چگونه گذشته را رها کنیم؟

چاپ مقاله

 

این سوالی است که بسیاری از ما هر بار که درد روحی یا درد عاطفی ای را تجربه می کنیم از خود می پرسیم:

چگونه دردهای گذشته را رها کنیم و به زندگی ادامه دهیم؟

نگه داشتن گذشته درست مانند رها کردن و حرکت به جلو میتواند یک تصمیم آگاهانه باشد.

یکی از چیزهایی که ما را به عنوان انسان به هم متصل می کند و بین ما انسان ها مشترک است، توانایی ما برای احساس درد است. چه این درد جسمی باشد و چه احساسی، همه ما تجربیاتی از صدمه دیدن داریم. چیزی که ما را از هم جدا می کند این است که چگونه با آن درد کنار می آییم.

متخصصین منبع مطمئنی را پیدا کرده‌اند که بیان میکند وقتی درد عاطفی ما را از بهبودی از یک موقعیت باز می‌دارد، نشانه آن است که ما در مسیری رشد محور پیش نمی‌رویم.

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان آسیب‌ها، درس گرفتن از موقعیت و استفاده از آن‌ها برای تمرکز بر رشد و حرکت رو به جلو است.

اگر در فکر کردن به آنچه باید می‌بود گیر کنیم، این امکان وجود دارد که در احساسات و خاطرات دردناک بی‌حرکت شویم. اگر می‌خواهید از یک تجربه دردناک رها شوید و به جلو حرکت کنید، اما نمی دانید که چگونه شروع کنید، در اینجا ۱۲ نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند گذشته را رها کنید.

۱-یک شعار مثبت برای مقابله با افکار دردناک ایجاد کنید 

آیا نیاز به دریافت مشاوره حرفه ای دارید؟ اینجا کلیک کنید وجلسه مشاوره خود با دکتر کلانتر را تنظیم بفرمایید

نحوه صحبت با خود می تواند شما را به جلو حرکت دهد یا شما را درگیر کند. اغلب، داشتن یک شعار که در مواقع دردهای عاطفی به خود می گویید می تواند به شما کمک کند تا افکارتان را دوباره تنظیم کنید. مثلا به جای گیر کردن در این مورد که باورم نمی شود که این اتفاق برای من افتاده است! تلاش کنید یک شعار مثبت مانند “خوشبختم که می توانم مسیر جدیدی در زندگی پیدا کنم – مسیری که برای من خوب است” را به خود بگویید.

  ۲-ایجاد فاصله فیزیکی

این حرف قابل قبولی است که باید از فرد یا موقعیتی که باعث ناراحتی شما می شود فاصله بگیرید.

در واقع ایجاد فاصله فیزیکی یا روانی بین خودمان و فرد یا موقعیتی که باعث ناراحتی ما میشود می‌تواند به رها شدن ما از ناراحتی کمک کند، به این دلیل ساده که مجبور نیستیم به آن فکر کنیم، آن را پردازش کنیم یا آن را یادآوری کنیم.

۳- کار خود را انجام دهید

برای دریافت مشاوره ای حرفه ای با دکتر کلانتر روان شناس و روانگر رویکرد وجودی اینجا کلیک کنید.

تمرکز بر خود مهم است. شما باید برای رفع آسیبی که تجربه کرده اید، دست به انتخاب زنید. وقتی به کسی فکر می کنید که باعث درد شما شده است، خود را به زمان حال برگردانید. سپس، روی چیزی تمرکز کنید که برای آن سپاسگزار هستید.

۴-ذهن آگاهی را تمرین کنید

هرچه بیشتر بتوانیم تمرکز خود را روی لحظه حال متمرکز کنیم، تأثیر گذشته یا آینده بر ما کمتر می‌شود. وقتی تمرین حضور را شروع می‌کنیم، آسیب‌های ما کنترل کمتری بر ما دارند و ما آزادی بیشتری در انتخاب نحوه واکنشمان به زندگی‌مان داریم.

۵-با خودتان ملایم باشید

اگر اولین پاسخ شما به ناتوانی در رها کردن یک موقعیت دردناک این است که از خود انتقاد کنید، وقت آن است که کمی مهربانی و شفقت به خود نشان دهید. با خودمان طوری رفتار کنیم که با یک دوست رفتار می‌کنیم، به خود دلسوزی کنیم و از مقایسه زندگی خود و دیگران اجتناب کنیم. صدمه اجتناب ناپذیر است و ما ممکن است نتوانیم از درد اجتناب کنیم. با این حال، ما می توانیم انتخاب کنیم که با مهربانی و محبت با خود رفتار کنیم.

۶- اجازه دهید احساسات منفی جریان یابد

اگر احساس می کنید نیاز به دریافت مشاوره دارید،جهت تنظیم زمان مشاوره حرفه ای خود با دکتر کلانتر اینجا کلیک کنید.

بسیاری از اوقات، افراد از احساساتی مانند غم و اندوه، عصبانیت، ناامیدی یا اندوه می ترسند. مردم به جای اینکه آنها را احساس کنند، فقط سعی می کنند آنها را نادید بگیرند و به نوعی در خود نگه دارند که می تواند روند رها کردن را مختل کند. این احساسات منفی مانند موج‌ها هستند. پس اجازه دهید آنها از شما خارج شوند.

۷- بپذیرید که طرف مقابل ممکن است عذرخواهی نکند

انتظار برای عذرخواهی شخصی که به شما صدمه زده است، روند رها کردن را کند می کند. اگر آسیب و درد را تجربه می کنید، مهم است که مراقب بهبودی خود باشید، که ممکن است به معنای پذیرش این باشد که شخصی که به شما صدمه زده عذرخواهی نخواهد کرد.

۸-مراقب خودتان باشید

هنگامی که ما آسیب می بینیم، اغلب احساس می کنیم که چیزی جز آسیب وجود ندارد. اما تمرین مراقبت از خود بسیار مهم است. مثال های عینی از مراقبت از خود عبارتند از: تعیین حد و مرز، نه گفتن، انجام کارهایی که ما را شاد و آرام می‌کند، و اینکه ابتدا به نیازهای خود گوش دهیم باشد. هر چه بیشتر بتوانیم خود مراقبتی را در زندگی روزمره پیاده کنیم، توانمندتر می شویم و از این منظر صدمات ما زیاد طاقت فرسا به نظر نمی رسد.

۹-در خواست کمک و حمایت کنید

این نکته ساده و در عین حال قدرتمند می تواند به شما کمک کند تا از آسیب های زیادی عبور کنید. ما نمی‌توانیم در خلاء زندگی کنیم و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که به تنهایی از رنج‌هایمان عبور کنیم. از اینروی این بسیار مهم است که از عزیزانمان درخواست کمک و حمایت کنیم.

۱۰- به خود اجازه دهید در مورد آن صحبت کنید

هنگامی که با احساسات دردناک یا موقعیتی روبرو هستید که به شما آسیب می رساند، مهم است که به خود اجازه دهید در مورد آن صحبت کنید. گاهی اوقات ما نمی‌توانیم رها کنیم زیرا احساس می‌ کنیم اجازه ندار یم در مورد آن صحبت کنند . اما این ممکن است به این دلیل باشد که اطرافیان دیگر نمی‌خواهند در مورد آن بشنوند یا ما خجالت می‌ کشیم که در مورد آن صحبت کنیم.

حتما دوستی را پیدا کنید که صبور باشد و بپذیرد و مایل باشد به سخنان و صدای شما گوش فرا دهد .

۱۱_ به خود اجازه بخشش بدهید

از آنجایی که منتظر ماندن برای عذرخواهی طرف مقابل می تواند روند رها کردن را متوقف کند، ممکن است مجبور شوید روی بخشش خود کار کنید. بخشش برای روند بهبودی حیاتی است زیرا به شما اجازه می دهد خشم، گناه، شرم، غم و اندوه یا هر احساس دیگری را که ممکن است در حال تجربه باشید را رها کنید و به زندگی ادامه دهید .

۱۲- به دنبال کمک حرفه ای باشید

به جهت تنظیم وقت مشاوره حرفه ای خود با دکتر کلانتر روان شناس و روان درمانگر با رویکرد وجودی اینجا کلیک کنید.

اگر در تلاش برای رها کردن یک تجربه دردناک هستید، ممکن است از صحبت کردن با یک متخصص سود ببرید. گاهی اوقات اجرای این نکات به تنهایی دشوار است و به یک متخصص با تجربه نیاز دارید تا شما را در این فرآیند راهنمایی کند.

برای دریافت منبع مقاله اینجا کلیک کنید.

برای تنظیم وقت مشاوره حرفه ای خود با دکتر کلانتر اینجا کنید.