رسیدن به اهداف از طریق انتخاب نکردن – قسمت اول

چاپ مقاله

رسیدن به اهداف از طریق انتخاب نکردن – قسمت اول

 

آیا وقتی برای خرید بازار می روید، هرجنسی را که در ویترین مغازه می بینید یا هرچیزی را که فروشنده مقابلتان گذاشت، می خرید؟! آیا وقتی گرسنه هستید، به سراغ کابینت آشپزخانه و یخچال منزل می روید و هرچه مقابلتان سبزشد، مثل پیاز، کاغذ و فلفل را می خورید؟! معلوم است که نه! ما انسان ها همیشه در حال انتخاب کردن هستیم و تا وقتی هشیاری مان آسیب ندیده باشد، این استعداد انتخاب کردن در ما وجود دارد. اما نکته ظریف و مهم همه انتخاب ها این است که همزمان با برگزیدن بعضی چیزها، ما بسیاری دیگر را انتخاب نمیکنیم؛ یعنی در دل هر انتخابی یک «عدم انتخاب» وجود دارد و زمان هایی که احساس می کنیم به اراده خود در حال برگزیدن و انتخاب چیزها هستیم، از این نکته ظریف غافلیم که هم زمان درحال ردکردن و انتخاب نکردن نیز هستیم!

رسیدن به اهداف از طریق انتخاب نکردن - قسمت اول

 

راه سوم این شماره می گوید: «این توان و استعداد، نادیدنی اما بسیار مهم است؛ یعنی «انتخاب نکردن» را در خودت شناسایی و تقویت کن و هنگام نیاز آن را به کار ببر! چرا؟ زیرا بعضی اوقات می تواند تو را زودتر به آنچه می خواهی، برساند!» اجازه بدهید بیشتر توضیح بدهم.

انتخاب نکردن راه های فقیر شدن!

فرض کنید شما وضع درآمدی تان خوب نیست و تصمیم گرفته اید ثروتمند شوید. چه کار می کنید؟ طبیعی است که دنبال راه های پول درآوردن می گردید و آنها را انتخاب میکنید خیلی ها همین روش های جاافتاده پولدار شدن را انتخاب می کنند واغلب هم موفق می شوند نسبت به قبل پول بیشتری به دست آورند. اما با کمال تعجب آنها هرگز ثروتمند نمی شوند و گاهی با گذر زمان حتی نسبت به قبل از انتخاب ثروت ، فقیرتر هم می شوند! میدانید چرا؟ راه سوم این شماره می گوید دلیلش این است که این افراد نمی دانند روش دیگری هم برای ثروتمندشدن، به اسم «انتخاب نکردن» وجود دارد.

روشی به نام «انتخاب نکردن راه های فقیرشدن! اگر خوب دقت کنید، می بینید بسیاری از آدمهای نسبتا ثروتمند جامعه الزاما از طریق راه اندازی کسب وکار وارث و میراث و انتخاب راه های درآمدزا به ثروت نرسیده اند. بعضی از آنها حتی نمی توانند یک ریال بیشتر در ماه درآمد داشته باشند و جالب اینجاست که بسیاری از آنها حتی راه های ثروت سازی را نمی دانند که یکی از آن ها را انتخاب کنند. اما با این وجود آنها در جامعه ثروتمند محسوب می شوند! و جزو کسانی هستند که باید یارانه شان حذف شود!

 

می دانید چرا؟!

می دانید چرا؟! چون قانع و صرفه جو هستند و با هزینه کردن حساب شده درآمد اندک خود، گزینه های فقیرشدن را انتخاب نکرده اند! به زبان ساده برای ثروتمند شدن دو راه وجود دارد:

۱) انتخاب روش های ثروت اندوختن

۲) انتخاب نکردن روش های فقیرشدن

و این دو راه می توانند مستقل از یکدیگر انتخاب شوند با انتخاب نشوند! اما تاثیر آنها درنهایت با هم جمع می شود. کسی که روش های فقیرشدن را انتخاب کرده و هم زمان با آن روش های ثروت اندوزی هم جزو انتخاب هایش است، در خوشبینانه ترین حالت بعد از چند سال درآمدش در همان سطحی که قبلا بوده باقی می ماند.

رسیدن به اهداف از طريق «انتخاب نکردن»

رسیدن به اهداف از طريق «انتخاب نکردن» برای بسیاری افراد عجیب و غیرقابل هضم به نظر می رسد، ماعادت داده شده ایم که حتما از طریق انتخاب کردن چیزهایی مشخص» به آنچه می خواهیم برسیم؛ مثلا گمان میکنیم برای زیبا و جذاب شدن حتما باید راهکارهای تجاری و تبلیغ شده در رسانه های مختلف را انتخاب کنیم و اگر چنین نکنیم زشت و نخواستنی خواهیم شد، به همین دلیل هزینه زیادی برای خرید لوازم آرایشی صرف میکنیم، حال آنکه تنها راه جذاب و جوان ماندن، مصرف غذاهای طبیعی و سالم و استراحت کافی و آرامش است؛ چون سلامتی، خودش زیبایی می آورد و فردی که روش ها و سبک های زندگی غیرسالم را انتخاب نمیکند، خود به خود سالم و جذاب و جوان باقی می ماند.

در این رابطه بد نیست مشکل یکی از دوستان را نقل کنم که میگفت دختر جوانی دارد که قیافه اش معمولی است و تنها جذابیت شاخص و برجسته چهره اش، چشمان معصومانه و درشت اوست. متاسفانه این دختر خانم با مالیدن مقدار زیادی مواد آرایشی به صورت و به خصوص چشمانش، از چهره و نگاه معصوم خود هیولایی می سازد که انسان در نگاه اول زهره ترک می شود.

او ندانسته با انتخاب روش های کلاسیک و مرسوم کوچه و بازار گمان می کند با انتخاب این سبک آرایش جذاب تر می شود و درک هم نمی کند که  چرا خواستگارهایی که به سراغش می آیند بعد از روبه روشدن با او در همان دقایق اول، برای فرار دنبال درب خروجی میدوند. این دخترخانم اگر این آرایش هیولاساز را انتخاب نکند و چهره طبیعی خود را همان گونه که هست با همان جوانی و شادابی سن و سال خود حفظ کند، مسلما جذابیت بیشتری خواهد داشت، اما وقتی به او می گویند که با انتخاب نکردن میتواند به خواسته اش برسد با نگاهی عاقل اندرسفیه می گوید: «در عصر جدید، انتخابها فرق کرده است و جذابیت، معنای دیگری دارد. شما سنتی و قدیمی هستید!» و متاسفانه او درک نمی کند که یک هیولا همیشه ترسناک بوده و هست و خواهد بود و قدیم و جدید ندارد؟

بسیاری مواقع با انتخاب نکردن گزینه های پیش روی می توان بهتر جواب گرفت. البته معمولا گروه های اجتماعی از اینکه گزینه های آنها را انتخاب نکنیم ناراحت می شوند و واکنش نشان می دهند. اما هریک از ما انسانها نهایتا مسئول انتخاب های خود هستیم و همیشه این حق را داریم که یکی از گزینه های خود را انتخاب نکردن قرار دهیم.

 

 

نویسنده: دکتر احمد حلت