مشکلات مربوط به مطالب درسی فرزندان در مدرسه – قسمت اول

چاپ مقاله

مشکلات مربوط به مطالب درسی فرزندان در مدرسه

 

از جمله نگرانی هایی که والدین در مورد فرزندانشان گزارش می کنند موضوع درس نخواندن یا کم اهمیت بودن مسائل درسی برای فرزندانشان است و همیشه این سوال را می پرسند چه کنیم تا میزان مطالعه (به لحاظ کمی) بچه ها بیشتر شود؟ و چه کنیم تا بچه ها مسائل را بهتر و عمیقتر (به لحاظ کیفی) درک کنند؟

مشکلات مربوط به مطالب درسی فرزندان در مدرسه - قسمت اول

عوامل موثر در بهبود اثربخشی مطالعه

قطعا در پاسخ به این سوالات عوامل متعددی میتوانند دخیل و دست اندر کار باشند که در اینجا به ذکر مهمترین عوامل که رعایت آنها توسط والدین میتوانند اثربخشی مطالعه را بیشتر نماید بسنده می شود.

1- تکالیف درسی بهتر است در محیط مطالعه مناسب انجام شود، این محیط لازم است

الف) آرام و بی سر و صدا باشد. تلویزیون، رادیو و کامپیوتر روشن می تواند تمرکز حواس را کمتر نموده و میزان فراموشی مطالب را بالا ببرد.
ب) با محیدا خواب کودک متفاوت باشد. زیرا براساس قانون شرطی شدن و ا تداعی، وقتی کودک به تختخواب، چراغ خواب و… نگاه می کند یاد خواب می افتد و ممکن است میزان توجه او کاهش یابد.
ج) نور کافی داشته باشد: نور کافی علاوه بر اینکه باعث ایجاد جذابیت در درس خواندن می شود از خستگی چشم نیز تا حدی جلوگیری می کند.
د) وسایل و ابزار مورد نیاز او را در محل مطالعه تجهیز کنید. این کار علاوه بر اینکه باعث ایجاد علاقه و انگیزه بیشتر جهت مطالعه می شود از به راه افتادن کودک و در جستجوی لوازم مورد نیاز تلاش کردن و اتلاف وقت جلوگیری می کند.

2- به وضعیت بدنی کودک موقع مطالعه توجه کنید. نکات قابل توجه به این موضوع عبارتند از:

الف) مطالعه حتی الامکان بر روی صندلی و با استفاده از میز تحریر باشد

ب) کمر باید کاملا تکیه داده شود.

ج) در صورت مطالعه روی زمین پاها تا اندازهای کشیده شود که کودک احساس راحتی کند.

د) گردن را بیش از حد خم نکند.

ه) دستها در وضعیتی که باعث می شود به خواب برود و خسته شود قرار نگیرد.

و) اندام ها روی همدیگر قرار نگیرند. مثلا دست را زیر سر حائل کردن و دراز کشیدن

3-برنامه ریزی دقیقی برای انجام تکالیف

از آنجایی که تکالیف درسی باید به موقع انجام شود سعی کنید برای آنها برنامه ریزی دقیقی انجام دهید. در این رابطه لازم است:

الف) وقتی کودک از مدرسه برمی گردد کمی استراحت کند. از آنجا که او در مدرسه خسته شده پس از بازگشت بهتر است کمی خستگی خود را با استراحت از تن بیرون کند.

ب) یکی از عوامل عدم اجرای برنامه های درسی بی توجهی به نیازهای کودکان است. در این راستا بهتر است از خود آنها جهت برنامه ریزی درسی کمک بگیرید. مثلا بپرسید در چه ساعاتی می خواهد بخوابد، تلویزیون تماشا کند، بازی کند و به این ترتیب با پیدا کردن وقت های خالی برای او برنامه ریزی کنید.

ج) اگر کودک به برنامه عمل کرد باید تشویق شود.

د) اگر به برنامه عمل نکرد باید مواخذه شود. مثلا قهر کردن موقت، محروم کردن از تماشای تلویزیون، محروم کردن از میهمانی و غیره..

ه) او را با سایر افراد مقایسه نکنید.

4- رعایت فاصله بین مطالعه

یکی از علت های مهم خستگی مغز طولانی بودن مدت مطالعه است. به گونه ای برنامه ریزی کنید که فواصل منظم بین مطالعه رعایت شود. مثال: پس از خواندن نیم ساعت فارسی بهتر است ۱۵ دقیقه استراحت و سپس به درس علوم تجربی پرداخته شود.