رسیدن به اهداف از طریق انتخاب نکردن – قسمت دوم

چاپ مقاله

 رسیدن به اهداف از طریق انتخاب نکردن – قسمت دوم

 

بسیاری مواقع با انتخاب نکردن گزینه های پیش روی می توان بهتر جواب گرفت. البته معمولا گروه های اجتماعی از اینکه گزینه های آنها را انتخاب نکنیم ناراحت می شوند و واکنش نشان می دهند. اما هریک از ما انسانها نهایتا مسئول انتخاب های خود هستیم و همیشه این حق را داریم که یکی از گزینه های خود را انتخاب نکردن قرار دهیم.

رسیدن به اهداف از طریق انتخاب نکردن - قسمت دوم

گزینه های منفی و انتخاب نکردن

جالب اینجاست که بسیاری اوقات انتخاب نکردن، به خصوص زمانی که گزینه های پیش روی همگی منفی و فاقد ارزش هستند، خودش یک ارزش والا محسوب می شود و باعث بالارفتن ارج و قرب انسان می شود؛ مثلا در جمع یک سری آدم بدرفتار قرارگرفتن و به رنگ آنها درنیامدن و راه حل های آنها را انتخاب نکردن، نشان دهنده اراده و توانایی های درونی بالای شخص است و باعث می شود فرد از سوی بقیه افرادی که خود را ملزم به انتخاب یکی از گزینه های پیش رو شوند مورد تحسین قرار گیرد.

اما «انتخاب نکردن بسیاری اوقات جزو گزینه های نادیدنی و اعلام نشده است و هر زمانی که دیدید گزینه های پیش رو همگی آسیب رسان هستند، بدانید که همیشه می توانید با برگزیدن گزینه طلایی «انتخاب نکردن » ، راحت تر و بی دردسرتر از معرکه بیرون بیایید و زودترو بی دغدغه تر به هدف و مقصود خود برسید.»

جلوه های قدرت انتخاب نکردن

یکی از جذاب ترین جلوه های قدرت «انتخاب نکردن» عدم بروز واکنش مطابق انتظار کسانی است که فکر می کنند با محرک های خود می توانند واکنش های مورد انتظار خود را از ما بگیرند. مثلا فرض کنید در جاده ای خارج شهر مشغول رانندگی هستید و ناگهان یک خودرو به شکل خطرناکی از شما سبقت می گیرد و راننده خودرو با حرکات دست و دهان و صورت سعی میکند شما را مسخره می کند.

راننده خودروی جلویی طبق تجربه ای که با رانندگان قبلی داشته است، می داند که واکنش طبیعی و در واقع قابل حدس اکثر راننده ها این است که پا را روی پدال گاز فشار میدهند و سعی میکنند با سرعت و سبقت گرفتن، جواب این بی ادبی را بدهند. این انتخابی است که اکثر راننده ها انجام می دهند و معمولا هم فرجام و نتیجه خوبی ندارد. اما یک انتخاب دیگر هم این است که واکنش موردنظر را از خود نشان ندهید؛ یعنی در اولین استراحتگاه توقف کنید و با سرعت خود را کم کنید و بی اعتنا به سبقت بازی های او به راه خود ادامه دهید.

انتخاب واکنش و رفتار براساس آنچه به نفعتان است و انتخاب نکردن رفتارها و واکنش های کلیشه ای و قالبی مورد انتظار بقیه که به شما آسیب می رساند، واکنش های مورد انتظار خود را از ما بگیرند. مثلا فرض کنید در جاده ای خارج شهر مشغول رانندگی هستید و ناگهان یک خودرو به شکل خطرناکی از شما سبقت می گیرد و راننده خودرو با حرکات دست و دهان و صورت سعی میکند شما را مسخره می کند. راننده خودروی جلویی طبق تجربه ای که با رانندگان قبلی داشته است، می داند که واکنش طبیعی و در واقع قابل حدس اکثر راننده ها این است که پا را روی پدال گاز فشار می دهند و سعی میکنند با سرعت و سبقت گرفتن، جواب این بی ادبی را بدهند.

این انتخابی است که اکثر راننده ها انجام می دهند و معمولا هم فرجام و نتیجه خوبی ندارد. اما یک انتخاب دیگر هم این است که واکنش موردنظر را از خود نشان ندهید؛ یعنی در اولین استراحتگاه توقف کنید و با سرعت خود را کم کنید و بی اعتنا به سبقت بازی های او به راه خود ادامه دهید. انتخاب واکنش و رفتار براساس آنچه به نفعتان است و انتخاب نکردن رفتارها و واکنش های کلیشه ای و قالبی مورد انتظار بقیه که به شما آسیب می رساند، یکی از جذاب ترین و در عین حال اثرگذارترین واکنش هایی است که یک فرد میتواند انتخاب کند.

سخن آخر

آدم هایی که به راحتی و به وقت نیاز، جواب منفی می دهند و هیچ کدام از گزینه های پیش رو و قالبی و برنامه ریزی شده را انتخاب نمیکنند و به جای ارائه واکنش های شرطی و از قبل معلوم، واکنش های درست را متناسب با موقعیت های مکانی و زمانی انتخاب می کنند، همان کسانی هستند که هیچ وقت به خاطر انتخاب های غلط، خود را سرزنش نمی کنند. آنها همیشه به خود می گویند در بدترین شرایط یک انتخاب وجود دارد که اکثر اوقات حقهای انتخاب بعدی را برایشان محفوظ نگه میدارد و آن «انتخاب نکردن» است. به همین دلیل هر وقت در شرایطی قرار میگیرند که نمی توانند بین گزینه اول و دوم یکی را انتخاب کنند، گزینه سوم یعنی انتخاب نکردن را برمی گزینند. راه سوم این شماره هم به همین گزینه سوم می پردازد و می گوید: «همیشه به یاد داشته باشید که انتخاب نکردن حق طبیعی و مسلم شماست و هیچ کس نمی تواند آن را از شما بگیرد!»