رشد کودک در دوره دبستان و موضوعات مربوط به مدرسه

چاپ مقاله

رشد کودک در دوره دبستان و موضوعات مربوط به مدرسه

 

رشد در دوران دبستان از ۱۱-۷ سالگی با شروع دوره دبستان فصل جدیدی از مسائل در زندگی کودک رقم می خورد. او اکنون در مرحله ای قرار گرفته که به مدرسه می رود و توان خواندن و نوشتن را پیدا می کند. البته اهمیت این مرحله بیشتر از آنروست که چنانچه به خوبی طی شود و ادامه پیدا کند می تواند باعث گذراندن بهتر و موفق تر دوران بلوغ و نوجوانی شود و از آنجا که گذر موفق از بلوغ می تواند در رشد جوانی و میانسالی نیز موثر باشد اهمیت این دوره چند برابر می شود.

رشد کودک در دوره دبستان و موضوعات مربوط به مدرسه

موضوعات مربوط به مدرسه

براساس قوانین موجود در بیشتر کشورهای دنیا، وقتی کودک به سن ۷ سالگی میرسد چون توان فراگیری خواندن و نوشتن در او ایجاد می شود لازم است دوران ابتدایی را آغاز کند اما او تا قبل از رفتن به مدرسه تقریبا بیشتر لحظات خود را (به ویژه اگر مهد کودک و دوره پیش دبستانی را طی نکرده باشد) در منزل و در حضور پدر، مادر، خواهران و برادران سپری کرده است.

او اکنون باید از آغوش گرم و پر مهر و محبت خانواده جدا و تجربه جدید و تغییری نو را بپذیرد. از آنجا که تغییر همیشه توام با استرس است امکان دارد کودک را دچار اضطراب، ترس و دستپاچگی کند و لذا کار کرد واقعی او را در مدرسه کاهش دهد. از این رو والدین بهتر است به منظور آماده نمودن فرزند خود جهت روبرو شدن با مدرسه نکات ذیل را از ماه ها قبل مد نظر قرار دهند.

۱- با فرزندتان در رابطه با مدرسه رفتن صحبت کنید

تلاش کنید از چند ماه قبل در مورد مدرسه و مسائل مربوط به آن با او حرف بزنید از او سوال کنید تا بفهمید چه چیزهایی در مورد آن میداند تا اگر احیانا برداشت غلطی پیدا کرده اصلاح شود. تلاش کنید سوالات او را به صورت صحیح و منطقی پاسخگو باشید. البته اگر کودک قبلا مهد کودک رفته باشد پرداختن به این موضوع راحت تر است.

تذكر:

الف) بهتر است پرداختن به این موضوعات خیلی زودتر از موعد نباشد زیرا باعث اضطراب بیشتر میشود.
ب) جهت آشنایی بیشتر کودک برای او داستان ها و کتابهایی را بخوانید که موضوع آنها درس و مدرسه رفتن است.

۲- مهارت های خودیاری رفتن به مدرسه را به او آموزش دهید

حلت و آرام فرد (۱۳۸۲) معتقدند اطلاعاتی مانند دانستن نام و نام خانوادگی، شماره تلفن، آدرس منزل و امن ترین راه مدرسه به منزل نیاز ضروری کودک است لذا در این راستا به او توصیه کنید.

الف) برای گذشتن از عرض خیابان از محل خط کشی شده عبور کند. (آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی)

ب) برای سوار شدن به اتوبوس به ایستگاه برود و بليط همراه داشته باشد. .

ج) از بازی و کنجکاوی در راه مدرسه بپرهیزد. د) در راه مدرسه با افراد ناشناس صحبت نکند.
پیشاپیش فرزندتان را با محیط و فضای مدرسه آشنا کنید. اگر کودک چند روز مانده به شروع و بازگشایی مدارس با محل و فضای فیزیکی مدرسه آشنایی پیدا کرده باشد در مواجهه اولیه (به ویژه وقتی همه دانش آموزان با والدین خود آمده اند و مدرسه شلوغ شده است، دلهره کمتری احساس می کند.

٣- ماندن در مدرسه

اگر احساس می کنید او در روزهای اول هنوز به شما نیاز دارد شاید لازم باشد روز اول را در کلاس بمانید و حتی چند روز بعد را تا در کلاس یا در مدرسه او را مشایعت کنید. این کار باعث میشود حساسیت او به طور تدریجی و مننلم نسبت به مدرسه کمتر شود.
– خرید لوازم مدرسه را جذاب کنید: از عواملی که باعث ایجاد شور و ذوق مدرسه رفتن میشود خرید لوازم و وسایل مدرسه از جمله کیف، کفش، لوازم التحریر و… است.

در ارتباط با این موضوع به دو نکته توجه کنید:
الف) از خرید وسایل جذاب که انگیزه بیشتری ایجاد می کند استقبال کنید. (مثلا پاکن عروسکی)
ب) در خرید لوازم از نظرات فرزندتان کمک بگیرید و به او حق انتخاب دهید.

البته علیرغم توجه کامل شما به موضوعات فوق ممکن است در کودک کلاس اولی اندکی ترس و دلهره ایجاد شود که این موضوع کاملا طبیعی است ولی چنانچه بعد از گذشت مدت زمان طولانی کماکان علائم دلهره و تشویش و یا مدرسه نرفتن یا بهانه برای مدرسه نرفتن داشته باشد، احتمالا کودک شما دچار مدرسه هراسی (ترس از مدرسه) شده باشد که در این خصوص بهتر است با یک روانشناس صحبت کنید.