بتوانید به اندازه کافی گزینه احتمالی ارائه دهید تا دیگرنیازی به تفکر بیشتر درباره مسائل بدیهی نباشد. اگر میخواهید بهترین نتیجه را کسب کنید، باید درست مانند فعالیت های ورزشی که با انجام و تکرار حرکات آسان تر شروع می شوند، از کارهای ساده شروع کنید و به تدریج وارد حیطه های دشوارتر شوید 

افکارتان را به شکل سوال درآورید

2) افکارتان را به شکل سوال درآورید: مغزتان را به گونه ای عادت بدهید که افکارتان را در قالب جملات سوالی و نه گزاره های خبری درآورد. مشکل گزاره های خبری آن است که یک راه حل را به عنوان تنها راه حل در نظر میگیرند و شما را از تلاش برای بافتن راه حل های نوآورانه باز می دارند. در مقابل جملات سوالی گستره وسیعی از راه حل ها را پیش رویتان قرار می دهند. نخستین رویکرد دقیقا آنچه را که به دنبالش بودید در اختیارتان قرار می دهد و دومین رویکرد ممکن است به بافتن ایده های خلاقانه و منحصربه فرد منجر شود. شاید با مطرح کردن این سوال به این نتیجه برسید که بسته بندی محصول مورد نظر را تغییر دهید، انقلابی در طراحی محصول ایجاد کنید، از پایانه های فروش سخنگو بهره ببرد و یا محصولاتتان را در طعم های جدید به بازار عرضه کنید.

به فکر یافتن راه حل باشید، نه ایده

3) به فکر یافتن راه حل باشید، نه ایده: باید مشکلات و مسائل را حل کنید. همه به دنبال یافتن ایده های بزرگ هستند و نمی دانند چرا هیچ ایده خوبی به ذهنشان نمی رسد. این خود یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی همه ماست، دو نگارنده روی هم رفته در حدود بیش از ۴۰ سال حضور و فعالیتشان در حیطه کسب و کار هرگز ایده بزرگ و خارق العاده ای را پیدا نکرده اند و درعوض راه حل های نوآورانه متعددی را ارائه کرده اند ایده ها، مسائل و مشکلات. حتی مشکلاتی را که از وجود آنها آگاه نیستید. حل می کنند. اگرتعریفی از مسئله و مشکل موردنظر نداشته باشید. احتمال یافتن معجزه آسای ایده های مفید برای حل آن نیز تقریبا صفر خواهد بود.

خود را در شرایط سخت و تحت فشار قرار دهید

4) خود را در شرایط سخت و تحت فشار قرار دهید: هرچه فشار بیشتر و شرایط محدودتر باشد، احتمال خلاق شدن شما هم بیشتر می شود. به نظر می رسد مغز انسان در شرایط تحت فشار عملکرد بهتری دارد. شاید در این شرایط غرایزما برای حفظ بقا فعال می شوند و با ترشح آدرنالین انرژی لازم برای یافتن راهی برای رهایی از فشار را تأمین می کنند؛ پس اول از همه باید یک مشکل پیدا کرده و در مرحله بعد آن قدر متغیر به آن اضافه کنید تا اندکی شما را بترساند. وقتی با فکر کردن به مشکل دانه های عرق بر روی پیشانیتان شکل بگیرد شرایط کاملا مساعد و روبه راه است.

ایده و تفکر را در هم بیامیزید

5) ایده و تفکر را در هم بیامیزید: برخورداری از توانایی تفکر متفاوت بسیار مهم و حیانی است. یکی از راه های کارآمد برای دستیابی به تفکر متفاوت دریافت اطلاعات مختلف و الهام گیری از افراد، اماكن صنایع و سیستم های متعدد و گوناگون است، اگر می خواهید به متفکری ماهر تبدیل شوید نباید تنها به آشنایی با نقش خود بسنده کنید. میزان مطالعه خود را بالا ببرید. به همه چیز علاقه و توجه نشان بدهید و سایر صنایع را تحت نظر قرار بدهید.

 

موفق ترین اختراعات ثبت شده معمولا تلفیقی از تفکر و فناوری صنایع مختلف هستند. دستیابی به طرح های جدید برای محصولات می تواند به سادگی و تنها با تلفیق تفکرات مختلف امکان پذیر شود و تنها با تلفیق تفکرات مختلف امکان پذیر شود؛ مثلا شرکت استرالیایی تنتاین با الهام گیری از فرایند درج تاریخ انقضا بر روی بسته بندی محصولات صنایع غذایی اقدام به درج تاریخ انقضا برروی بالش های تولید خود کرد. این اقدام خلاقانه موفقیتی عظیم برای این شرکت به دنبال داشت آماده تمرین دادن و تقویت ماهیچه های ذهنیتان هستید؟ ممکن است با دیدن تواناییهای بالقوهتان کاملا شگفت زده شويد