فحش دادن کودک و راه کار جلوگیری از آن

چاپ مقاله

فحش دادن کودک و راه کار جلوگیری از آن

فحش دادن (کلمات رکیک)

کودکان عموما هنگامی که بین ۷ تا ۱۱ ساله هستند. از گروه همسالان خود ناسزا متن را یاد می گیرند، گرچه ممکن است در کودکان پیش دبستانی نیز فحش دادن دیده شود ولی این مورد در صورتی است که خواهر یا برادری بزرگتر یا حتی خود والدین در حرفهای خود از فحش و ناسزا استفاده کنند
کودکان اغلب موقع ابراز احساسات خود نظیر خشم، سوگند، نفرین، عصبانیت و… از فحش و كلمات ناپسند استفاده میکنند.

راهکارها جلوگیری از فحاشی کودکان

سیگل، ۱۹۹۱ معتقد است، اگر کسی به شما گفت که فرزندتان به دیگران فحش میدهد و از کلمات رکیک استفاده می کند، شتابزده نتیجه گیری و قضاوت نکنید بلکه به فرزندتان فرصت دهید تا علت استفاده از این کلمات را برای شما توضیح دهد. شاید کسی او را اذیت و تحریک کرده به طوری که ناگزیر ، با فحش دادن از خود دفاع کرده است.
اکنون به نکته های کلیدی دیگری اشاره می شود که می توانند در برخورد با بدزبانی کودکان مفید واقع شوند
1- کودکان در اثر شنیدن مکرر كلمات رکیک، بدون این که معنی آنها را درک کنند از آن کلمات استفاده می کنند.
2- وقتی کودکی برای اولین بار کلمه ای رکیک را به زبان می آورد، میتوانید کمی به او فرصت دهید تا شاید دیگر از آن کلمه استفاده نکند ولی اغلب چنین نخواهد شد، از این رو بهتر است به محض شنیدن یک کلمه رکیک، قوانینی برای ترک آن وضع کنید.
3- مواظب سخن گفتن خود باشید زیرا کودکان از والدین خود تقلید می کنند.
4- اگر فرزند شما بدزبانی را از شما یا یکی از اعضای خانواده نیاموخته است با مهد کودک یا مدرسه او تماس بگیرید تا منشا آنرا بیابید و بتوانید آنرا از میان ببرید.

5- متاسفانه برخی از فیلمها بدآموزی دارند، لذا تلاش کنید فرزند خود را از تماشای این برنامه ها دور نگه دارید.

6- هرگاه فرزند شما به کسی فحش داد، از خودتان بپرسید که چه چیزی موجب خشم او شده است؟ زیرا کودکان گاهی برای ابراز خشم خود از این وسیله استفاده میکنند. گاه ممکن است به طور ناخواسته موجب برانگیختن خشم فرزند خود شوید و او برای فرونشاندن خشم خود به کودکان دیگر فحش بدهد. .

7- عبارات، اصطلاحات و کلماتی را که کودک مجاز به گفتن آنهاست برای او مشخص کنید. به عبارت دیگر سعی کنید قوانین مخصوص را وضع کنید و برای رعایت مقررات انگیزه ای ایجاد کنید. 

8- سعی کنید راههایی بیابید تا اعتماد به نفس فرزندتان را تقویت کنید. در این صورت فرزند شما با روشهایی پسندیده از خود دفاع خواهد کرد. به او محبت کنید و توانایی هایش را بستایید. سعی کنید به فرزندتان بیاموزید که احترام افراد با دشنام دادن خدشه دار میشود و هیچگاه نباید از کلمات توهین آمیز استفاده کرد.