معرفی پنج کتاب خواندنی روانشناسی

چاپ مقاله

معرفی پنج کتاب خواندنی روانشناسی

در ادامه ، پنج کتاب خواندنی روان شناسی که به عنوان برترین کتاب های روانشناسی توسط سایت روان شناسی امروز معرفی شده اند را معرفی خواهیم کرد.

ابتدا با سایت روانشناسی امروز آشنا میشویم که سایتی جامع در زمینه روانشناسی است. این تیم از سال ۱۹۶۷ با انتشار نشریه‌ای کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر با همکاری پزشکان و روانشناسان مختلف به اطلاع رسانی و درمان بیماران ادامه می‌دهد.

1- تعبیر خواب ، نوشته ی زیگموند فروید

پنج کتاب روانشناسی که باید بخوانید

تعبیرِ خواب یا تفسیرِ رؤیا (آلمانی: Die Traumdeutung) کتابی از زیگموند فرویدِ روانکاو در سالِ ۱۸۹۹ میلادی است. فروید در این کتاب به معرفیِ نظریهٔ خود از تعبیرِ خواب با توجه به ذهنِ ناهشیارِ فرد و عقدهٔ اُدیپ می‌پردازد. کتابِ تفسیرِ خواب در بردارندهٔ تلاشِ فروید در رمزگشاییِ خواب و به نوعی دربردارندهٔ بخش‌های بزرگی از اصلی‌ترین نظریاتِ فروید در زمینهٔ سرکوب، سانسور، نظریهٔ جنسی و رابطهٔ خودآگاه و ناخودآگاهِ وی است.

برای تعبیر خواب خود بر اساس این کتاب نمی‌توانید به سادگی از روی لیستی موضوع موردنظرتان را انتخاب و خوابتان را طبق یک فرمول تعبیر کنید، بلکه لازم است بخش‌های مختلف کتاب را مطالعه کرده و با توجه به شخصیت فرد موردنظر رویا را تعبیر کنید. نکته جالب این که این کتاب پس از انتشار تا ۸ سال فروشی نداشت، اما ناگهان مشهور شد و چاپ‌های بسیاری از آن به فروش رفت.

میتوانید این کتاب را با عنوان «روش تعبیر رویا» که محمد حجازی آنرا ترجمه و نشر جامی در سال 1392 منتشر کرده است ، مطالعه کنید.

 

[irp posts=”7537″ name=”تمدن و ناخشنودی های آن – فروید”]

2- قدرت عادت ، چارلز داهیگ (2012)

پنج کتاب روانشناسی که باید بخوانید

داهیگ در این کتاب با معرفی مفهوم حلقه عادت، فرایند ایجاد عادات و تاثیر آنها در زندگی روزمره را شرح می‌دهد.این کتاب به سه بخش تقسیم شده است. و در مورد چرایی کارهایی که در زندگی و کسب و کار انجام می دهیم بحث می کند.بخش اول بر روی این موضوع تمرکز میکند که عاد تها چگونه در زندگی افراد ظاهر میشوند. این بخش در مورد عصب شناسی شکل گیری عادت، چگونگی ساختن عادت های جدید و تغییر عادتهای قدیمی، و روشها بحث میکند، نظیر مورد آن، مرد تبلیغات است که مسواک زدن را از یک کار ناشناخته تبدیل به یک دغدغه ی عمومی کرد.

پس از نشر، موفقیت‌های زیادی کسب کرد و حدود ۶۲ هفته در لیست پرفروش ترین‌های نیویورک تایمز قرار داشت؛ از طرفی در لیست تاثیرگذارترین کتاب‌ها برای مدیران از طرف دانشگاه هاروارد قرار گرفت

3- شخصیت عصبی زمانه‌ی ما، کارن هورنای(۱۹۳۷)

پنج کتاب روانشناسی که باید بخوانید

او در بخش قابل توجهی از این کتاب، به ویژگی های رفتاری شخصیت‌های نوروتیک (عصبی)‌اشاره می‌کند و سرفصلی را هم به نیاز سیری ناپذیر به محبت اختصاص داده است.

کتاب شخصیت عصبی زمانه ما توسط محمد جعفر مصفا ترجمه شده و توسط انتشارات بهجت منتشر شده است.

 

 

4-پادزهر: شادی برای افرادی که نمی‌توانند مثبت بیاندیشند، الیور برکمن(۲۰۱۲)

برکمن به منفی‌نگری معتقد نیست، اما به عقیده‌ی او سلامت روانی چیزی بیش از “در لحظه شاد بودن” است.اولیور برکمن، نویسنده‌ی کتاب “پادزهر: شادی برای کسانی که تحمل افکار مثبت را ندارند” میگوید:

این یک خطای قابل درک است. با چندین پیشنهاد شغلی، فرصتهای خلاقانه‌ی بسیار، یا یک لیست بلند از کارهایی که باید انجام شوند روبرو هستید. چه کسی بجای انتخاب یکی، دنبال راهی برای تصاحب همه اینها نیست؟ اما اغلب اوقات، تصورِ راندمان بیشتر داشتن، چیزی جز یک راه گول زننده برای اجتناب از انجام کاری که واقعا مهم است، نیست. و نتیجه آن معمولا هدر دادن تمرکز خواهد بود.

متاسفانه این کتاب هنوز به فارسی ترجمه نشده است ؛ اگر به این مباحث علاقه دارید ، دست به کار خواندن این کتاب به زبان اصلی شوید ، زیرا PDF آن در اینترنت موجود است و با یک جستجوی ساده در گوگل میتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

5-انسان و سمبل‌هایش، کارل یونگ(۱۹۶۴)

پنج کتاب روانشناسی که باید بخوانید

انسان و سمبول‌هایش نام کتابی فلسفی از کارل گوستاو یونگ می‌باشد که به زبان‌های بسیاری ترجمه شده است. یونگ در این کتاب به نقش فرهنگ و اساطیر هر ملت در شخصیت افراد تشکیل‌دهنده آن جامعه می‌پردازد و مفهوم کهن‌الگو را مطرح می کند. در قسمت‌هایی از کتاب می‌خوانیم: «من قبلاً به آنچه مردم‌شناسان “ترس از چیزهای نو” نامیده‌اند اشاره کرده‌ام یک ترس عمیق و خرافی از چیزهای نو در مردم ابتدایی در برابر وقایع مبهم، درست مانند حیوانات وحشی واکنش نشان می‌دهند… این امر را می‌توان به آسانی در واکنش هر فرد در برابر رویاهای خود، وقتی که به اعتراف به یک پندار حیرت‌انگیز مجبور می‌شود، مشاهده کرد.».این کتاب را نشر «جامی» منتشر کرده است

[irp posts=”5342″ name=”از سری نامه های یونگ-درباره ی افسردگی”]