موانع صحبت درباره ی خواسته های جنسی – قسمت اول

چاپ مقاله

موانع صحبت درباره ی خواسته های جنسی – قسمت اول

 

صحبت کردن درباره خواسته های جنسی

در این مطلب، می خواهیم به بررسی این امر بپردازیم که چرا صحبت کردن درباره خواسته های جنسی برای بسیاری از ما کاری دشوار و شرم آور به نظر می رسد. تمنای جنسی خواسته ای دائمی و فعال است که در صورت تأمین مناسب می تواند به منبع آرامش، عشق و احساس تبدیل شود؛ اما برای بسیاری از افراد صحبت کردن درباره ارتباط جنسی به اندازه پرسیدن سن یک خانم سخت است!

موانع صحبت درباره ی خواسته های جنسی - قسمت اول

سوالات جنسی در کودکی

گاهی اوقات مادران در برابر این سؤال فرزندان خویش که چگونه به دنیا آمده اند، سکوت اختیار می کنند یا می گویند که او را خریده اند. چنین رفتاری درباره رابطه جنسی اشتباه است و شاید منجر به بروز پیامدهایی منفی چون روابط ناسالم در نوجوانان شود. سکوت کردن در این مورد به فرزندانمان ایده هایی به شدت نادرست القا می کند. به این ترتیب، آنها گفته ها و عقایدی را باور می کنند که از همسالان خود می شنوند؛ چیزهایی که در دنیای واقعی وجود ندارند! اگر می خواهیم مهارتهای صحبت درباره ارتباط جنسی را در خود تقویت کنیم، بهتر است که در ابتدا موانع موجود در برابر این مسئله را بشناسیم و به رفع آن بپردازیم.

باورهای اشتباه درباره ارتباط جنسی

این باورها مانع بزرگی بر سر راه اطلاع رسانی مناسب درباره رابطه جنسی است. بر اساس برخی از این باورها: «دو همسر عاشق باید به جای صحبت درباره نیازهایشان، ذهن یکدیگر را بخوانند!» در حالی که این باور نادرست است و موجب ناکام ماندن در ایجاد ارتباط مؤثر و راحت با همسر می شود؛ در عین حال نشناختن نیازهای جسمانی همسر می تواند به ایجاد سوءتفاهم و مشکلات عمیق زناشویی منجر شود.

 

ترس هایی که درباره برقراری ارتباط جنسی وجود دارد

در حقیقت، ما می ترسیم که اگر درباره خواسته های جنسی خود راحت و بی پرده با همسرمان صحبت کنیم و نیازهایمان را با او در میان بگذاریم از سوی او طرد شده و در مقابلش خجالت زده شویم. این ترس ها موجب می شوند که نتوانیم با صداقت درباره خواسته های جنسی خویش با همسر خود صحبت کنیم و در طولانی مدت، همین نگرانی ها سبب می شوند که از ارتباط زناشویی خویش ناراضی شویم. به یاد داشته باشیم که همسرمان تا زمانی که از خواسته های ما مطلع نباشد، نمی تواند آنها را تأمین کند! 

 

نگاه منفی به رابطه جنسی

برخی از افراد به دلیل باورهای دوران کودکی با تعالیم والدین خویش بر این باورند که برقراری ارتباط جنسی امری ناپسند است و حتی در صورت ازدواج نیز هرگونه صحبت درباره این رابطه را توهین آمیز تلقی می کنند! این باورهای نادرست، زندگی زناشویی را به بن بست می کشاند و به همسر اجازه نمی دهد که درباره نیازهایش صحبت کند. در نتیجه این مسائل باعث سرخوردگی همسر و در نهایت نارضایتی وی میشوند. 

 

داشتن مشکل در ابراز تمایلات و خواسته ها

برخی از افراد به سختی درباره رابطه جنسی صحبت می کنند؛ زیرا نمیدانند که باید از چه کلماتی برای بیان خواسته های خود بهره ببرند. شناخت واژه ها و تعیین برخی کلمات مؤدبانه برای بیان نیازهای طبیعی جنسی، راهگشای این افراد است.

کمبود زمان و مکان

متأسفانه مشغول بودن با فرزندان، گرفتاری های کاری و نداشتن برنامه مشخص در زندگی سبب می شود که صحبت درباره خواسته های جنسی به تعویق بیفتد. در این گونه مواقع، رابطه جنسی، عملی از سر انجام دادن وظیفه است، نه از روی علاقه و عشق. در نهایت، این مسئله منجر به عدم رضایت یکی از طرفین یا هر دو طرف می شود. بیشتر افراد می توانند با کمی مدیریت، شرایط زندگی را بهبود بخشند و محدودیت ها را کم کنند. اگر بتوانید زمانی خاص، مانند زمان خواب فرزندان را به صحبت درباره خواسته های جنسی اختصاص دهید، بدون شک رابطه جنسی لذت بخش تر، صمیمی تر و زندگی ای عاشقانه تر را تجربه خواهید کرد.

 

قسمت دوم این مقاله را اینجا بخوانید