معرفی فیلم زندگی زیباست Life Is Beautiful

چاپ مقاله

معرفی فیلم زندگی زیباست Life Is Beautiful

معرفی

فیلم زندگی زیباست (به ایتالیایی La vita è bella) فیلمی ایتالیایی است، که می توان گفت از برترین آثار کمدی جهان محسوب میشود؛ گرچه تنها نیمه اول این فیلم حالت کمدی دارد. این فیلم، از جمله فیلم های با محتوای روانشناسی مثبت نگر است.

داستان فیلم را می­توان به دو بخش تقسیم کرد. نیمه ابتدایی فیلم ماجرای گوییدو، مردی ساده و یهودی است که عاشق معلمی ثروتمند می شود. نیمه دوم فیلم، یهودی ستیزی در بحبوحه جنگ جهانی دوم را به تصویر می کشد.

معرفی فیلم زندگی زیباست life is beautiful

مشخصات فیلم زندگی زیباست

عنوان فیلم: زندگی زیباست (Life Is beautiful)

کارگردان و نویسنده: روبرتو بنینی

محصول: ایتالیا

سال تولید: 1997

مدت زمان: 1 ساعت و 56 دقیقه

ژانر فیلم: کمدی، درام و عاشقانه

مناسب برای: خانواده

معرفی فیلم زندگی زیباست life is beautiful

[irp posts=”7921″ name=”تحلیل فیلم پاپیون (Papillon) از دیدگاه روانشناسی اگزیستانسیال”]

خلاصه داستان فیلم

گوییدو، مردی یهودی است که به تازگی با همراهی دوستش از روستا، به شهر آمده است. در این میان، با دختر خانمی معلم و اشراف زاده آشنا می شود و آن ها به هم علاقه مند می شوند. طی یک سری ماجراهای طنزآمیز، گوییدو موفق می شود با خانم دورا، ازدواج کند. آن ها یک زندگی عاشقانه را آغاز می کنند و به زودی صاحب پسری می شوند. زندگی شاد و مفرح و پر از محبت این خانواده سه نفره همچنان جریان دارد تا این که…

دورا، ناگهان با خانه خالی از همسر و فرزندش مواجه می شود. از آنجا که همسر دورا، گوییدو، یک یهودی است و اکنون در بحبوحه جنگ جهانی دوم به سر می برند، به زودی متوجه می شود که همسر و فرزندش را برای اسارت در اردوگاه کار اجباری اعزام کرده اند. دورا، با این که می تواند به این سفر سخت و طاقت فرسا نرود (چون یهودی نیست)، اما همسر و فرزندش را دنبال می کند و زندگی در اردوگاه کار اجباری، هرچند دور و هرچند نزدیک به همسر و فرزندش را، انتخاب می کند.

معرفی فیلم زندگی زیباست life is beautiful

اردوگاه کار اجباری

در اردوگاه کار اجباری، روزها و شب ها به سختی و به زجر و شکنجه سپری می شود. اما گوییدو، به عشق خانواده اش و با خلاقیت عجیبی که دارد، شرایط را برای خود، همسر، فرزند و چه بسا هم زندانی هایش، قابل تحمل می کند. او برای فرزندش شرایط را طوری توصیف می کند که فرزند او گمان می کند این ها همه یک بازی و یک مسابقه است که به زودی تمام خواهدشد. گوییدو به فرزندش می گوید که قرار است در پایان این مسابقه، به نفر اول یک تانک اهدا کنند.

و این گونه است که فرزندش شرایط را تاب می آورد. در این میان، هر از گاهی گوییدو با انجام کارهای خلاقانه اش، در سخت ترین شرایط، زندگی را برای همسری که در اردوگاه مجاور است نیز، شیرین و قابل تحمل می کند.

زندگی این خانواده در این شرایط سخت و شیرین، ادامه می یابد تا زمانی که جنگ جهانی به پایان می رسد. در آنجا فرزند گوییدو به وعده ای که پدرش به او داده، می رسد…

معرفی فیلم زندگی زیباست life is beautiful

[irp posts=”8371″ name=”مروری بر فیلم زیستن (ایکیرو)”]

تحلیلی مختصر بر فیلم زندگی زیباست

می توان گفت محتوای فیلم زندگی زیباست، برگرفته از روانشناسی مثبت نگر است. گوییدو، در سخت ترین شرایط، با مثبت انگاشتن اتفاقات و اضافه کردن چاشنی عشق و امید به وقایع، می تواند به آرمان هایش دست یابد و لحظات نابی را برای خود و خانواده اش به ارمغان آورد. او با آموختن جمله ای معروف از شوپنهاور در باب اختیار و اراده، و به کار بستن آن، زندگی اش را خودش رقم می زند. در سخت ترین و ناامیدکننده ترین لحظات، با خلاقیت خود و عشقی که به خانواده اش دارد، مایه خنده و آسایش فرزندش را فراهم می کند و نمی گذارد امید از دل همسرش رخت بربندد. مرگ گوییدو در پایان فیلم، بیانگر محتوای مثبت اندیش فیلم، مبتنی بر واقعیت است.

معرفی فیلم زندگی زیباست life is beautiful

درباره کارگردان

روبرتو بنینی، نویسنده، کارگردان و بازیگر نقش اول مرد در این فیلم است. او کارگردانی بنام در ایتالیا و نیز در جهان است. او در این اثرش از چارلی چاپلین الهام می گیرد که اوج تلخی را با زبان خنده به بیننده نشان می دهد. قصد او از ساخت فیلم زندگی زیباست، خلق یک اثر کمدی نبوده، بلکه می خواسته فاجعه تلخ «هولوکاست» را با زبانی نرم و طنزآمیز به مخاطب ارائه دهد. همچنین طبق گفته خودش تلاش کرده تا عشق و زیبایی زندگی را در سخت ترین شرایط، نشان دهد.

و به راستی که در کار خود موفق بوده است.

معرفی فیلم زندگی زیباست life is beautiful

جوایز فیلم

زندگی زیباست جوایزی را از آن خود کرد، از آن جمله:

جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان.

جایزه اسکار بهترین موسیقی متن.

جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد (روبرتو بنینی) در سال 1998.

[irp posts=”8025″ name=”ایمان مذهبی؛ یاری گری خلل ناپذیری در لحظات سخت زندگی”]