مهمترین ملاک ها و معیار ها برای ازدواج موفق – قسمت چهارم

چاپ مقاله

مهمترین ملاک ها و معیار ها برای ازدواج موفق – قسمت چهارم

 

 

۹. همخوانی از نظر تفکر، هوش و قضاوت

برای داشتن یک زندگی سعادتمند، لازم است که زوجها از نظر تفکر و هوش همطراز یکدیگر باشند تا با مشکلات عدیده ای روبه رو نگردند. مثلا اگر خانمی با بهره هوشی ۱۳۰ به بالا، علاقه مند به ازدواج با مردی شود که بهره هوشی او ۸۵ است، با این شرایط مسلم است که مرد باید نوکری خانم را بکند؛ زیرا همیشه چه بخواهند و چه نخواهند، افراد کودن، نوکر و سرسپرده افراد با هوش بوده اند. به همین دلیل لازم است که زن و مرد از نظر هوش و طرز تفکر، در سطحی مساوی باشند. تفکر، اجزاء بسیار دارد، بعضیها تفکر انتزاعی دارند و با کوچکترین اشاره ای مسائل را می فهمند و برخی نیز تفکر عینی، یعنی همه چیز را باید به طور ملموس و قابل مشاهده بیان کرد تا آن را بفهمند. به همین دلیل حضرت علی (ع) می فرمایند: «با انسان احمق ازدواج نکنید، زیرا مصاحبت با او بلا می باشد و فرزندانشان نیز تباه می گردند»

در این فرمایش حضرت علی (ع) دو نکته بسیار مهم و اساسی وجود دارد:

۱. مصيبت همنشینی با افراد احمق، که واقعا جان انسان را به لب می رساند.

۲. تباہ وضایع شدن فرزندان، که هم از راه وراثت و ژنها بر آنان اثر می گذارد و هم از راه تربیت و اخلاق و رفتار، که هر دو خسارت بزرگی است. کسانی که از نظر هوشی ضعیف هستند، مسائل را به راحتی نمی فهمند و باید آنها را با کلی تمهیدات به آنان فهماند. در حالی که افراد باهوش، حتی با یک اشاره کوچک، خیلی خوب می فهمند و با رمز و اشاره نیز خیلی خوب آشنا هستند.

افراد کم هوش مسائل را خیلی خوب متوجه نمی شوند، مثلا از آقایی خواسته شده بود که به همسرش توجه بیشتری داشته باشد و از او تعریف کند، زیرا یکی از گله های همسرش این بود که شوهرش اصلا به او توجهی ندارد و هر کاری می کند که توجه او را جلب کند، او متوجه نمی شود. او شوهرش را مرد خوبی می دانست، ولی از بی توجهی او گله مند بود. مرد از مشاور خواسته بود که در این زمینه به او کمک کند و مشاور نیز به او گفته بود که مثلا وقتی همسرش توالت می کند از او تعریف کند و بگوید که زیبا شده است و نوع توالت مناسب صورت او می باشد. مرد هم در یک میهمانی، موقعی که همسرش از دستشویی بیرون می آید، جلوی همه میهمانان به همسرش می گوید: عزیزم چقدر خوشگل شدی! و همین سبب خنده همه میهمانان شده و همسرش کلی از این حرکت خجالت زده می شود. مرد کم هوش متوجه نمی شود که مشاور به او گفته است بعد از هر آرایش از همسرش تمجید کند، نه بعد از انجام دستشویی: یعنی توالت یا آرایش خانم را با دستشویی یکی می بیند و نمی تواند تشخیص دهد که چه کار باید بکند. پس به این نتیجه می رسیم افرادی که دارای هوشهای متفاوتی هستند، نمی توانند با یکدیگر زندگی مناسبی داشته باشند.

مهمترین ملاک ها و معیار ها برای ازدواج موفق - قسمت چهارم
۱۰. همخوانی از نظر سلامت جسمانی و روانی

بسیار مهم است که در ازدواج به سلامت جسمانی و روانی طرف مقابل اطمینان داشت. چنان که یکی از زوجین دارای بیماریهای جسمانی و یا روانی باشد و بویژه آن را از ابتدا مخفی نگاه دارد، زمینه را برای بروز مشاجره، اختلاف و در نهایت طلاق فراهم کرده است. در ازدواج، بیماریها و امراض طرف مقابل را باید جدی گرفت؛ مانند: اعتیاد، افسردگی، وسواس، سوءظن، سرطان، هموفیلی، تالاسمی، معلولیتهای ذهنی، ایدز، سوختگی، سل، جذام و بیماریهای روانی. به طور کلی کسانی که دارای بیماری صعب العلاج هستند، نامزدهای مناسبی برای ازدواج نیستند و بهتر است افراد این گونه نیز که خودشان تمایل به ازدواج دارند، به طور موقت و با اطلاع قبلی ازدواج کنند و تصمیم بگیرند که صاحب فرزند نشوند.

۱۱. همخوانی و شباهت در عقاید مذهبی

شباهت عقاید مذهبی، به قدری در سعادت کانون زناشویی اهمیت دارد که روان شناسان معمولا ازدواج دو فرد غیر همکیش را غیر عاقلانه می دانند. زیرا اگر فقط یکی از آنها به عقاید مذهبی خود کاملا پایبند باشد، امکان اختلاف نظر در این مورد زیاد خواهد بود. علاوه بر این، آنچه که در این زمینه اهمیت دارد، این است که کودکان باید بر اساس عقاید مذهبی ویژه ای تربیت شوند. البته صرف معتقد بودن زوجین به یک مذهب نیز کفایت نمی کند. گاه دیده می شود که دو نفر هم مذهب هستند، اما میزان و درجه تقید و ایمان و اعتقاد آنها به مذهب یکسان نیست، بلکه گاهی به مذهب، از منظری مخالف همدیگر می نگرند.