بررسی زمینه های بروز آسیب جنسی در کودکان

چاپ مقاله

مطالب این نوشته برداشتها ویادگیری های من از گارگاهی است که اخیرا در آن شرکت کردم ومیدانم که می تواند دل مشغولی بسیاری از والدین وخانواده ها باشد.این اطلاعات از آموزش دکتر علیایی زند ،موسس بنیاد پیشگیری از ازار جنسی کودکان ونوجوانان درایران وخاورمیانه، گلچین شده است.
تربیت جنسی مقوله ای حساس در کار باوالدین و کودکان است. از آنجا که دراین امر حساس باید به زمینه های فرهنگی واجتماعی موجود در هرجامعه مراجعه کرد،می توان گفت تربیت وآموزش جنسی باید از همان بدو تولد شروع شده وبر آن نظارت واهتمام گذاشته شود.این امر میسر نیست جز با آموزش خانواده ها و اموزش به کودکان ازسنین پیش از دبستان.همانطور که مولانا می فرماید: خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج…یا صائب تبریزی که میگوید:چون گذارد خشت اول بر زمین معمار کج/گر رساند بر فلک باشد همان دیوار کج، ، باید بدانیم هرگونه رفتار نابجا ند ،یا الگوی ناصحیح در سنینی که کودکان به شدت نقش پذیر اند می تواند اثر جدی بر آنها داشته وسرنوشت آتی آنها را دستخوش تغییر کند.پس در تربیت کودک باید طوری دیوار چینی کنیم که در برابر وقایع وحوادت بالقوه ی آینده بتواند به بهترین شکل مقابله کند. به این منظور بهتر است در ایتدا عوامل شکل دهنده رفتار جنسی در آدمی را بررسی کرده و با مثالی زمینه های اسیب پدیری را بخصوص در جامعه خود،نشان دهیم :
1)ویژگی های تکاملی : بهتر است این نکته را بگوییم که ماصرفا لوح سفید خالی که جان لاک می پندانشت نیستیم. همه ما انسانها با یک پیشینه ی تکاملی به دنیا می آییم که از نسل ها قبل در ژنتیک ما نهادینه شده است وشامل تجربیات غنی گونه یا نوع می شود. این پیشینه است که کودک را وامیدارد به هنگام گرسنگی گریه کند. راه افتادن ،شیر خوردن ،و به همین ترتیب رفتارهای جنسی و… در غریزه ادمی وخزانه رفتاری وی است.البته کسب مهارت ویروز و بهبود این رفتارها بسیار تحت تاثیر محیط است و در اینجاست که ما تاکیید می کنیم کودکان به شدت الگو پدیر اند ونقش ما در تربیت جنسی آنها حایز اهمیت است.
2)ارزش ها : به لحاظ کوچک شدن جامعه جهانی وتبدیل ان به دهکده جهانی ،میبینیم که ارزش ها مدام در حال تغییراند.مهم این است که ما ارزشها،هنجارها ومسایل مذهبی ،قومی،ملیتی و فراملیتی را درنظر بگیریم.نکته دیگر این است که ارزش مدار باشیم. یعنی چارچوب رفتاری برای خودو خانواده مان مشخص کنیم.چارچوب ارزشی ما نباید بسیار محدود یا بی مرز باشدوبسیار مهم است که همگام با ارزش های حاضر در اجتماع باشد
3)تجارب اولیه :بروز رفتار جنسی مطلوب یا نامطلوب بسیار وابسته به تجارب اولیه فرد است. با قطعیت می توان گفت افرادی که مورد سواستفاده جنسی قرار میگیرند،رفتار جنسی بزرگسالی انها به شدت دگرگون می شود(سرد مزاجی- عدم کنترل نیاز و..)وقتی کودک در زمان نامناسب تحریک شود ،نمود آن در بزرگسالی با افراط وتفریط همراه خواهذ بود.
4)تفاوتهای فردی : قطعا بروز رفتار جنسی مانند بسیاری نیازهای دیگر ما ،تحت تاثیر خود ماست.نیاز هر فرد با دیگری متفاوت است ودر نتیجه بروز آن نیز متفاوت خواهد بود.
5)سن : دو مساله مهم درباره کودکان این است که بچه ها در این سن (پیش از دبستان) الف)به شدت کنجکاو هستند و ب) به شدت تحریک پذیراند. سن کودکان را دست کم نگیزید .انها سرشار از اطلاعات هستند و براحتی اهمیت یا حساسیت یک موضوع را متوجه می شوند.اگر درسن نامناسب به کودکان اطلاعات نادرست داده شود(شوخی های جنسی در مقابل کودک ،رفتارهای جنسی نامناسب در برابر کودک ،..) یادر معرض اسیب وسواستفاده قرار بگیرند ،یعنی در سن نامناسب با تجاربی از این دست روبه رو شوند ،در این زمینه هشیار خواهند شد.اگر مراحل رشد جنسی فروید راب ه خاطر بیاوریم ORAL- ANAL- PHALIC- LATENCY- GENITAL خواهیم دید تحریک نامناسب در مرحله التی می تواند مرحله نهفتگی را تبدیل به مرحله جنسی فعال کند. یعنی در زمانی که کودک باید متمرکز بر فعالیتهای جمعی واموز ش باشد دلمشغولی های دیگری پیدا خواهد کرد.
6)حریم های خانواده : حریم های خانوادگی ،نوع ارتباط پدر مادر در جلوی فرزندان،احترام وشفافیت مرزها در خانواده بسیار در رعایت حریم کلامی وبدنی کودک موثر است.(به کوذکان استقلال بدهید.بگدارید بعد از چهار پنج سالگی خوذشان به کارهای شخصی شان رسیدگی کنندو فقط نظارت کنید.)
پس تربیت جنسی را از کودکی اغاز کنیدوان را تا سنین نوجوانی به تاخیر نیاندازید.
CASE:
“دختری به شما مراجعه کرده است که تا16 سالگی با پدرش رابطه جنسی داشته و پس از اینکه پدرش بیمار شده این رابطه قطع شده است.یعنی حدودا 4 سال پیش. پس از آن این دختر با عموی خود در ارتباط بوده والبته نه به طور کامل. او دجار احساس گناه است و فضای روانی بین او ومادرش به شدت سنگین شده است .چرا که اخیرا با یگدیگر فیلمی در زمینه ازار جنسی مشاهده کرده اند. ایا می توانید باتوجه به عوامل شکل دهنده رفتار جنسی زمینه های بروز اسیب در این دختر را بررسی کنید؟ “