معرفی کتاب مقدمه ای بر مشاوره وجودی

چاپ مقاله

معرفی کتاب مقدمه ای بر مشاوره وجودی

 

علاوه بر فلسفه وجودی، به نظر می رسد که مشاوره و رواندرمانی وجودی در ایران به معنای واقعی کلمه فهمیده نشده است. همچنان در کلاس های دانشگاهی و در بسیاری از کارگاه هایی که عنوان وجودی را یدک می کشند، اساتید به تدریس مفاهیم اصلی می پردازند و در پاسخ به این سوال که در جلسات وجودی دقیقا چه اتفاقی رخ می دهد یا یک مشاور وجودی باید چه مسیری را طی کند نهایتا به لوگوتراپی فرانکل یا نوشته های اروین یالوم اشاره می کنند. هر چند این نظریه پردازان مطالب ارزشمندی را بیان کرده اند اما هیچگاه یک نقشه راه واضح در اختیار شما برای شروع کار خود به عنوان مشاور و رواندرمانگر وجودی قرار نمی دهند.

معرفی کتاب مقدمه ای بر مشاوره وجودی
کتاب مقدمه ای بر مشاوره وجودی دقیقا همان چیزی است که جای خالی آن به شدت در جامعه علمی ما حس می شد. کتابی جمع و جور که به خوبی یک «کاغذ رسم وجودی» در اختیار مشاوران و رواندرمانگران قرار می دهد تا بتوانند آنچه را که آموخته اند و می آموزند در آن ریخته و مسیری که در جلسات طی خواهند کرد را ترسیم کنند و گام های خود را با آگاهی بردارند. همانطور که خود مارتین آدامز هم در مقدمه کتاب اشاره کرده ، نوشتن یک کتاب کوچک و جمع و جور سخت تر از نگارش کتابی قطور است و به همین دلیل به جرات می توان گفت خط به خط این کتاب سرشار از مطالبی است که باید آنها را چشید، مزه مزه کرد و به راحتی از کنارشان نگذشت.
از کنار قلم وجودی آدامز (که در سراسر کتاب می توان آن را حس کرد) بگذریم، واژه نامه و نکاتی در مورد برخی از متفکران مهم وجودی که در پایان کتاب آمده است بسیار ارزشمند و کلیدی است. نگارش این دو بخش، کتاب مذکور را به معنای واقعی تبدیل به مقدمه ای بر مشاوره وجودی کرده است و هر خواننده ای که پیش از این هیچ سررشته ای در این زمینه نداشته است با مطالعه این کتاب می تواند به دنیای روانشناسی و حتی کمی فلسفه وجودی ورود کند.
در پایان جا دارد که از مترجمان و ویراستار کتاب به علت انتخاب خوبی که برای ترجمه داشته اند و ترجمه روانی که می توان زحمات کشیده شده برای آن را درک کرد قدردانی کنیم. امیدواریم که همچنان شاهد ترجمه و حتی تالیف چنین کتاب هایی در داخل ایران باشیم.