هوش احساسی چیست؟ : آشنایی با یکی از مهارت های زندگی

چاپ مقاله

هوش احساسی چیست؟ : آشنایی با یکی از مهارت های زندگی – قسمت اول

هوش حسی چیست؟

هوش احساسی یکی از مهارت های مهم زندگی است که متاسفانه به آن توجه زیادی نمی شود. ما معمولا هوش را برای تفسیر توانایی افراد در تحصیلات دانشگاهی با گستردگی اطلاعاتش در زمینه موضوعات مختلف استفاده می کنیم؛ به عبارت دیگر افراد. معدل شما را در دانشگاه با دانستن نام تمام پایتخت های تمام کشورهای قاره آفریقا و … را هوش شما تلقی می کنند.

هوش احساسی چیست؟ : آشنایی با یکی از مهارت های زندگی

متاسفانه هوش احساسی که همان توانایی شناختن احساسات خویش و سایرین و نیز استفاده از این مهارت برای مدیریت روابط با اطرافیان است، به ندرت مهم شمرده می شود ولی حقیقت این است که هوش احساسی نقشی بیشتر از این اطلاعات بی اهمیت در تبدیل کردن شما به یک مدیر یا بازیکن با به طور کلی یک انسان خوب بازی میکند. بنابر تحقیقات روان شناس و خبرنگار پیشین نیویورک تایمز، دانیل گلمن، همه افراد می توانند از هوش احساسی بهره ببرند. این خبرنگار به تازگی فهرستی از آنچه که به اعتقاد او علامتی از هوش احساسی بالاست. ارائه داده است، اگر مشتاق هستید که پدر، مادر، همسر، دوست و انسان بهتری باشید، آنچه را که باید انجام دهید، برای شما آورده ایم.

حس اعتماد به نفس واقعی را در خودتان پرورش دهید

اگر هوش احساسی بالایی دارید، نسبت به نقاط ضعف و قوت خودتان آگاه هستید و می دانید چگونه باید با وجود آنها عمل کنید نکته مهم این است که شما از قبول اشتباهات و ناتوانی های خود نمی ترسید و مشکلی ندارید که به شخص دیگری برای دریافت کمک با راهنمایی تکیه کنید. شما هرگز به غرورتان اجازه نمی دهید این فرصت را از شما بگیرد.

احساساتتان را می شناسید

شما خودآگاهی زیادی دارید، بنابراین به خوبی می توانید تعیین کنید هم اکنون چه احساسی دارید و بسیار مهم تر آنکه چه چیزی باعث شده است چنین احساسی داشته باشید. ازآنجایی که دلیل احساسات خود را می شناسید، می دانید چگونه باید آنان را مدیریت کنید، به خصوص زمانی که دچار احساسات منفی می شوید و آن ها را برون ریزی می کنید.

 

تحت فشار نمی شکنید

اگر هم شکستید، به سرعت خود را ترمیم می کنید. در شرایطی که همه چیز به هم می ریزد و شرایط بحرانی می شود، مردم شما را فردی قابل اطمینان می دانند چون شماثباتتان را به سادگی از دست نمی دهید، شما در این شرایط، یک شانه محکم برای گریه کردن . منبع روشنایی برای نگریستن، نشانه امید و نیز یک سنگ صبور هسنيد. زمانی هم که آرامشتان را از دست می دهید، مرتب این احساسات منفی را از خود بروز نمی دهید، بلکه خودتان را از آن ها می زداید و پیش می روید.

 

وقتی با مردم مشکلی دارید با آنها صحبت می کنید

به جای اینکه بگذارید احساسات منفی در دلتان بماند و تبدیل به عقده ای شود که روزیه روز بزرگ تر می شود، به مردم پرخاش نمی کنید و می دانید که این روش، روشی ناکارآمد برای حل مشکلات است به جای این کار، اگر از دست کسی ناراحت هستید، همه چیز را به او میگویید و می گذارید او بداند چه چیزی شما را آزار می دهد. به این ترتیب شما میتوانید مشکل را به سرعت و به شکلی مناسب حل کنید

 

حتی اگر به مانعی برخورد کنید و هیچ وقت کار را نیمه تمام رها نمی کنید

شما خود جوش هستید؛ یعنی خودتان نیروی محرکه ای برای هدف و اشتیاق خود هستید، به این دلیل، اجازه نمی دهید هیچ شکست کوچکی اشتياقتان را برای دستیابی به اهداف نهایی تان از شما بگیرد. شما قهرمان خودتان هستید و می دانید که این مهم ترین چیز است