رضایتمندی رابطه والدین در خانواده کودکان مبتلا به اختلال طیفی اوتیسم ( ASD )

چاپ مقاله

رضایتمندی رابطه والدین در خانواده کودکان مبتلا به اختلال طیفی اوتیسم ( ASD ): یک تحلیل چند سطحی

 

اوتیسم چیست؟

اوتیسم یا درخودماندگی (به انگلیسی: Autism) نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن ناشناخته‌است. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است.

 

رضایتمندی رابطه والدین در خانواده کودکان مبتلا به اختلال طیفی اوتیسم ( ASD )

چکیده

مراقبت از یک کودک با اختلالات طیفی اوتیسم ( ASD ) با گستره‌ای از نتایج منفی برای والدین ارتباط داشته‌است ، اما در مورد تاثیر احتمالی بررابطه زوجی والدین  کم‌تر شناخته شده‌است.

در این پژوهش رضایت رابطه والدین کودکان مبتلا به ASD با استفاده از مدلسازی چند سطحی مورد بررسی قرار گرفت.مادران و پدران ( ۱۴۶ زوج ) در رابطه با رضایت رابطه، سلامتی خود، و مشکلات رفتاری کودک مبتلا به ASD و خواهر و برادر ، گزارش دادند.

 

نتایج

نتایج نشان داد که مادران و پدران سطح مشابهی از رضایت رابطه را گزارش کرده‌اند و ارتباط معنی‌داری با افسردگی والدین و مشکلات رفتاری کودک مبتلا به ASD دارند.

رضایت رابطه به مشکلات رفتاری یک خواهر و برادر، تعداد فرزندان در خانواده، و موقعیت اجتماعی – اقتصادی خانواده ( SEP ) مربوط نبود.

 

پیشنهادات

تحقیقات طولی بیشتر که طیف وسیعی از متغیرها را ثبت می‌کند ، برای ایجاد درک نظری از رضایت رابطه در خانواده کودکان مبتلا به ASD لازم است. شواهد فعلی حاکی از آن است که مسیرهای مداخله اولیه ، مشکلات رفتاری کودک، سلامت ذهنی والدین و یا رابطه زوج بالقوه را برای بهره‌مند شدن از زیرسیستم های متصل به هم در سیستم گسترده‌تر خانواده دارند.

 

 

لینک مقاله اصلی