نحوه برخورد با کودک هنگام دیدن نمرات او

چاپ مقاله

نحوه برخورد با کودک هنگام دیدن نمرات او

روبرو شدن با کارنامه

کارنامه حاصل و دستاورد تلاش های فرزندان در طی یک دوره تحصیل و پس از پایان امتحانات است. البته ممکن است انتظارات والدین با نمرات موجود در کارنامه متناسب نباشد و در واقع توقعات آنها برآورده نشود. این موضوع شاید باعث برخورد نسنجیده با کودک شده، روح لطیف و آسیب پذیر او را جریحه دار نماید و این خود می تواند در عملکرد آتی تحصیلی دانش آموز اثرات نامطلوبی داشته باشد.

 

نحوه برخورد با کودک هنگام دیدن نمرات او

نحوه ی برخورد با کودک

حال با توجه به آنچه گفته شد، نکاتی روانشناختی را مطرح میسازیم که پدران و مادران هنگام برخورد با کارنامه فرزندشان آنها را مد نظر قرار دهند.

۱- فرزندان ما باید دریابند محبت و توجه ما به آنها به موفقیتهای تحصیلی آنها وابسته نیست ما به عنوان پدر یا مادر، آنها را به عنوان فرزند دوست داریم، نه به عنوان شاگرد اول یا شاگرد ممتاز.

۲- سعی کنیم نقاط قوت را در کارنامه آنها برجسته تر نشان دهیم و اینکه توانایی آنها را می فهمیم و ارج می نهیم ، همچنین در مورد نمره های پایین آنها این توجه را به ایشان بدهیم که مثلا نمره ۱۰ یعنی اینکه ۵۰٪ مطالب درست بوده و پیشرفت از این نقطه به راحتی مقدور است.

۳- در مورد شکستهایشان سعی کنیم با آنها همدلی کنیم اگر دلائلی می آورند دلایلشان را بشنویم و اظهار همدلی کنیم و دلائل آنها را بهانه جویی تلقی نکنیم. آنان را از خود دور نسازیم و نرنجانیم.

۴- به گونه ای واقع گرایانه به آنها امید دهیم و بگوئیم که هیچ شکستی مطلق نیست و آن گاه بکوشیم برخوردی مدبرانه با ضعف های تحصیلی آنها داشته باشیم. با کمک خودشان و مشاوره تحصیلی به برنامه ریزی تقویتی آنها بپردازیم.

 

5- در عین حال که می کوشیم به استقلال آنها لطمه نخورد و اعتماد به نفسشان تریحه دار نشود، حمایتشان هم بکنیم. آنها باید احساس کنند که ما در کنارشان هستیم به روبروی شان یا جدای از آنها.

6-تحت هیچ شرایطی آنها را با کسی مقایسه نکنیم، چون هر انسان موجودی متفاوت است و مجموعه توانایی های او از هر کس دیگر حتی برادر و خواهرش متمایز است. هر فرد را فقط باید با خودش مقایسه کرد.

7- نمره را معیار ارزش و دانش ندانیم. نمرات را تنها به عنوان وسیله ای برای ارزیابی نظام آموزشی تلقی کنیم که در حد خودش باید به آن بها داد. بیست محور نشویم و بکوشیم قابلیت های فرزندانمان را فراتر از این نمره ها بررسی کنیم.

8- پیش از گرفتن نتایج، محیط را به گونه ای آماده نکنیم که با شکست فرزندمان، او گمان کند که همه چیز را از دست داده است با عقلانی ساختن مواجهه با شکست از فاجعه سازی بحران نمره و معدل جلوگیری کنیم.

9- اگر چه فرزندمان ضعف هایی در برخی درسها داشته باشد، تفریح و ورزش او را فراموش نکنیم و بکوشیم تا با قوی ساختن روحیه و جسم او، توان مقابله با اضطراب و استرس را در وی بالا ببریم.

10- همواره یادمان باشد ما در درجه اول پدر و مادریم نه آقای معلم و یا خانم ناظم