معرفی کتاب(جهان پس از مرگ)

چاپ مقاله

جفری لانگ متخصص درمان تومورهای سرطانی با همکاری پل پری در سال 2010 کتاب خود را با نام «شواهدی دال بر ادامه حیات پس از مرگ» که حاصل سال ها پژوهش و بررسی تجربیات نزدیک به مرگ بیش از 600 نفر از کشورها و فرهنگ های مختلف بود منتشر کرد. وی در این کتاب اظهار می دارد دلایل قانع کننده­ ای از روی بررسی تجربه‌های نزدیک مرگ به دست آورده که بر بقای آگاهی و حیات پس از مرگ دلالت دارد. لانگ معتقد است به شواهدی علمی رسیده که برای او وجود حیات پس از مرگ مسجل شده است. این کتاب یکی از معتبرترین و جالب ترین کتاب هایی است که در حیطه ی تجربیات نزدیک به مرگ نوشته شده است.
لانگ در این کتاب بیان می دارد بهترین شاهد برای فهمیدن آنچه هنگام مرگ رخ می دهد، تجربیات افرادی است که به مرگ نزدیک شده یا دچار مرگ بالینی شده اند و تجربه ی نزدیک به مرگ را پشت سر گذاشته اند. او در پژوهش هایش به این نتیجه رسید که اکثریت قابل ملاحظه ای از افراد با تجربه‌ی نزدیک به مرگ، به واقعی بودن تجربه‌ی خود باور داشته و آن را دلیلی برای وجود حیات پس از مرگ می دانستند. برای تجربه کنندگان، داشتن تجربه‌ی نزدیک به مرگ اثبات فردی دو حقیقت است: حقیقت تجربیات و حقیقت حیات پس از مرگ.
نتایج پژوهش لانگ نشان می دهد به رغم عدم تشابه تجربه های نزدیک به مرگ افراد، الگوی مشترکی از عناصر موجود در این تجربیات قابل مشاهده است و معمولا این عناصر با یک ترتیب ثابت و یکسانی رخ می دهند. در مجموع از پژوهش های محققان چنین بر می آید که تجربیات نزدیک به مرگ می تواند شامل دوازده عنصر زیر یا تعدادی از آن‌ها باشد. تجربه ی خروج از بدن (جدایی هشیاری از بدن جسمانی)، تقویت حواس پنجگانه، هیجانات و احساسات شدید و عموما مثبت، عبور از یک تونل، مواجهه با نوری روشن (درخشان) و یا روحانی، مواجه با اشخاص روحانی، دوستان و اقوام فوت شده، احساس دگرگونی ماهیت زمان و مکان، مرور رویدادهای زندگی، ورود به قلمروی غیرمادی،کسب و فراگیری دانشی خاص، روبرو شدن با مرز یا مانع، بازگشت به بدن (داوطلبانه یا غیر داوطلبانه)

برگرفته از انجمن ایرانی تحقیقات تجربیات نزدیک به مرگ