مشاوره سوگ چیست؟ کوتاه درباره ی مشاوره سوگ

چاپ مقاله

مشاوره سوگ چیست؟ کوتاه درباره ی مشاوره سوگ

 

سوگ چیست؟

سوگ به معنی غم و اندوه شدید در مقابل فقدان ناشی از مرگ یک عزیز، گم کردن یا دزدیده شدن اشیای گران قیمت، از دست دادن عضوی از بدن، اخراج از شغلی، طلاق و یا جدایی است. مراسم تشییع، خاکسپاری، و ختم را آیین سوگواری و فقدان حاصل از مرگ را داغداری میگویند. سوگواری پس از مرگ عزیزان فرایندی طبیعی است. در عین حال، برخی از بازماندگان مهارتهای لازم برای مواجهه با سوگ را ندارند و دچار سوگ ناهنجار میشوند. علل سوگ ناهنجار از دید نظریههای مختلف مشاوره و روان درمانی مورد بررسی قرار گرفت.

 

مراحل سوگ

مراحل سوگ عبارتند از: ضربه، انکار، نشانههای جسمانی – عاطفی – روانی، افسردگی، احساس گناه، خشم، آرمان سازی ویژگیهای متوفی، واقع گرایی، پذیرش، سازگاری مجدد و رشد شخصی، برخی از مهمترین درمان های سوگ عبارتند از: زیستی از جمله الکتروشوک و دارو درمانی، روان تحلیل گری، شناخت درمانی، رفتار درمانی، و هنر درمانی. فنون گوش دادن، پذیرش، اجتناب از عبارات کلیشهای، صندلی خالی، تصویرسازی ذهنی، الگوبرداری، و ایفای .نقش نیز در درمان سوگ، کاربرد فراوانی دارند.

 

مفهوم مرگ و مهمترین درمان های سوگ

مشاوره سوگ چیست؟ کوتاه درباره ی مشاوره سوگمفهوم مرگ تا سه سالگی برای کودکان قابل درک نیست. در سه تا پنج سالگی کودکان شناخت درستی .3 مرگ ندارند و نسبت به «بازگشت ناپذیری» و «جهان شمولی» آن آگاه نیستند. بین پنج تا هشت سالگی کودکان تصور می کنند خودشان و اطرافیانشان نمیمیرند. پس از هشت یا نه سالگی کودکان در مییابند که مرگ برای همه است. نوجوانان برداشت کاملی همانند بزرگترها از مرگ دارند. مهمترین درمان های سوگ کودکان عبارتند از: هنردرمانی، گروه درمانی، ایفای نقش، تصویرسازی ذهنی، توقف فکر، و آرام سازی. مهمترین پیشنهادها برای کمک به کودکان داغدیده عبارتند از: صحبت با کودک درباره مرگ، ایجاد فرصت برای ابراز احساسات، فراهم کردن امکان مشارکت در مراسم، و صحبت با معلمان برای درک شرایط جدید کودک.