قدردانی و حق شناسی از موقعیت ها

چاپ مقاله

قدردانی موقعیت ها و نعمت ها

 

انسان حق شناس، به ظاهرفرقی با دیگران ندارد، اما در او چیزی است که دنیا را اول برای خودش و بعد برای دیگران گلستان می کند، یعنی دیده نعمت پین، اول باید نعمت را ببینی تا بتوانی قدرش را بدانی. سال ها پیش از دوستی که رفتار، گفتار، منش و خلق و خویش همچون انگبین شیرین بود. جمله ای شنیدم که تا امروز در ذهنم به روشنی باقی مانده است. او می گفت: هیچ وقت در برابر محبت هایی که دیگران به من می کنند ، زبانم نمی گردد که بگویم «امیدوارم بتوانم جبران کنم چون عقیده دارم محبت را نمی توان جبران کرد، بلکه تنها کاری که از دست من بر می آید، این است که آرزو کنم توفيق حق شناسی داشته باشم و قدردان محبت های دیگران باشم .

خوب که بنگریم، همه نعمت ها همین گونه اند؛ یعنی نمی توان حقشان را آن چنان که شایسته است و ادا کرد، اما می شود در حد توان و بضاعت خود بابتشان قدردان و حق شناس بود و اولین کسی که از فواید این حق شناسی بهره مند می شود، خود فرد حق شناس است. پژوهش های فراوانی در اثبات تاثیرات مثبت حق شناسی انجام گرفته است که خلاصه آن را در ادامه با هم مرور می کنیم.

1-حق شناسی موجب گسترده تر شدن شبکه ارتباطات اجتماعی مان می شود.

در دنیای امروز که تقریبا بیشتر پیشرفت های شغلی، تحصیلی اجتماعی و … ناشی از گستردگی شبکه ارتباطات اجتماعی یا Networking است، هر عاملی که بر گستردگی این شبکه بیفزاید، گامی به سوی موفقیت پیشتر خواهد بود، افراد از اینکه عملکرد و زمانشان دیده و قدرشان دانسته شود، خوشحال می شوند. به این ترتیب، حق شناسی، موجب فعال شدن چرخه پاداش در ذهن دیگران می شود و طبیعتا مایلند باز هم به چنین فردی خدمت کنند تا دوباره از او تشکر و قدردانی دریافت کنند.

2-حق شناسی  موجب بالارفتن سلامت جسمانی فرد می شود.

زیرا چنین فردی به سبب نگرش حق شناسانه اش، قدر نعمت جسم و سلامتی خود را هم خوب می داند و از حفظ سلامت جسمانی اش بی تفاوت نمی گذرد، برنامه منظم ورزشی دارد. معاینات سالانه پزشکی را منظم انجام می دهد، به تغذیه خود اهمیت می دهد و … تحقیقات نشان داده است که افراد حق شناس عمر طولانی تری هم خواهد داشت.

قدردانی و حق شناسی از موقعیت ها

٣. حق شناسی موجب افزایش سلامت روانی می شود.

قدرشناس و شاکر بودن ، شماری از عواطف و احساسات سمی همچون غبطه، کینه خشم و حسرت را کاهش می دهد. ذهن فرد حق شناس و نعمت بین. به جای تمرکز بریدی ها، نکات منفی و به طورکلی نیمه خالی لیوان، بر نیکوبی ها و نکات مثبت و نیمه پر لیوان متمرکز است. پس طبیعتا فعالیت ذهنی و روانی مثبت تر و سالم تری خواهد داشت.

۴. افراد قدرشناس ، نگاهی منصفانه تر دارند.

آنها  به سبب اینکه به ذهن خود عادت داده اند نیکویی ها، محبت ها و نکات مثبت دیگران را ببیند و از آن قدردانی کند، بهتر می توانند خود را به جای دیگران بگذارند و آن ها را درک کنند. از این رو کمتر احتمال دارد که در برخورد با دیگران. قصد مقابله به مثل و انتقام جویی پیدا کنند. حتی در مواردی که رفتار دیگران، به معنای واقعی کلمه، مصداقی از کم لطفی و نامهربانی باشد.

۵، افراد حق شناس بهتر می خوابند.

بسیاری از بی خوابی های ما، ناشی از به یاد آوردن رفتار یا گفتار یک آشنا، یک همکار یا حتی یک رهگذر ناشناس است که موجب برآشفتگی مان شده و فکرمان را به خود معطوف کرده است. کسانی که در پایان روز و پیش از خواب، با مرور رویدادهای هر روز، در جست و جوی نکته ای برای شکرگزاری و قدرشناسی اند، بهتر می خوابند.

۶. حق شناسی موجب افزایش عزت نفس می شود.

فرد حق شناس، نگاه واقع بینانه تری دارد و توانمندی های خود و دیگران را با دیده واقع بین و درعین حال نیک بین بررسی می کند و درنتیجه دست به مقایسه منفی خود با دیگران که موجب کاهش کارایی او می شود، نمی زند و به جای آنکه نسبت به موقعیت و امکانات دیگران احساس حسادت و کینه کند. با نگرشی شایسته سالارانه، حتی از توانمندی ها و دستاوردهای دیگران قدردانی می کند، بی آنکه از انگیزه خودش برای پیشرفت و فعالیت کاسته شود،

۷، حق شناسی موجب تقویت توانایی های ذهنی می شود.

تحقیقات نشان داده است قدردان بودن و دیده نعمت بین داشتن نه تنها تنش را میکاهد، بلکه می تواند همچنین نقش عمده ای در چیره شدن بر سنگینی فشار ناشی از ضربه های روانی داشته باشد، فرد حق شناس، حتی طی سخت ترین دوره های زندگی هم، باز به یاد ذره ذره نعمت هایی که در اختیار دارد می افتد و در این حالت، عوامل تنش زا .

همچنین ضربه های زندگی، در قیاس با آن همه نعمت ، رنگ می بازند و درنتیجه ترمیم پذیری روانی او نیز توانایی تصمیم گیری اش در شرایط پرتنش، افزایش می یابد. با توجه به فواید حق شناسی، طی دو هفته آینده از میان هرآنچه در ماه باما و پیرامون ماست، روزانه سه نعمت را برگزینیم و به هر روشی که به نظرمان می رسد، بایتشان قدردانی کنیم؛ تشکر کلامی، انجام دادن کاری در جهت نشان دادن مراتب قدرشناسی، هدیه دادن، اختصاص دادن وقت با توجهمان و در این میان، شکرگزاری از نعمت های خالقمان را هم به خاطر داشته باشیم.