برگزاری دوره مقدماتی درمان های وجودی

چاپ مقاله

برگزاری دوره مقدماتی درمان های وجودی

 

یالوم در هنر درمان می گوید:

☑️ من نگران روان درمانی هستم: نگران اینکه بر اثر فشارهای اقتصادی چه شکلی پیدا می کند و با برنامه های آموزشی مختصر شده چقدر از خاصیت می افتد. با این حال، اطمینان دارم که در آینده، گروهی از درمانگران با رشته های تحصیلی مختلف (روانشناسی، مشاوره، مددکاری، مشاوره مذهبی، فلسفه بالینی) گرد هم می آیند و آموزش دوره های عالی را با جدیت پی می گیرند و با وجود واقعیت های اقتصادی موجود، بیماران مشتاقی خواهند یافت که خواهان رشدی فزاینده اند و پایبند درمانی که نقطه پایانی ندارد.

☑️ … از همان زمانی که به رشته روانپزشکی وارد شدم، به گروه درمانی و رواندرمانی وجودی تمایلی مستمر داشتم… دانشجویان اغلب می پرسند چرا یک دوره آموزشی برای رواندرمانی وجودی ترتیب نمی دهم؟ پاسخ من این است که «من هرگز رواندرمانی وجودی را یک مکتب جدا و خودکفا ندانسته ام.» ترجیح می دهم به جای پدید آوردن دوره ای آموزشی روان درمانی وجودی، با ترتیب دادن دوره های تکمیلی، حساسیت تمامی درمانگران آموزش دیده را به مباحث وجودی افزایش دهم.

☑️ … درمانگران باید با نیمه تاریک وجود خود آشنا باشند تا بتوانند با تمامی آرزوها و تکانه های بشری همدلی کنند. تجربه درمان فردی، این اجازه را به دانشجوی روان درمانی می دهد که بسیاری از جنبه های فرایند درمانی را از جایگاه بیمار تجربه کند… درمانگران جوان باید بر روی مسائل نوروتیک خود کار کنند؛ باید بیاموزند که چگونه بازخورد را بپذیرند، نقاط کور خویش را کشف کنند و خود را آنگونه ببینند که دیگران می بینندشان… به عقیده من برای آموختن یک رویکرد درمانی، راهی بهتر از ورود به آن به عنوان بیمار وجود ندارد.

? آنچه در دوره پیش رو بدان پرداخته می شود، دغدغه هایی را شامل است که یالوم نیز در کتاب هنر درمان بدان ها اشاره نموده. از جمله آنها پرداختن به درمان های وجودی به معنای کاربرد آن (چه در قالب رویکردی مستقل یا استفاده تلفیقی با رویکردهای دیگر)، گروه درمانی به صورت عملی، تجربه درمان و مواجه شدن با جنبه های کور خویش است.

برگزاری دوره مقدماتی درمان های وجودی

 

درمانگران وجودگرا به بیانی کوتاه اینگونه اند:

? معتقدند هر شخص وجودی منحصر به فرد دارد و باید با شناخت هر فرد درمان اختصاصی او را شکل داد.

? مشکلات هر فرد مختص خود اوست و اولویت درک دنیای پدیداری فرد است نه فن زدگی.

? بر مراجع برتری ندارند و اصولا نقش حکیم را ایفا می کنند؛ م‍راجع را درک کرده و فرد را با پدیدارهای مختلف آشنا می کند.

? آزادی در تصمیم گیری ها و مسئولیت پذیری مراجع را از پایه های مشاوره می دانند.

? نگاه اختلالی به افراد ندارند و معتقدند نگاه اختلالی موجب سلب مسولیت در مشاور و مراجع می شود.

? باورد دارند که عناصر وجودی مانند اضطراب مرگ باعث بسیاری از مشکلات روانی می شود و در فرایند درمان بر حسب نیاز به این عناصر نیز باید پرداخت.

? از نظر آنها معنا و معنویت می تواند بزنگاه درمان باشد.

? احساسات بدنی را مهم و مورد توجه می دانند.

? برای مشاوره دادن ابتدا خود باید درمان شوند؛ چراکه پیش از هر چیز شخصیت سالم مشاور است که درمان موفق را تضمین می کند.

✅برای کسب اطلاعات بیشتر با تلفن زیر تماس حاصل فرمایید:
?
? 09133509506 آقای کیان زاده ?