نقد و بررسی فیلم روزنه

چاپ مقاله

نقد و بررسی فیلم روزنه

روزنه Puncture

فیلم روزنه، داستان زندگی دو وکیل است که بر اساس واقعیت نوشته شده است. زندگی دو مرد جوان، که می توانست زندگی هر کدام از ما باشد.

داستان فیلم روزنه

دو وکیل جوان به نام های «مایکل وایز» و «پاول دانزیگر» درگیر پرونده پزشکی-قضایی یک پرستار می شوند. این پرستار، خانم جوانی است صاحب دو فرزند خردسال، که با بیماری ایدز دست و پنجه نرم می کند.

در ابتدای فیلم، خانم پرستار را می بینیم که می خواهد به بیماری آمپول تزریق کند. آمپول ناخواسته و به خاطر واکنش های بیمار، به دست پرستار فرو می رود. آمپولی که به بیماری ایدز آغشته شده.

نقد و بررسی فیلم روزنه

دو وکیل جوان تحت تأثیر این ماجرا قرار می گیرند. وکالت پرونده را بر عهده می گیرند. پس از اندکی در می یابند که این سرنوشت سالانه هزاران پرستار در کشور آمریکا است. اما چرا تا کنون کسی در جامعه پزشکی جلوی این فاجعه انسانی را نگرفته است؟ در پیگیری این پرونده، آن دو به پاسخ هایی می رسند که برای هر انسانی دردآور است.

[irp posts=”8367″ name=”معرفی کتاب گسست های اندوهبار”]

نقد و بررسی فیلم روزنه

تحلیل وجودی فیلم روزنه

چگونه یک پرونده وکالت می تواند آنچنان وکیلش را درگیر خود کند؟ گویی همه وجودش را حاضر است بدهد! فیلم روزنه، زندگی پرچالش انسانی را به تصویر می کشد که شغلش را با انسانیتش پیوندی سخت زده است. وکالتش را جدای از احساس انسان دوستی و عدالت خواهی ش نمی داند. تا جایی که حاضر است وجودش را برای این پرونده، گرو بگذارد.

جنبه هایی از وجود مایکل و پاول، قابل توجه است. خطرپذیری. مصمم بودن بر انتخابی که آن را حق می دانند. گذر از خطر مرگ خود برای نجات هزاران انسان دیگر. شفافیت. جدّیت و مسئولیت پذیری در کاری که آن را پذیرفته اند. شجاعت. پذیرفتن تنهایی. همچنین گذر از وسوسه های مالی فاسد که به آنها پیشنهاد می شود.

فیلم روزنه ماجرای یک فساد عظیم پزشکی در کشور آمریکا را نشان می دهد. اما در کنارش شُکوهی از وجود انسان را تصویر می کند. درد در کنار رشد. نفرت در مقابل عشق. مرگ در مقابل حیات.

دیدن این فیلم می تواند برای ما و افرادی که با فساد از هر نوع درگیرند، روشنایی بخش باشد.

نقد و بررسی فیلم روزنه

کارگردان فیلم روزنه

کارگردان فیلم، آدام کاسن، می‌گوید: «از همان موقع که درباره‌ی این اتفاقات شنیدیم، برای دو چیز انگیزه پیدا کردیم. حرف هایی که این حادثه درباره‌ی وضعیتِ فعلیِ صنعت پزشکی برای گفتن دارد. همچنین به قهرمان ساده‌ای که سعی در اصلاح این وضعیت دارد.»

مشخصات فیلم روزنه

عنوان فیلم: روزنه (Puncture).

کارگردان: آدام کاسن و مارک کاسن (Adam Kassen-Mark Kassen).

زمان: ۹۰ دقیقه.

سال تولید: ۲۰۱۱.

ژانر: جنایی-داستانی.

محصول: امریکا.

زبان فیلم: دوبله شده به زبان فارسی.

[irp posts=”8883″ name=”مارگیر و اژدها: حکایتی از مثنوی معنوی”]

نقد و بررسی فیلم روزنه