موفقیت شغلی ثمرۀ موفقیت واقعی در تحصیل است

چاپ مقاله

موفقیت شغلی ثمرۀ موفقیت واقعی در تحصیل است

 

تعریف موفقیت شغلی:

موفقیت شغلی برای هر فردی معنای متفاوتی دارد و زمانی حاصل می­شود که فرد بتواند از همه توانایی­ها و امکانات خود در رسیدن به هدف­های شغلی خود استفاده و بهره­ برداری کند و در نهایت احساسی از رضایت را در درون خود تجربه کند. از اینروی، و با توجه به اینکه در موفقیت شغلی رضایت درونی نیز مورد توجه جدی است،تعریف موفقیت شغلی برای یک نفر ممکن است اعتبار یک عنوان باشد، در حالی که برای دیگری ممکن است مقدار پول به دست آورده یک موفقیت به نظر آید.

نکته مهمی که وجود دارد این است که تعریف شما از موفقیت شغلی چیست؟ اگر نتوانید به این موضوع دقت کنید که چه چیزی از نظر شما موفقیت شغلی معنا می­دهد، چگونه می توانید تصور کنید که به موفقیت رسیده ­اید یا نه؟ خوشحال هستید یا نه؟

شغل در جوامع سهم اصلی را در هویت اجتماعی فرد دارد و در فرایند اجتماعی شدن، کسب مهارت­های شغلی از عناصر عمده آن است. بدون شک هم فرد و هم جامعه برای بقای خود به کار و تلاش نیاز دارند و یکی از مهمترین مراحل زندگی هر شخصی ورود به عرصه کار است. از طرفی هم موفقیت و رضایت شغلی یکی از عوامل مؤثر در بهره­ وری از نیرویی کار محسوب می­­­شود. برای رسیدن به این موفقیت نیازمند کسب اطلاعاتی در زمینه حرفه­ ای خود می­باشیم.

[irp posts=”8853″ name=”فرسودگی شغلی در میانسالی”]

موفقیت تحصیلی:

مفهوم موفقیت تحصیلی نیز مانند موفقیت شغلی معنای واضح و یکسانی ندارد، در حقیقت موفقیت یک راه است نه یک هدف و در این راه عوامل بسیاری دخیل هستند. موفقیت در واقع به دست آوردن نتایج عینی و ملموس و محسوس است. بنابراین برای تعریف موفقیت تحصیلی در مرتبه اول باید بدانیم از درس و تحصیل چه انتظاری داریم.

موفقیت شغلی ثمرۀ موفقیت واقعی در تحصیل است.

بحث و اهمیت دانش یا به عبارتی،  سرمایه انسانی در نظریات رشد و توسعه مطلب تازه­ ای نیست. آنچه در نهایت، خصوصیت و روند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور را تعیین می­کند، منابع انسانی آن کشور است و نه سرمایه و منابع مادی آن. نیروی انسانی تحصیلکرده یکی از اساسی ترین عوامل تولیدی و اقتصادی هر کشور است. طبق نظریه سرمایه انسانی تحصیلات بیشتر و هر نوع مهارت و آموزشی که فرد میبیند، در او ظرفیت و قابلیتی ایجاد می­کند که می­تواند جریان درآمدی بیشتری را در آینده نسبت به زمانی که این مهارت را کسب نکرده است، ایجاد کند.

 

از آنجا که قابلیت ایجاد شده با سرمایه­ های مادی و فیزیکی ثابت می­تواند به تولید و درآمد بیشتر منجر شود، آموزشی که فرد کسب کرده و توانایی­ های او را افزایش داده است، در واقع، به منزله سرمایه ­های است که مانند هر نوع سرمایه فیزیکی دیگری بازدهی دارد. نکته مهمی که وجود دارد این است که همه افراد در زمینه شغلی خود برای اینکه بتواند پیشرفت کنند و بهتر انجام دهند نیازمند کسب دانش و مهارت در مراکز عالی آموزشی می­باشند. داده‌ها یک منبع غنی از اطلاعات برای افراد فراهم و آنها را در راه رسیدن به گرفتن تصمیم درست و باکیفیت راهنمایی می‌کند. در دنیای امروز که نوآوری و خلاقیت حرف اول را می­زند کسب دانش و مهارت لازم و ضروری می­باشد.

[irp posts=”8447″ name=”پیامد های بلند مدت طلاق والدین در موفقیت تحصیلی کودکان”]

و اما سخن آخر:

اگر به دنبال حسی از رضایتمندی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خویش هستیم نیازمند به شغلی متناسب با علائق از یک سوی و از سوی دیگر متناسب با شخصیت و توانائی های بالفعل و بالقوه خویش هستیم. بی شک، مسیر رسیدن به چنان شغلی تحصیلات است. هر شغلی به اعتقاد ما نیازمند به تحصیلات دانشگاهی است؛ به نظر شما فردی که بعنوان مثال در رشته های مربوط به روش های کسب درآمد و یا مربوط به مدیریت کسب و کار و یا حتی رشته حسابداری تحصیلات دانشگاهی سپری کرده باشد بهتر می تواند یک کارگاه آهنگری خویش را رونق بخشد یا فردی که اساسا اطلاعات دانشگاهی چندانی در این خصوص ندارد؟ ما اعتقاد داریم تجربه کاری و تحصیلات آکادمیکی دو بال برای رشد و توسعه شرایط فردی، اجتماعی و خانوادگی است.

اما کدام نوع از تحصیلات دانشگاهی و در کدام دانشگاه؟ از نظر ما دانشگاهی می تواند ثمره بالائی را به ارمغان آورد که رویکردی فراتر از نظریه داشته و دانشجویان خود را به عملگرائی واقعی سوق دهد. ما معتقدیم انتخاب درست و علمی یک رشته تحصیلی در وهله اول و سپس ورود به دانشگاهی که آموزش را کاربردی و حرفه ای می نگرد تضمین کننده یک شغل مناسب با احساس رضایتمندی بالاست.

به اعتقاد ما صرف مدرک گرفتن ارزشی ندارد بلکه اخذ مدرک از دانشگاهی که در سطح جهان دارای رتبه های بالا باشد از آن جهت که داشتن رتبه بالا گویای توجه آن دانشگاه به آموزش کاربردی و نه نظریه پردازی صرف است، غنای موفقیتی فرد را در آینده شغلی و فردی تضمین خواهد کرد.

در چند روز آینده خبرهای خوشی مربوط به ارایه خدمات و تسهیلات ویژه در مورد آینده شغلی شما و فرزندان عزیزتان تقدیم خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.