مشکلات مربوط به مطالب درسی فرزندان در مدرسه – قسمت دوم

چاپ مقاله

مشکلات مربوط به مطالب درسی فرزندان در مدرسه – قسمت دوم

 

مشکلات مربوط به مطالب درسی فرزندان در مدرسه - قسمت دوم

5- تعامل با او را حفظ کنید

در اینجا ما با دو نوع والدين افراطی مواجهیم:
دسته اول کسانی هستند که معتقدند او باید خودش کارهایش را انجام دهد و به هیچ وجه به کمک ما نیاز ندارد زیرا باید مستقل باشد. این والدین گاه حالت طرد کننده به خود می گیرند.
دسته دوم کسانی هستند که بر این باورند کودکشان هنوز خیلی کوچک است باید تکالیفش را برای او انجام داد برایش تصمیم گرفت به جایش حرف زد و خلاصه او را وابسته پرورش داد.

 

اما ایده آل ترین حالت این است که ضمن توجه به فردیت و احترام به حس استقلال طلبی اش، در مواردی که نیاز به کمک داشت همراه او بود. این همراهی باید در نقش یک حمایت گر و تسهیل کننده باشد نه تصمیم گیرنده .به عنوان نمونه در مورد مطالب درسی بهتر است والدین در مورد درس های خوانده شده سوال کنند حتی بحث کنند تا کودک بفهمد پدر و مادر او را رها نکرده و در عین حال به جای او تصمیم نمی گیرند.

6- ارتباط با مدرسه

گاه علت مشکلات درسی بچه ها مسائل مربوط به مدرسه است. مثلا ممکن است معلم تغییر کرده باشد، کلاس درس عوض شده باشد یا حتی محل نشستن کودک تغییر کرده، و لذا دانش آموز دچار مشکل شده باشد. بنابراین بهتر است والدین ارتباط دائمی با مدرسه داشته و از کم و کیف مسائل مدرسه ای اطلاع دقیق داشته باشند.

7- ایفای نقش معلمی

همانطور که معلم پس از فهم مطالب آنرا برای شاگردانش توضیح می دهد، دانش آموز نیز بهتر است بعد از درک مطالب درسی آنها را برای خانواده خود توضیح دهد. این موضوع به فهم بهتر و ملکه شدن دروس در ذهن کمک می کند.

8- اتخاذ مواضع متحد بین والدین

بعضا بین پدر و مادر اختلافات فاحشی در مورد مسائل درسی و مدرسه ای فرزندانشان مشاهده می شود. این موضوع باعث تشتت فکری و عدم اطمینان و اعتماد کودک نسبت به مسائل می شود. بهتر است والدین در مورد مسائلی مانند انتخاب مدرسه، ساعات درس خواندن، اوقات فراغت، انتخاب رشته و… مواضع مشترکی داشته باشند تا انسجام ذهنی بهتری ایجاد شود.

9- در جلسه های مربوط به والدین و مدرسه مشارکت کنید.

جلساتی مانند انجمن اولیاء و مربیان به ویژه اگر هدفمند و منظم برقرار شود می تواند به کاهش یا رفع مشکلات درسی کمک کند. والدین خوب است تعدادی سوال در مورد مسائل تحصیلی یا رفتاری فرزند خود همراه داشته تا بتوانند با معلم و مشاور مدرسه همفکری و تبادل نظر کنند.